Kampania ”Jesteś sprawcą jesteś ofiarą” programu GDDKiA „Drogi zaufania” zwyciężyła w kategorii kampania społeczna XV edycji prestiżowego ogólnopolskiego konkursu kreacji w reklamie Kreatura 2011. To po Złotych Orłach kolejna nagroda dla tej kampanii.
Nagrodzona kampania była realizowana od sierpnia do grudnia 2010 r. Linia kreatywna oparta była na prawdziwych historiach sprawców wypadków drogowych. Narratorami spotów telewizyjnych i radiowych nie byli aktorzy, ale ludzie, których życie uległo diametralnej zmianie po spowodowaniu tragicznego w skutkach wypadku drogowego. Przekazy koncentrowały się na przyczynach najtragiczniejszych wypadków i ich następstwach: psychicznych (traumatyczne przeżycia, depresje, próby samobójcze itd.), społecznych (ostracyzm towarzyski, problemy z pracą, nałogi itd.) czy prawnych (wyroki sądowe, kary więzienia itd.). Zły przykład stał się dobrym wzorem, pozwolił analizować błędy, których można uniknąć. Historia sprawcy wypadku działa jak przestroga. Pokazuje, że przecenianie własnych możliwości czy zdawałoby się błahe przewinienia mogą skutkować osobistym dramatem.
W grudniu 2010 r. kampania otrzymała nagrodę Złotego Orła. Wczoraj została nagrodzona Kreaturą 2011 w kategorii reklama społeczna.
Kampania społeczna programu „Drogi zaufania – program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych” od 2010 roku jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Kampanię na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała agencja Sparing Communication Group.