Autostradowa Obwodnica Wrocławia - otwarta do ruchu !


 

 

AUTOSTRADOWA OBWODNICA WROCŁAWIA

31 SIERPNIA 2011 r.

 

Została otwarta do ruchu !

 

 

Autostradowa Obwodnica Wrocławia, to jedna z największych inwestycji drogowych zrealizowanych w Polsce. Budowa AOW prowadzona była w latach 2008-2011. AOW przebiega po północno-zachodniej stronie Wrocławia. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic Wrocławia. AOW przejmie część ruchu o dalekim zasięgu, znacznie zmniejszając jego udział na pozostałych drogach. Zmniejszy się zagrożenie wypadkowe na całej sieci drogowej okolic Wrocławia, poprawi się także bezpieczeństwo na drodze krajowej  nr 8 (odc. Długołęka – Wrocław– Kobierzyce) i nr 5 (odc. Trzebnica – Wrocław). AOW komunikuje autostradę A4 z Portem Lotniczym we Wrocławiu, Stadionem oraz drogą ekspresową S8 (Wrocław-Warszawa).

 

AOW została podzielona na 3 odcinki:

  1. Łącznik Kobierzyce-węzeł Lotnisko – ok. 14 km
  2. Most Autostradowy przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi – ok. 1,742 km
  3. węzeł Lotnisko – Łącznik Długołęka – ok. 20 km

 

RĘDZIŃSKI MOST AUTOSTRADOWY

 W ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia powstał największy w Polsce betonowy Most podwieszany do jednego pylonu. Most Rędziński jest rekordzistą w wielu architektonicznych konkurencjach:

- posiada najwyższy w Polsce pylon o wysokości  122 m

- jest 4. co do  wielkości most betonowy na świecie

- długość mostu wraz z estakadami to 1742 m 

- powierzchnia mostu to ponad 70 tys. m2

 

Na 160 wantach (stalowych  linach) o łącznej  długości ok. 25 km zostaną podwieszone dwie niezależne wielopasmowe jezdnie – to unikatowe rozwiązanie nie stosowane do tej pory. 

 

 

W ramach budowy AOW wybudowano:

- najwyższy w Polsce Most podwieszony do jednego pylonu (122 m)

- 7  węzłów (w. Kobierzyce, w. Południe, w. Zachód, w. Lotnisko, w. Stadion, w. Północ, w. Psie Pole)

- 42 obiekty mostowe (w tym Ekodukt – przejście dla dużych zwierząt)

- ok. 27 km ekranów akustycznych

Łączna długość AOW to ponad 35 km, a wartość inwestycji przekracza 4 mld zł.

Inwestycja finansowana z budżetu państwa. Przy budowie AOW pracowało kilka tysięcy ludzi

 

 

 

 

Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu

 

Wykonawcy:

Część I: Magnice – węzeł Lotnisko - Budimex SA

Część II A – Most Autostradowy z estakadami dojazdowymi - Mostostal Warszawa/ Acciona Infraestructuras

Część II B – węzeł Lotnisko – Łącznik Długołęka -  Konsorcjum firm z liderem Strabag