Dnia 01.03.2011r. w Sali Widowiskowej „Podlasie” Miejskiego Ośrodka Kultury w Siedlcach odbyła się rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie autostrady A-2 na odcinku Warszawa – Kukuryki.
Autostradę A2 na odcinku między Warszawą a granicą państwową z Białorusią, tj. od miejscowości Izabela do miejscowości Kukuryki, od km 489+403 do km 653+055 (z odcinka tego wyłączono autostradową obwodnicę Mińska Mazowieckiego), zaprojektowano jako drogę dwujezdniową (każda jezdnia po dwa pasy) z pozostawieniem rezerwy terenu na dobudowę docelowo od środka dodatkowego, trzeciego pasa ruchu do każdej jezdni autostrady.
Inwestycja obejmować będzie przebudowę (budowę) towarzyszącego autostradzie układu komunikacyjnego obsługującego przyległe tereny oraz urządzeń towarzyszących z zakresu energetyki, teletechniki i instalacji (wodociągi, gazociągi, kanalizacje ściekowe i deszczowe).
Inwestycja będzie realizowana kompleksowo, tj. z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska, miejsca obsługi podróżnych, obwody utrzymania drogowego, miejsca poboru opłat oraz urządzenia obsługi ruchu granicznego (graniczny parking buforowy przed terminalem w Koroszczynie i nowe przejście graniczne osobowo-towarowe w Kukurykach).
Długość planowanej trasy jest uzależniona od wariantu od około 164,7 km do około 168,9 km km (licząc razem z autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego).
Zgodnie z Prawem Ochrony Środwiska, w raporcie o oddziaływaniu na środowisko planowanej trasy przeanalizowane są 4 warianty wraz z podwariantami.
Zaplanowane rozwiązania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko przewidują budowę: ekranów akustycznych, systemu odwodnienia drogi, przejść dla zwierząt oraz dla płazów a także wygrodzenia trasy .
Autostrada A2 Warszawa – Kukuryki należy do transeuropejskiej sieci transportowej
TEN-T, której rozwój reguluje między innymi decyzja Parlamentu i Rady Europejskiej z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (1692/96/WE).
Projektowana trasa autostradowa Warszawa - Kukuryki ma na celu:
Projektanci z konsorcjum firm: DHV Polska Sp. z o.o., Eurostrada Sp. z o.o. i Dro-Konsult Sp. z o.o. omówili przebieg planowanej trasy pod względem rozwiązań komunikacyjnych i środowiskowych.
Kolejnym etapem rozprawy była dyskusja. Pytania oraz wnioski dotyczyły rozwiązań komunikacyjnych oraz kwestii uwarunkowań środowiskowych planowanej trasy.
Rozprawę zakończono odczytaniem i podpisaniem protokołu.
03.03.2011r.