Dofinansowanie dolnośląskiego odcinka S8 ze środków unijnych


Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław (Psie Pole) – Syców

 

10 lutego br. pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowę o dofinansowanie projektu budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław (Psie Pole) – Syców (granica woj. dolnośląskiego).

 

Całkowita wartość projektu wynosi 1 183,8 mln zł. Dzięki dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego aż 85% wartości inwestycji, czyli ok. 980 mln zł zostanie pokrytych ze środków unijnych.

Jest to kolejna inwestycja, którą Unia Europejska chce sfinansować dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddziału we Wrocławiu. Dofinansowanie ze środków UE otrzymała wcześniej także budowa obwodnicy Oleśnicy  oraz autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa (82%).

 

Droga ekspresowa S-8 na terenie województwa dolnośląskiego będzie liczyła ok. 55 km (łącznie z istniejącą już obwodnicą Oleśnicy). Trasa przebiegać będzie poza obszarami zabudowanymi, głównie przez tereny rolne, łąkowe i leśne. Jej budowa podzielona jest na dwa etapy.

 

Etap I: Wrocław (węzeł Pawłowice) – Oleśnica (węzeł Dąbrowa) realizowany przez firmę Mota Engil. (obecnie trwają prace przy  obiektach  inżynieryjnych i  drogach  serwisowych)

Etap II: Oleśnica (węzeł Cieśle) – Syców (węzeł Syców wschód) realizowany przez firmę SKANSKA. (wykonawca oczekuje na pozwolenie na budowę, prowadzi konsultacje społeczne dla Raportu Oddziaływania tej inwestycji na środowisko)

 

Celem inwestycji jest budowa drogi ekspresowej S-8 na odcinku Wrocław Psie Pole (Autostradowa Obwodnica Wrocławia A-8) - Syców tj. stworzenie  optymalnego połączenia drogowego o wysokim komforcie ruchu na kierunku Wrocław – Oleśnica – Syców – Warszawa.

 

Budowa tego odcinka:

  • stworzy bezpieczne nowe połączenie drogowe zapewniające wysoki komfort międzyregionalnego ruchu drogowego, o dużych prędkościach podróżnych, w połączeniach o znaczeniu krajowym,
  • zapewni wydzieloną obsługę komunikacyjną przyległego terenu przez realizację równoległych dróg serwisowych.

 

Przepisy unijne kładą szczególny nacisk  na ochronę środowiska. Dlatego na trasie z Wrocławia do Sycowa wybudowanych  zostanie blisko 12 kilometrów ekranów akustycznych. Ponadto zamontowane zostaną bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe. Trasa zostanie ogrodzona na całej jej długości. Dla zwierząt powstanie 8 specjalnych przejść,  w tym jedno górą (tzw. ekodukt), 26 przepustów dla małych  zwierząt i 180 skrzynek dla nietoperzy.

 

 

 

 

S8  - przebieg dolnośląski trasy ekspresowej