Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że wykonawca budowy autostrady A1 na odcinku Świerklany - Gorzyczki firma Alpine Bau w świadomy sposób wprowadza opinie publiczną w błąd, przekazując nieprawdziwe informacje. W związku ze złożeniem przez wykonawcą w nadzorze budowlanym i prokuraturze zawiadomień o wadach projektowych mostu o technicznej nazwie MA 532, GDDKiA stanowczo podkreśla, że to kolejna pozbawiona rozsądku inicjatywa wykonawcy, a most jest zaprojektowany zgodnie ze sztuką budowlaną i korzystanie z niego będzie bezpieczne. Wykonawca do tego manipuluje faktami - ani prokuraturze, ani WINB nie udostępnił opinii technicznej autorstwa prof. Kazimierza Flagi z Politechniki Krakowskiej, która stwierdza, że projekt powstał ścisle w oparciu o normy techniczne, a most według niego zbudowany będzie bezpieczny. Nadzór budowlany już po zawiadomieniu ze strony Alpine Bau był na budowie i nie wstrzymał z urzędu prac. Wykonawca również nie wstrzymał prac, a zgodnie z art. 22 prawa budowlanego jest do tego zobowiązany w przypadku zagrożenia katastrofą budowlaną. Budowa autostrady A1 na tym odcinku trwa bez zakłóceń.
GDDKiA po raz kolejny zapewnia, że budowa autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki jest prowadzona zgodnie z pozwoleniem na budowę zatwierdzonym przez wojewodę śląskiego. Nie może być zatem mowy o zagrożeniu budowlanym. Zarzuty Alpine Bau nie zostały w żaden sposób potwierdzone i pozostają w sferze niczym nie uzasadnionych imaginacji. GDDKiA podtrzymuje swoje stanowisko, iż dokumentacja projektowa obiektów mostowych MA532 i MD532.1 umożliwia wykonawcy wykonanie obiektów m.in. zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Wybudowane obiekty będą odpowiadały restrykcyjnym wymogom technicznym i zapewnią bezpieczeństwo przyszłym użytkownikom.
GDDKiA informuje również, że w piątek 18 marca br. odbyło się spotkanie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z projektantem, inżynierem nadzoru, przedstawicielami GDDKiA i przedstawicielem Alpine Bau, który zgłosił zawiadomienie o zagrożeniu życia i katastrofy budowlanej na skutek wadliwego projektu. Inspektor NB nie zamknął budowy z urzędu.
GDDKiA ostatecznie podkreśla, że nie ma najmniejszego zagrożenia związanego z realizacją mostu MA 532, co potwierdza publikowana już przez nas kilkakrotnie opinia techniczna autorstwa prof. Kazimierza Flagi z Politechniki Krakowskiej a kwestionowanie tego stanu rzeczy przez wykonawcę jest działaniem szkodliwym i niczym nie uzasadnionym.