GDDKiA działa zgodnie z dyrektywą UE o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Środki europejskie niezagrożone.

Od 2009 roku projekty drogowe przygotowywane i realizowane w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podlegają zasadom określonym w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego z 19 grudnia 2008 o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (2008/96/WE). W związku z tym nie ma najmniejszego ryzyka utraty w tym zakresie jakichkolwiek środków unijnych.



Zgodnie z zarządzeniami Generalnego Dyrektora - nr 17 z dnia 11 maja 2009 r. w sprawie stadiów i składu dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań (Tekst zarządzenia 17, załącznik) oraz nr 42 z dnia 3 września 2009 r. w sprawie Oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz Audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego (Tekst zarządzenia 42, załącznik 1 cz.I, załącznik 1 cz.II, załącznik 1 cz.III, załącznik 2, załącznik 3) - wprowadzono obowiązek przeprowadzania Ocen wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i Audytów BRD dla dróg wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej oraz dla dróg nie wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej, których budowa lub przebudowa jest w całości lub w części finansowana ze środków Wspólnoty.

 

Na prośbę Komisji Europejskiej wyrażoną w piśmie z kwietnia 2010 r. wnioski o dofinansowanie dla projektów GDDKiA są uzupełniane o informacje odnośnie sposobu wdrożenia zapisów dyrektywy w przypadku danej inwestycji.

 

Z kolei w październiku 2010 r. Komisja Europejska przekazała stronie polskiej pismo, gdzie zawarto m.in. stanowisko, że takie działanie GDDKiA, czyli wprowadzenie wewnętrznych zasad wynikających z dyrektywy i każdorazowe zawieranie tej informacji we wnioskach o dofinansowanie, daje Komisji pełną informacje o sytuacji projektów GDDKiA i nie ma w tym zakresie zastrzeżeń (cyt: „I am aware that GDDKiA has already undertaken steps to incorporate this into daily routine(...)”), co potwierdzone jest dodatkowo wydawaniem przez Komisję decyzji akceptującej projekty GDDKiA.


Warto zaznaczyć, że w pierwszej połowie 2010 roku wprowadzono także zmiany instytucjonalne i organizacyjne w GDDKiA powołując odpowiednie komórki odpowiedzialne za realizację zapisów dyrektywy – Wydział Audytu BRD i Wydział Analiz i Kontroli BRD.

 

Po tej reorganizacji oraz w oparciu o wprowadzone wewnętrzne regulacje GDDKiA stosuje zapisy dyrektywy na etapach:

  • przygotowania inwestycji – poprzez ocenę wpływu projektów infrastruktury na bezpieczeństwo ruchu, audyt BRD Koncepcji Programowej i audyt BRD Projektu Budowlanego;
  • realizacji inwestycji – poprzez kontrole bezpieczeństwa robót drogowych, audyt BRD przygotowania drogi do otwarcia;
  • użytkowania drogi – poprzez audyt BRD w początkowej fazie użytkowania, analizy przyczyn wypadków, kontrole bezpieczeństwa.

Zadania wynikające z dyrektywy realizowane są w GDDKiA na podstawie Instrukcji Ocen i Audytu BRD, które na nasze zlecenie przygotowały Politechniki Gdańska i Krakowska.

 

Podkreślamy, że GDDKiA rozpoczęła działania w zakresie kompleksowego zarządzania bezpieczeństwem na drogach już w 2000 roku (do tej pory przeszkolono ok. 150 audytorów BRD), a następnie:

  • opracowano Instrukcję dla Audytorów BRD w latach 2002-2004
  • wprowadzono Zarządzenia nr 12 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
    i Autostrad z dnia 24 kwietnia 2004 r. – w sprawie Audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego
  • zrealizowano pilotażowy program przeprowadzania Audytu BRD dla wybranych 85 projektów drogowych – 2006 r.
  • opracowano wymagania formalne i merytoryczne dla Audytorów BRD
  • okresowe kursy doszkalające dla Audytorów BRD.

i w konsekwencji:

  • wprowadzono Zarządzenie nr 17 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 11.05.2009 r. w sprawie stadiów i składu dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań, uwzględniające przeprowadzanie Ocen BRD i Audytów BRD
  • wprowadzono Zarządzenie nr 42 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 03.09.2009 r. w sprawie oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego projektów infrastruktury drogowej
  • opracowano w październiku 2009 nową Instrukcję dla Audytorów BRD przeprowadzania Ocen wpływu na BRD oraz Audytu BRD, spełniającą wymogi Dyrektywy.