91 kilometrów A-2 w realizacji.

Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych,  91 kilometrów autostrady A-2 pomiędzy Łodzią a Warszawą jest wielkim placem budowy. W okresie zimowym zakres prac wykonawczych jest ograniczony. Pomimo bardzo niskich temperatur wykonawca może realizować prace  zbrojarskie, szalunkowe czy przy obiektach mostowych. W momencie gdy temperatury utrzymują się powyżej -5oC można prowadzić prace przy betonowaniu, stosując specjalną technologię polegająca na nagrzewaniu elementów oraz  zabezpieczeniu przed zaśnieżeniem i utratą ciepła. W zakresie branży drogowej prowadzone są prace związane głównie z hałdowaniem materiałów oraz wymianą gruntów. Na bieżąco prowadzone są prace konserwacyjne i utrzymaniowe w zakresie dróg dojazdowych, oraz prace związane z przygotowaniem placów składowych na materiały. Obecnie prowadzone są również przebudowy sieci energetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.





Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 28 września 2009r. podpisała umowy na budowę A-2 z czterema firmami, gdzie odcinek „A” i „C” realizuje  China Overseas Engineering Group CO Ltd. (COVEC) Sp. z o. o., odcinek „B” Mostostal Warszawa, odcinek „D” Strabag Sp. z o.o. a odcinek „E” Budimex S.A. Koszt budowy 91 km wynosi 3,2 mld zł.

Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się w lipcu przy przebudowie oczyszczalni ścieków w Pruszkowie a we wrześniu, po uzyskaniu wszystkich pozwoleń na budowę, roboty były prowadzone na całym odcinku trasy.

Kierowcy będą mogli przejechać nową trasą między Łodzią a Warszawą w maju 2012r.

Autostrada jest realizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, co oznacza, że inwestycja jest realizowana przez jednego wykonawcę od etapu jej zaprojektowania po realizację.

Założono etapową realizację przedsięwzięcia:

- w I etapie wybudowane zostaną 2 jezdnie o 2 pasach ruchu (na odcinku od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa” o 3 pasach ruchu),

- w II etapie przewiduje się rozbudowę autostrady o dodatkowy pas ruchu do każdej jezdni.

W ten sposób docelowo trasa będzie miała 2 x 3 pasy ruchu do węzła „Pruszków” i 2 x 4 pasy ruchu na odcinku od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa”.

W węźle „Konotopa” nastąpi połączenie autostrady z Warszawskim Węzłem Drogowym.

W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania związanego z eksploatacją autostrady zaprojektowano urządzenia ochrony akustycznej w formie ekranów akustycznych pochłaniających oraz wałów ziemnych.

Dla zminimalizowania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na przyrodę ożywioną zaprojektowano 2 duże przejścia dla zwierząt (przejścia dolne pod poszerzonymi mostami w ciągu autostrady) , 37 przejść dla małych zwierząt (łączy przejścia dla zwierząt
z przepustem dla małych cieków wodnych) oraz 15 przejść dla płazów.

 

Zaprojektowana trasa ma za zadanie korzystnie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez:

- przeniesienie znacznej ilości pojazdów na autostradę (ruch tranzytowy), zmniejszenie ryzyka wypadku na istniejących drogach krajowych i wojewódzkich alternatywnych do A2,

- ograniczenie dostępności do drogi (dostępność tylko w węzłach)

- z uwagi na przekrój 2-4 pasowy zapewnienie bezpiecznych, cyklicznych manewrów wyprzedzania,

- ustawienie barier drogowych, odpowiednie odwodnienie drogi,

- odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome

- dodatkowe pasy wyłączenia i włączenia przy zjeździe lub wjeździe na autostradę

- pełne wygrodzenia autostrady – minimalizujące ryzyko kolizji ze zwierzętami.

 

Lokalizacja autostrady A2 została ustalona przez Wojewodę Mazowieckiego w 2005 r.

 

Podstawowe parametry techniczne:

- klasa drogi – A

- prędkość projektowa – 120 km/h

- nośność – 115 kN/oś

- całkowicie ograniczona dostępność (dostępność tylko w węzłach)

- ilość jezdni - docelowo 2 x 3 pasy ruchu do węzła „Pruszków” i 2 x 4 pasy ruchu
na odcinku od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa”.

- szerokość pasów ruchu – 3,75 m

 

Podział na odcinki, wykonawców oraz koszty

 

Odcinek „C” od km 411+465,8 do km 431+500 (długość 20km)

- Konsorcjum:

China Overseas Engineering Group Co. Ltd – lider

Shanghai Construction (Group) General Co – partner

Decoma Sp. Z o.o. – partner

- koszt robót: 534,5 mln zł

 

Odcinek „D” od km 431+500 do km 449+100 (długość 17,6km)

- Konsorcjum:

Strabag Sp. z o.o. - lider

Mota-Engil Polska S.A. – partner

Mota-Engil Engenharia e Construcao S.A. – partner

-      koszt robot: 643,8 mln zł

 

Odcinek “E” od km 449+100 do km 456+237,67 (długość 7,1km)

- Konsorcjum:

Budimex S.A. – lider

Ferrovial Agroman S.A. – partner

- koszt robot: 425,5 mln zł

- w ramach odcinka „E” wykonawca zrealizuje:

- 2 węzły autostradowe: Pruszków (A2 z DW 718) i Konotopa (bezkolizyjny węzeł rozprowadzający ruch z autostrady na obwodnicę około warszawską- S8 i S2)

  - 7 wiaduktów drogowych

  - 1 most autostradowy

  - Obwód Utrzymania Autostrady „Pruszków” (budynki biurowe, policja, straż,

    garaże,magazyny soli i piasku)