Można już jeździć „ekspresowo” ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego

aefa602124df1ece9005eb49de220c4c.gif

O godzinie 21.00 30 grudnia 2010 roku  został udostępniony dla ruchu odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Myślibórz do Gorzowa Wielkopolskiego o długości 26,7 kilometra. Jest to ostatni odcinek drogi S3 między Szczecinem, a Gorzowem Wielkopolskim oddawany do ruchu, wcześniej w maju i październiku tego roku zostały otwarte odcinki od podszczecińskiego węzła Klucz do węzła Myślibórz. Oddanie do ruchu tego odcinka oznacza, że kierowcy mogą już korzystać z całej ekspresówki łączącej  województwa zachodniopomorskie i lubuskie, która liczy ponad 81 kilometrów długości - jest to najdłuższy ciąg drogi ekspresowej w Polsce



Realizacja największej inwestycji drogowej w północno – zachodniej Polsce na odcinku od węzła Myślibórz do Gorzowa Wielkopolskiego rozpoczęła się w 2008 roku, roboty realizowała firma Berger Bau. Oddana do ruchu trasa posiada na całym odcinku dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Droga jest wygrodzona siatkami od otaczającego terenu, dzięki temu zostało zminimalizowane ryzyko zderzeniem z dziką zwierzyną. Odwodnienie ze zbiornikami retencyjno odparowującymi i retencyjno infiltracyjnymi, osadniki pisaku i materiałów ropopochodnych, oraz pełna kanalizacja deszczowa na niektórych odcinkach gwarantuje, że zanieczyszczenia z drogi nie przedostaną się do wód gruntowych. Dzięki tej inwestycji uciążliwy ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miejscowości położonych przy szlaku dawnej krajowej „trójki”, skróci się również czas przejazdu tą ważną trasą o znaczeniu międzynarodowym oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wraz z otwarciem nowego odcinka S3 dawny przebieg drogi krajowej nr 3 na odcinku Renice – Gorzów Wielkopolski stał się drogą gminna i obowiązki zarządcy tej drogi spoczywają właściwych gminach.

 

Koszt budowy odcinka od węzła Myślibórz do Gorzowa Wielkopolskiego wyniósł 581 milionów złotych, cały projekt Szczecin Gorzów Wielkopolski kosztował ponad 2,2 miliarda złotych. Inwestycja powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Parametry techniczne całego odcinka Szczecin - Gorzów Wielkopolski

 

Klasa drogi:                                               S

Kategoria ruchu:                                        KR6

Szerokość pasów ruchu :                            2 x 3.5 m

Szerokość pasa awaryjnego:                      2.5 m

Szerokość pasa dzielącego:                        4.0 m

Węzły:                                                      4

Obwody utrzymania:                                  2

Wiadukty łącznie:                                      82

Przejścia dla zwierząt dużych:                    30

Przepusty dla zwierząt małych i płazów:      120

zbiorniki retencyjno – infiltracyjne:             15

zbiorniki retencyjno odparowujące:             91

Drogi dojazdowe:                                      99,4 km