System uszczelniony. GDDKiA uzyskała sądowy nakaz zapłaty zaległych opłat drogowych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uszczelniła w 2008 roku system przekazywania opłat ze sprzedaży kart opłaty drogowej oraz zezwoleń. Obecnie domaga się także zwrotu zaległych opłat od  stowarzyszeń przewoźników z powodu nie przekazania ich w latach 2004-2008. GDDKiA wystąpiła z prośbą do Prokuratorii Generalnej o skierowanie tej sprawy na drogę postępowania sądowego. Uzyskaliśmy już sądowy nakaz zapłaty.



GDDKiA zdecydowała również o złożeniu do Prokuratury Rejonowej Warszawa Wola zawiadomień o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa oszustwa przez Stowarzyszenie Prywatnych Przewoźników Międzynarodowych, Małopolskie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników oraz Lubuskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych i Spedytorów. Wszystkie te organizacje nie odprowadzały należnych Skarbowi Państwa opłat.

 

W tej chwili dodatkowo toczy się postępowanie w zakresie podejrzenia popełnienia oszustwa.

 

Biuro Prawne GDDKiA wystąpiło w przypadku Małopolskiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych do komornika sądowego celem egzekucji. SPPM wniosło sprzeciw od sądowego nakazu zapłaty, sprawa jest w toku. W przypadku Lubuskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych i Spedytorów w związku z problemem doręczenia przez sąd nakazu zapłaty sprawa również jest jeszcze w toku.

 

Uszczelnienie systemu było możliwe dzięki konkretnym działaniom podjętym w GDDKiA od 2008 roku, a zmiany te pozytywnie oceniła Najwyższa Izba Kontroli. NIK sprawdzała efektywność systemu w latach 2004-2010.

 

Tu wystąpienie pokontrolne NIK z pozytywną oceną działań GDDKiA w latach 2009-2010.

 

Wprowadzone zmiany to:

- zmiana zakresu danych objętych ewidencją księgową. Księgowaniem objęto również wartość opłat pobranych przez upoważnionych dystrybutorów indywidualnych i organizacje zrzeszające przewoźników o zasięgu krajowym a także wartość prowizji tych dystrybutorów oraz wartość zwrotów opłat za niewykorzystany okres. Wprowadzone zmiany pozwalają na bieżące śledzenie stanu rozliczeń.

- przeprowadzenie inwentaryzacji należności GDDKiA od poszczególnych dystrybutorów z tytułu pobranych przez nich opłat za przejazd po drogach krajowych i za zezwolenia na przewóz osób i rzeczy w transporcie międzynarodowym a także inwentaryzację płatności dokonanych przez nich w latach ubiegłych ustalając saldo rozliczeń z każdym z dystrybutorów, które zostało przez nich potwierdzone.

- reorganizacja zespołu zajmującego się rozliczeniami z tytułu winiet oraz przyjęto nową procedurę windykacji należności.

- na wniosek GDDKiA zmieniono porozumienia z dystrybutorami, wprowadzając wymóg ujęcia w składanych przez nich sprawozdaniach bardziej szczegółowych danych o płatnościach (daty i kwoty każdej wpłaty) co ułatwiło weryfikację tych sprawozdań.

 

Wszystkie te zmiany miały na celu wyeliminowanie stwierdzonych przez NIK nieprawidłowości w systemie oraz odzyskanie przez Skarb Państwa należnych mu pieniędzy.