Postęp prac na autostradzie A4 – Rzeszów-Dębica


Umowa na budowę 33- kilometrowego odcinka autostrady A4 na odcinku od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachodni została podpisana 10 maja 2010 roku. Jej wartość wynosi 1,418 mld zł netto.

Odcinek autostrady będzie gotowy w ciągu dwóch lat od momentu rozpoczęcia robót.

 

 

Podstawowy zakres prac obejmuje m. in.:

 

  • budowę odcinka autostrady o długości ok. 32,75 km o 2 pasach ruchu w każdą stronę i pasem awaryjnym oraz parametrach technicznych drogi klasy A,
  • budowę bezkolizyjnego węzła autostradowego „Ropczyce”,
  • przebudowę istniejących dróg poprzecznych krzyżujących się z projektowaną autostradą,
  •  budowę 12 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów autostradowych, 6 mostów autostradowych, 8 mostów drogowych, 3 przejść dla zwierząt nad autostradą, 2 przejść dla zwierząt pod autostradą oraz 240 przepustów drogowych,
  • budowę miejsc obsługi podróżnych, placu poboru opłat oraz budowę wszystkich niezbędnych sieci i instalacji, a także budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska, m.in. 33.440 m ekranów akustycznych, urządzeń podczyszczających wody opadowe spływające z jezdni, pompowni wód opadowych wraz z rurociągami tłocznymi.

 

Na obecnym etapie prace są prowadzone całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Każdego dnia na budowę przyjeżdża transport ok. 90 tys. ton materiałów sypkich, które są wbudowywane bezpośrednio w nasyp. Wykonawca planuje zwiększyć dostawy do 120 tys. ton dziennie. Zgromadzono 1,0 mln ton kruszyw i materiałów nasypowych.

 

Główne prace drogowe, jakie są obecnie wykonywane to:

 

  • budowa i wzmacnianie nasypów wzdłuż całego odcinka autostrady,
  • wzmacnianie podłoża kolumnami żwirowymi i żwirowo-betonowymi oraz wzmacnianie podłoża poprzez wymiany gruntu,
  • wykonywanie warstwy mrozoochronnej oraz podbudowy z kruszywa łamanego w oraz przygotowanie pod wykonanie warstw bitumicznych,
  • wykonywanie podbudowy z betonu asfaltowego WMS oraz warstwy wiążącej WMS,
  • budowa drogowych przepustów skrzynkowych oraz przepustów z blachy falistej.

 

Do chwili obecnej wykonano około 2 km warstwy mrozoochronnej oraz podbudowy z kruszywa łamanego. Ponadto w ciągu autostrady wykonano również 750 mb podbudowy z betonu asfaltowego i warstwy wiążącej o wysokim module sztywności (odcinki próbne). Wkrótce Wykonawca przystąpi do układania kolejnych odcinków warstw bitumicznych; jednak te prace mogą być prowadzone w odpowiednich warunkach atmosferycznych, które w czerwcu i lipcu nie sprzyjały drogowcom. Do końca bieżącego roku planowane jest wykonanie 10 km nawierzchni bitumicznych.

 

 GDDKiA  GDDKiA 

 GDDKiA  GDDKiA 

Postęp prac jest widoczny na obiektach mostowych; do chwili obecnej wykonano 92 proc. fundamentów, 85 proc. podpór i 51 proc. ustrojów nośnych.

Tak szeroki zakres prac wymaga zatrudnienia odpowiedniej liczby fachowców. Na budowanym przez Budimex odcinku pracuje 1100 osób, z czego 100 stanowi kadra inżynierska.

Materiały na budowę są transportowane 750 samochodami. Na całym odcinku pracuje 430 maszyn budowlanych.

Do końca września Budimex planuje zakończyć wzmocnienia podłoża kolumnami żwirowymi. Rozpoczęcie robót wykończeniowych planowane jest na październik br. Zakończenie robót żelbetowych na obiektach mostowych zostało zaplanowane na koniec 2011 roku.