Od 2009 roku projekty drogowe przygotowywane i realizowane w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podlegają zasadom określonym w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego z 19 grudnia 2008 o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (2008/96/WE). W związku z tym nie ma najmniejszego ryzyka utraty w tym zakresie jakichkolwiek środków unijnych.
Zgodnie z zarządzeniami Generalnego Dyrektora - nr 17 z dnia 11 maja 2009 r. w sprawie stadiów i składu dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań (Tekst zarządzenia 17, załącznik) oraz nr 42 z dnia 3 września 2009 r. w sprawie Oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz Audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego (Tekst zarządzenia 42, załącznik 1 cz.I, załącznik 1 cz.II, załącznik 1 cz.III, załącznik 2, załącznik 3) - wprowadzono obowiązek przeprowadzania Ocen wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i Audytów BRD dla dróg wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej oraz dla dróg nie wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej, których budowa lub przebudowa jest w całości lub w części finansowana ze środków Wspólnoty.
Na prośbę Komisji Europejskiej wyrażoną w piśmie z kwietnia 2010 r. wnioski o dofinansowanie dla projektów GDDKiA są uzupełniane o informacje odnośnie sposobu wdrożenia zapisów dyrektywy w przypadku danej inwestycji.
Z kolei w październiku 2010 r. Komisja Europejska przekazała stronie polskiej pismo, gdzie zawarto m.in. stanowisko, że takie działanie GDDKiA, czyli wprowadzenie wewnętrznych zasad wynikających z dyrektywy i każdorazowe zawieranie tej informacji we wnioskach o dofinansowanie, daje Komisji pełną informacje o sytuacji projektów GDDKiA i nie ma w tym zakresie zastrzeżeń (cyt: „I am aware that GDDKiA has already undertaken steps to incorporate this into daily routine(...)”), co potwierdzone jest dodatkowo wydawaniem przez Komisję decyzji akceptującej projekty GDDKiA.
Warto zaznaczyć, że w pierwszej połowie 2010 roku wprowadzono także zmiany instytucjonalne i organizacyjne w GDDKiA powołując odpowiednie komórki odpowiedzialne za realizację zapisów dyrektywy – Wydział Audytu BRD i Wydział Analiz i Kontroli BRD.
Po tej reorganizacji oraz w oparciu o wprowadzone wewnętrzne regulacje GDDKiA stosuje zapisy dyrektywy na etapach:
Zadania wynikające z dyrektywy realizowane są w GDDKiA na podstawie Instrukcji Ocen i Audytu BRD, które na nasze zlecenie przygotowały Politechniki Gdańska i Krakowska.
Podkreślamy, że GDDKiA rozpoczęła działania w zakresie kompleksowego zarządzania bezpieczeństwem na drogach już w 2000 roku (do tej pory przeszkolono ok. 150 audytorów BRD), a następnie:
i w konsekwencji: