Zakończenie budowy Pylonu Mostu Autostradowego


Wrocław, 25.01.2011

 

Informacja prasowa

 

Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia

 

 

Budowa obwodnicy Wrocławia została podzielona na 3 zadania:

 

Zadanie I – od łącznika Kobierzyce do węzła Lotnisko, długość ok. 14,5 km, wykonawca Budimex Dromex, koszt robót budowlanych ok. 800 mln zł

 

Zadanie IIA – budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi, długość ok. 1,8 km, wykonawca Mostostal/Acciona, koszt robót budowlanych – ok. 577 mln zł

 

Zadanie IIB – od węzła Lotnisko do łącznika Długołęka, długość ok. 20 km, wykonawca Strabag/Heilit+Woerner/Dywidag/Mostostal, koszt robót budowlanych - 2 mld 058 mln zł.

 

 

Informacje techniczne

 

  • Długość obwodnicy - ok.  36 km
  • Liczba jezdni - 2
  • Liczba pasów ruchu:

                 -od węzła Kobierzyce do węzła Wrocław Południe (A4): 2 x 2 + pas awaryjny
                 -od węzła Wrocław Południe do węzła Wrocław Północ: 2 x 3 + pas awaryjny
                 -od węzła Widawa do węzła Wrocław Psie Pole: 2 x 2 + pas awaryjny

  • Liczba węzłów – 7
  • Liczba obiektów mostowych – 42
  • Łączna długość obiektów mostowych – 7 km, w tym 6 km obiektów wyposażonych  w 3 pasy ruchu + pas awaryjny

 

 

Most przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi

 

Łączna długość czteroprzęsłowej części podwieszonej mierzy 612 metrów, zaś całkowita długość obiektu (wraz z estakadami) wynosi 1 742 metry.

Jeden z najtrudniejszych etapów budowy mostu dobiegł końca – pylon osiągnął 122 metry.

Zakończyły się prace przy betonowaniu ostatnich segmentów konstrukcji ramion pylonu Mostu. Pylon osiągnął już docelową projektowaną wysokość 122 m. Po ukończeniu betonowania ramion pylonu, inżynierowie przygotowują się do kotwienia 160 want, czyli stalowych lin przymocowanych do pylonu oraz do pomostów. Każda taka kotwa musi zostać zamontowana w sposób perfekcyjny, pod różnymi kątami, ponieważ będzie przenosić ciężar konstrukcji pomostów na pylon. Dlatego też ich ustawienie będzie wymierzane laserowo. Dla przeprowadzenia tych bardzo ważnych i trudnych prac potrzebna jest również dobra pogoda i dodatnia temperatura.

Wielkie Dźwigi na Wyspie Rędzin

Przy budowie ramion pylonu oraz rygla górnego wykorzystano 2 żurawie o maks. wysokości 145 m oraz potężny dźwig Herkules, który może podnieść 500 ton ładunku. Żurawie były wykorzystywane m.in. przy betonowaniu segmentów pylonu, podnosząc na wysokość ponad stu metrów kubły z betonem.

 

Powódź, maj 2010

Majowa powódź w 2010 r. na ponad miesiąc uniemożliwiła prowadzenie prac na pylonie. Wysoki poziom Odry, która wylała na teren budowy spowodował powstanie wyrwy tuż przed mostem tymczasowym, odcinając drogę dojazdu dla ciężkiego sprzętu oraz „gruszek” z betonem. Prace przy pylonie, a co za tym idzie zasypanie i zabezpieczenie wyrwy było możliwe po wykonaniu sądowania dna Odry przez płetwonurków.

 

Największy w Polsce betonowy most podwieszany

Całkowita powierzchnia pomostu będzie miała ok. 70 tys. m2. Dla porównania stojący nieopodal most Milenijny ma około 20 tys. m2 powierzchni - czyli trzy razy mniej, jego pylony mierzą 50 metrów - dwa i pół razy mniej, a długość całkowita to 973 metry - o połowę mniej.

W klasie budowli betonowych, jest to 4 największy most betonowy świata. W Polsce nie ma wyższego pylonu niż ten 122 metrowy, ani też dłuższej przeprawy. Do pylonu w kształcie litery „H”, usytuowanego na wyspie na środku Odry, podwieszone będą dwie niezależne, wielopasmowe jezdnie - to unikatowe rozwiązanie nie zastosowane do tej pory nigdzie indziej.

Do budowy pylonu wykorzystano:

  • Ponad 12 tyś. m3 betonu – taka ilość betonu musiało przywieźć ok. 1200 „gruszek”
  • Ponad 4300 ton stali

Do  budowy całej przeprawy zostanie wykorzystanych:

  • Ponad 110 tyś. m3 betonu
  • Ponad 180 tys. ton  stali

O tym, jak skomplikowana jest konstrukcja mostu, świadczy elektroniczny system monitoringu. Stan techniczny budowli będą nieustannie nadzorować kamery i czujniki, które na bieżąco będą przesyłać obraz do biura zarządu autostradą. Ewentualne uszkodzenia, także te spowodowane warunkami atmosferycznymi zostaną natychmiast wykryte, a następnie usunięte.

Most będzie oddany do  ruchu jednocześnie z II odcinkiem AOW (węzeł lotnisko-łącznik Długołęka),  na którym prace zakończą się w czerwcu tego  roku.

 

Przy budowie Mostu Autostradowego pracuje ok. 500 osób, a przy budowie pylonu ok. 150 osób.

 

Więcej  informacji na stronie www.obwodnica-wroclawia.pl

 

 

 

 

 

122m Pylon Mostu Autostradowego fot. GDDKiA