Autostradowa Obwodnica Wrocławia poprowadzona jest północno-zachodnim obrzeżem miasta. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic Wrocławia. W chwili obecnej ruch tranzytowy poprowadzony jest ulicami miejskimi, których parametry geometryczne nie są dostosowane do wymogów współczesnego ruchu. AOW zatem w znacznym stopniu poprawi rozwiązania komunikacyjne a także wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu.
Otwarcie fragmentu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 (Węzła Wrocław) udostępnia kierowcom nową trasę komunikacyjną, która pozwoli odciążyć takie miejscowości jak Bielany Wrocławskie i Domasław.
INFORMACJE O OTWARTYM ODCINKU AOW:
Umowa obejmująca zaprojektowanie i wybudowanie tego odcinka obwodnicy została podpisaną 6 października 2008 roku z firmą Budimex.
Odcinek od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 ma ok. 7 km długości. Odcinek ten składa się z łącznika Kobierzyce o klasie drogi GP oraz (od km 1+603 do węzła Wrocław) z drogi ekspresowej klasy S (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,50m + dodatkowo na każdym kierunku pas przeplatania szerokości 3,50m i opaska 1,0m).
W ramach budowy odcinka od Magnic do skrzyżowania z A4 powstały dwa węzły:
oraz łącznik Kobierzyce łączący drogę krajową nr 8 Kudowa-Wrocław z AOW
W związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi prace na odcinku od autostrady A4 do węzła Lotnisko odbywają się w ograniczonym zakresie. Odcinek ten zostanie otwarty dla ruchu niezwłocznie po zakończeniu wszystkich prac. Warunkiem otwarcia tego odcinka dla ruchu jest również zakończenie prac na przebudowywanych odcinkach dróg miejskich, tj. ul. Granicznej i ul. Strzegomskiej.
Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 o długości całkowitej ok. 36 km została podzielona na 3 zadania:
KOSZT PROJEKTU
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
Inwestycja finansowana jest w całości ze środków budżetu państwa.
TERMIN REALIZACJI CAŁEJ OBWODNICY:
2008-2011 – prace na całej obwodnicy zostaną zakończone w czerwcu 2011 roku.
REALIZACJA PRAC NA POZOSTAŁYCH ODCINKACH AOW:
Mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych trwają prace przy obiektach inżynieryjnych, montaż słupów pod ekrany akustyczne, a przy budowie mostu na Rędzinie wykonywane są prace wewnątrz przęseł mostu.