22 czerwca 2011r. w rzeszowskim Oddziale GDDKiA podpisano umowę na budowę I etapu obwodnicy miasta Leżajsk w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Przemyśl wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i urządzeniami budowlanymi. Wykonawcą tego przeszło 4-kilometrowego odcinka obwodnicy będzie polsko-hiszpańskie Konsorcjum firm ze spółką SANDO BUDOWNICTWO POLSKA jako liderem i Partnerem CONSTRUCCIONES SANCHEZ DOMINGUEZ-SANDO S.A. z Hiszpanii. Wartość kontraktu to 36 531 000 zł brutto. Termin realizacji 18 miesięcy od daty podpisania umowy. Projekt przewidziany jest do współfinansowania ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Droga obwodowa zaprojektowana została w ciągu drogi krajowej nr 77, jako droga klasy GP, jednojezdniowa, dwupasowa. Teren pod budowę drogi jest zróżnicowany zarówno pod względem ukształtowania wysokościowego jak i zagospodarowania przestrzennego. Budowany odcinek drogi położony jest w początkowym fragmencie na terenie Miasta Leżajsk, następnie przebiega przez tereny Gminy Leżajsk, ponownie przez teren miasta, aby w końcowym fragmencie przy włączeniu do obecnego przebiegu drogi krajowej ponownie wejść po raz drugi na tereny Gminy.
W zakres inwestycji wchodzą następujące podstawowe roboty budowlane:
- budowa drogi obwodowej (klasy technicznej GP) o długości 4,1 km,
- budowa obiektu mostowego na skrzyżowaniu dwupoziomowym drogi obwodowej z drogą wojewódzką nr 877 w m. Giedlarowa (przy wylocie z Leżajska ul. Rzeszowskiej) wraz z węzłem Giedlarowa, typu „półkoniczyna”,
- budowa 2 obiektów inżynierskich umożliwiających przejazdy gospodarcze pod projektowaną drogą obwodową,
- przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 oraz drogi krajowej nr 77 w rejonie projektowanych skrzyżowań z drogą obwodową,
- przebudowa odcinka drogi powiatowej w rejonie skrzyżowania obwodnicy z drogą wojewódzką nr 877,
- budowa sieci dróg serwisowych umożliwiających obsługę terenów przylegających do drogi obwodowej,
- budowa przepustów drogowych umożliwiających zachowanie poprawnej gospodarki wodnej,
- budowa elementów odwodnienia wraz z systemem podczyszczania wód opadowych oraz odprowadzeniem ich do potoku Błotnia,
- przebudowa i zabezpieczenie sieci infrastruktury technicznej kolidującej z przedmiotową inwestycją (sieć elektryczna, teletechniczna, wodociągowa, kanalizacyjna, sieci gazowe – niskie, średnie i wysokie ciśnienie),
- budowa oświetlenia ulicznego w obrębie skrzyżowań wraz z zasilaniem,
- budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, nasadzenia zieleni, przejścia/przepusty dla zwierząt, urządzenia służące zabezpieczeniu i ochronie wód podziemnych),
- budowa nowych i remont istniejących chodników.
Ponadto przewidziano przebudowę lub rozbiórkę elementów kolidujących z przedmiotową
inwestycją (m.in. ogrodzenia, krzyż, altana), a także wycinkę zieleni.
Na całym przedmiotowym odcinku została zapewniona widoczność pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną na zatrzymanie przed przeszkodą na jezdni oraz została sprawdzona widoczność na wyprzedzanie i zatrzymanie z uwzględnieniem lokalizacji obiektów, budowli i innych elementów zagospodarowania drogi.
Zapewniono pełną możliwość korzystania z nowopowstałej infrastruktury osobom niepełnosprawnym poprzez zastosowanie obniżeń krawężników na chodnikach i zachowanie właściwych szerokości elementów przekroju poprzecznego.
Ważne daty dla realizacji projektu:
- rozpoczęcie prac nad Koncepcją Programową: 22.10.2001 r.
- zakończenie prac nad Koncepcją Programową: 04.02.2003 r.
- rozpoczęcie prac nad Projektem Budowlanym i Wykonawczym: 28.06.2005 r.
- zakończenie prac nad Projektem Budowlanym i Wykonawczym: 23.02.2009 r.
- decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych zgody na realizację przedsięwzięcia (DŚU): 21.03.2007 r.
- decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi (DoULD): 21.01.2009 r.
- wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę: 28.12.2009 r.
- rozpoczęcie procedury przetargowej na Wykonawcę robót budowlanych: 20.12.2010 r.
- podpisanie umowy z Wykonawcą robót budowlanych: 22.06.2011 r.