Obwodnica Wielunia


Oddział - Łódź

Długość - 13,24 km.

Obecny etap - w użytkowaniu

Lata realizacji - 2014 - 2017

Wartość projektu (łączna) - 242,9 mln PLN.

 

30.06.2010 - Pozwolenie na budowę

02.10.2013 - Ogłoszenie przetargu na budowę

01.12.2014 - Podpisanie umowy na realizację wykonawca: konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.

01.04.2014 - Rozpoczęcie robót

01.04.2017 - Zakończenie robót

03.01.2017 – Oddanie do eksploatacji - przed terminem kontraktowym 30.03.2017 r.

 

Opis inwestycji

 

Obwodnica Wielunia jest odcinkiem drogi krajowej nr 74j (dawna DK8), którego zadaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego (głównie ciężkiego) z ciasnego centrum miasta. (Według pomiaru ruchu z roku 2015, drogą 74j przez centrum Wielunia przejeżdża każdej doby ponad 12 tysięcy pojazdów). Droga o długości 13,2 km omija Wieluń od strony północnej (wg obecnego kilometrażu DK 74j od km 237+048 do km 250+290). Obwodnica biegnie przez teren powiatu wieluńskiego: (gminy; Czarnożyły i Wieluń) i jest drogą klasy „GP” (główna ruchu przyśpieszonego) o przekroju jednojezdniowym „2+1” (naprzemiennie wyznaczone pasy ruchu, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym). Jezdnia ma nawierzchnię bitumiczną o szerokości 12,4 metra (3 pasy ruchu po 3,5 metra szerokości, wraz  z obustronnymi opaskami (po 0,7 metra każda + 0,5 metra). W ramach inwestycji powstało: 9 wiaduktów ( w tym 1 nad przejściem dla zwierząt), 8 mostów i 2 przejazdy gospodarcze, które także pełnią rolę przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji wyremontowano także odcinki dróg poprzecznych, przeciętych przez nową trasę i wybudowano około 11,3 kilometra dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe. Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zastosowano urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci: barier ochronnych, oznakowania poziomego i pionowego, wygrodzenia drogi w sąsiedztwie terenów leśnych, a także wybudowano zatoki autobusowych i chodniki dla pieszych w rejonie węzłów „Raczyn” i Jodłowiec”.  Projekt był dofinansowany w wysokości 2/3 ze środków POIiŚ.

 

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - GP

Liczba pasów - 3 (w układzie 2+1).

Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.

Nawierzchnia bitumiczna

 

Obiekty inżynierskie

 

W ramach budowy obwodnicy Wielunia powstało: 10 mostów, 9 wiaduktów, 17 przepustów.

 

Węzły

 

Na obwodnicy Wielunia powstały trzy węzły: Biała - początek obwodnicy od strony zachodniej, Raczyn - skrzyżowanie DK 74 z DK 45 i Jodłowiec - wschodni kraniec obwodnicy.

 

Ochrona środowiska

 

Za ochronę środowiska odpowiadają liczne przepusty dla małych zwierząt, a także ekrany dźwiękochłonne.

 

MOP-y

 

Na opisywanym odcinku nie ma żadnych MOP-ów.