Według przeprowadzonego w 2010 roku Generalnego Pomiaru Ruchu, w województwie warmińsko-mazurskim średni dobowy ruch pojazdów samochodowych (SDR) w 2010 roku na sieci dróg krajowych Warmii i Mazur wyniósł 5684 poj./dobę i był większy o około 16% w porównaniu z rokiem 2005.
Obciążenie ruchem pojazdów samochodowych nie było równomierne dla całej sieci, lecz wzrastało ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Drogą o największym natężeniu ruchu w województwie jest siódemka. Na tej drodze w 2010 roku najbardziej obciążonym odcinkiem okazał się fragment drogi od Elbląga do Pasłęka, gdzie zanotowano 18 486 poj./dobę. Poza siódemką duże natężenia ruchu odnotowano na drodze nr 16 między Olsztynem a Barczewem (12689 poj./dobę) oraz na drodze nr 51 od Olsztyna do Stawigudy (12581 poj./dobę).
Najniższe natężenia ruchu odnotowano na drodze krajowej nr 63 na odcinku Węgorzewo – gr. państwa – 1327 poj./dobę oraz na odcinku drogi 58 z Olsztynka do Zgniłochy – 1434 poj./dobę. Bardzo niskie natężenie ruchu stwierdzono także na drodze ekspresowej S-22 między węzłami Chruściel i Maciejewo – 523 poj./dobę i od węzła Maciejewo do granicy państwa – 319 poj./dobę. Brak ruchu na tej drodze spowodowany był tym, że przejście graniczne z Obwodem Kaliningradzkim w Grzechotkach prawie przez cały rok 2010 było nieczynne – jego otwarcie nastąpiło w grudniu 2010 roku.
Dużym wzrostem natężenia ruchu charakteryzują się również drogi krajowe przechodzące przez miasta, np. w Bartoszycach na drodze krajowej nr 51 odnotowano wzrost z 9731 do 17119 poj./dobę, a w Ełku na drodze nr 65 – z 14109 do 20956 poj./dobę. Z kolei w Piszu na drodze krajowej nr 58 odnotowano spadek natężenia z 13989 poj./dobę do 12 822 poj./dobę. Na zmianę natężenia ruchu wpłynęła przebudowa układu komunikacyjnego w Piszu obejmująca nowy przebieg drogi krajowej nr 58 i nr 63. Ruch w mieście odbywa się nową trasą, jak również starym przebiegiem dróg krajowych.
Generalny Pomiar Ruchu przeprowadza się co 5 lat. Wyniki pomiaru stanowią jedną z najbardziej istotnych informacji o zarządzanej sieci drogowej. Na ich podstawie podejmowane są decyzje dotyczące budowy nowych dróg: ich przekroju, geometrii i skrzyżowań. Określane są wskaźniki ekonomiczne decydujące o realizacji inwestycji lub jej zaniechaniu, przeprowadzeniu remontu i jego zakresie. Na podstawie wyników podejmowane są też decyzje związane z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg i ich priorytetów w sieci drogowej w skali kraju i międzynarodowej.