W związku z przesłanym w czwartek przez GDDKiA do firmy COVEC ostatecznym wezwaniem do przedstawienia realnego programu naprawczego dla budowanych odcinków autostrady A2, chińskie konsorcjum poinformowało w piątek o zamiarze zrezygnowania z dalszej budowy.
Firma poprosiła GDDKiA o możliwość spotkania i rozmów, które jak pisze COVEC umożliwiłyby „prowadzenie dalszych robót na podstawie zawartych umów”.
Spotkanie takie z pewnością odbędzie się w nadchodzącym tygodniu, tak by dać firmie COVEC możliwość przedstawienia propozycji rozwiązania kłopotów, które ma na budowie A2 jeszcze przed upływem 7-dniowego ultimatum postawionego chińskiemu konsorcjum w czwartek przez stronę polską.
Jednocześnie nieprzedstawienie przez COVEC konstruktywnych rozwiązań opartych o ofertę wykonawcy, zapisy kontraktu i obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej przepisy prawa będzie skutkować koniecznością rozwiązania umów oraz upoważni Skarb Państwa do wystąpienia z roszczeniem na kwotę co najmniej 741 mln złotych.
Ponadto w związku z pojawiającymi się informacjami dotyczącymi opóźnień w płatnościach ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rzecz konsorcjum COVEC informujemy że wszelkie płatności regulowane są na bieżąco.
Poniżej przedstawiamy zestawienie dokonanych wypłat dla COVEC:
Płatności na kontrakcie
a) płatności zamawiającego na rzecz COVEC
Wartość kontraktu zawartego z COVEC wynosi odc. A 754,58 mln PLN brutto (618,51 mln PLN netto), odc. C 534,54 mln PLN brutto (438,15 PLN netto).
W wyniku realizowanych Robót Wykonawca wystawił do dnia dzisiejszego faktury, które opiewają na następujące kwoty:
Łączna kwota uiszczonych na rzecz Wykonawcy płatności dotyczących obydwu odcinków wynosi 124.764.913,73 PLN. Wszystkie płatności zostały dokonane w terminie umownym tj. 30 dni od daty wpływu faktury do Zamawiającego.
Przewidywane płatności za Roboty wykonane w miesiącu kwietniu wynoszą odpowiednio:
Łączna kwota należności, która może zostać wypłacona Wykonawcy za Roboty wykonane w miesiącu kwietniu wyniesie 50,31 mln PLN (netto) (umowny termin płatności minie z końcem czerwca w przypadku złożenia faktur do GDDKiA do dnia 31.05.2011).
b) zaległości COVEC wobec Podwykonawców Robót oraz Usługodawców.
Zgodnie z oświadczeniem przedstawicieli Wykonawcy, głównie w wyniku dokonanej przez Zamawiającego płatności za Roboty wykonane w miesiącu marcu 2011, Wykonawca dokonał płatności na rzecz Podwykonawców i Usługodawców kwot w wysokościach (oświadczenie przedstawicieli Covec z dnia 30.05.2011 w biurze Inżyniera Kontraktu):
Wykonawca, wg oświadczenia, wciąż zalega z płatnościami na rzecz Podwykonawców i Usługodawców w kwocie:
Uwzględniając nawet, płatność Zamawiającego za Roboty wykonane w miesiącu kwietniu, w łącznej kwocie dla odc. A i C – 50,31 mln PLN (netto), wciąż na spłatę zaległych płatności na rzecz Podwykonawców i Usługodawców brakuje kwoty 66,69 mln PLN (netto).
Dane przedstawione w punkcie B obrazują skalę braku płynności finansowej COVEC na obu kontraktach mimo uregulowania wszystkich należności ze strony GDDKiA.