30 grudnia 2010 roku wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uruchomił Autostradową Obwodnicę Wrocławia (AOW). Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic stolicy Dolnego Śląska. Obecnie tranzyt poprowadzony jest ulicami miejskimi, których parametry nie są dostosowane do skali natężenia ruchu. AOW zatem, poprowadzona północno-zachodnim obrzeżem miasta, w znacznym stopniu poprawi rozwiązania komunikacyjne a także wpłynie na bezpieczeństwo ruchu.
Otwarcie fragmentu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 (Węzła Wrocław) udostępnia kierowcom nową trasę komunikacyjną, która pozwoli odciążyć Bielany Wrocławskie i Domasław.
Odcinek od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 ma ok. 7 km długości. W przyszłym roku otwarty zostanie cały, blisko 14 km odcinek AOW, kończący się na Węźle Lotnisko, na wysokości ul. Granicznej.
Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 od długości całkowitej ok. 36 km została podzielona na 3 zadania:
Koszt Zadania I to 779,3 mln zł brutto, pozostałych 2,6 mld zł brutto. Inwestycja jest finansowana ze środków budżetu państwa. Prace na całej obwodnicy zostaną zakończone w czerwcu 2011 roku. Rozpoczęły się w 2008 roku.