Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa
Maleje liczba wypadków na drogach krajowych administrowanych przez GDDKiA

GDDKiA Akcje informacyjne, przebudowy odcinków dróg krajowych czy też zmiany w organizacji ruchu przynoszą efekt. Z roku na rok, chociaż rośnie ilość samochodów poruszających się po naszych drogach, maleje liczba wypadków i ofiar śmiertelnych. Postarajmy się wspólnie by nie tylko pierwszy weekend wakacji był bezpieczny.



Rusza właśnie druga edycja Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa, który potrwa od 24 do 26 czerwca. Apelujemy do wszystkich użytkowników dróg by odpowiedzieli sobie na pytanie: Czy zachowujesz się bezpiecznie na drodze?

Bezpieczeństwo na drogach w dużej mierze zależy od racjonalnego zachowania wszystkich użytkowników dróg. Dlatego też do tych którzy nie zamierzają dostosować się do zasad bezpieczeństwa mamy apel: zostańcie w domach! Nie tylko w najbliższy weekend. Chodzi o: kierowców przekraczających limity prędkości, wsiadających za kierownicę po spożyciu alkoholu lub zażyciu leków obniżających zdolności psychofizyczne, a także rowerzystów i pieszych poruszających się drogami bez odblasków.

GDDKiA Wyjeżdżając w ten weekend na wakacje możemy odwiedzić jeden z wielu pikników edukacyjnych organizowanych w ramach Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa. Tak jak podczas pikniku w Puławach zorganizowanego 8 czerwca będzie można m.in.:  przypomnieć sobie zasady udzielania pierwszej pomocy, sprawdzić umiejętności na komputerowym symulatorze jazdy i poczuć skutki zderzenia na symulatorze. 

Co mówią policyjne statystyki? Na Lubelszczyźnie najczarniejszy był rok 2008. W 573 wypadkach zginęły 134 osoby, rok później liczba wypadków spadła do 494, a zginęło w nich 97 osób. W 2010 roku odnotowano 456 wypadków, a zginęło w nich 86 osób. Najczęstszą przyczyną są zderzenia pojazdów (w ub. roku 280, z czego 151 to zderzenia boczne), na prostych odcinkach dróg (odnotowano 312) i na mokrej nawierzchni. Co ciekawe do wypadków najczęściej dochodzi na odcinkach o dopuszczalnej prędkości 50 km/h (190 wypadków, głównie zderzeń bocznych – 77 i potrąceń pieszych - 53) oraz 90 km/h (173 wypadki, z czego 46 to zderzenia boczne, 32 zderzenia czołowe i 29 zderzenia tylne).

Poprawa bezpieczeństwa to także efekt inwestycji prowadzonych na drogach Lubelszczyzny. Przypomnijmy, że w 2008 roku oddano do użytku trzy obwodnice: Puław (12,7 km), Hrebennego (2 km wraz z przebudową odcinka Tomaszów Lubelski – Bełżec o długości 12,1 km) oraz Międzyrzeca Podlaskiego (6,6 km). Przebudowano też odcinek drogi krajowej nr 2 pomiędzy Siedlcami i Terespolem (30,8 km) oraz wyremontowano 26 km nawierzchni dróg. Rok później przebudowano drogę krajową nr 17 na odcinku od Piask do Łopiennika (17 km), obwodnicę Białej Podlaskiej w ciągu DK2 (11 km) oraz pięć odcinków dróg krajowych o łącznej długości 29,3 km. W 2010 roku oddano do użytku obwodnicę Kraśnika w ciągu DK74 (5,3 km), wyremontowano kilka odcinków dróg krajowych o łącznej długości 38,6 km a do tego prowadzono wiele mniejszych działań polegających na zmianie organizacji ruchu na skrzyżowaniach, wydzielaniu lewoskrętów, budowie sygnalizacji świetlnych, azyli dla pieszych i ciągów pieszo-rowerowych.

 

Więcej o statystyce BRD