Informacja o zasadach umieszczania tablic reklamowych przy drogach krajowych

W związku z  zaplanowanymi  w dniu 09 października 2011 r. Wyborami Parlamentarnymi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wychodząc na przeciw potrzebom Kandydatów do Sejmu i Senatu, uprzejmie informuje Zainteresowanych (Kandydatów) o wymogach formalnych i prawnych umieszczania reklam (w tym reklam wyborczych) w pasach dróg krajowych oraz sytuowania reklam na terenach przyległych do pasów dróg krajowych i ekspresowych (mapa z przebiegiem sieci dróg krajowych i ekspresowych na terenie woj. świętokrzyskiego jest zamieszczona na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA - www.archiwum.gddkia.gov.pl).



ZASADY UMIESZCZANIA TABLIC REKLAMOWYCH  W  PASACH DRÓG KRAJOWYCH:

 

 

Generalnie, ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, obowiązuje  zakaz umieszczania reklam  w pasach dróg krajowych. Zabrania  się umieszczania tablic reklamowych w pasach dróg krajowych:

 - poza obszarami zabudowanymi, z wyjątkiem parkingów, 

- w obrębie skrzyżowań dróg i zjazdów. Wyjaśnia się, że obręb skrzyżowania dróg   jest wyznaczony geometrią drogi i istniejącym oznakowaniem poziomym i pionowym na drodze.

 

Jednakże, stosownie do art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (jedn. tekst: Dz.U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115 – z późn. zm.), w szczególnie uzasadnionych przypadkach , w terenie zabudowanym, oznaczonym znakami pionowymi D 42 i D 43, wyłącznie za zezwoleniem zarządcy drogi, dopuszcza się umieszczenie reklam w pasach dróg krajowych.

 

Za zajęcie pasa drogowego dróg krajowych polegające na umieszczeniu tablicy reklamowej  zarządca drogi nalicza opłatę w oparciu o art. 40  ust. 2 pkt 3 i ust. 6 ww. ustawy o drogach publicznych, którą ustala się cyt. „jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego”.

Wysokość  stawek opłat za zajęcie pasa drogowego  dróg krajowych w celu umieszczania reklamy określa § 4 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia                         18 lipca 2011 r. w sprawie wysokości stawek opłat  za zajęcie  pasa drogowego dróg, których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (Dz.U. nr 148, poz. 886).        Zgodnie  z tym rozporządzeniem za zajęcie pasa drogowego polegające na umieszczeniu reklamy  za każdy dzień  zajęcia 1 m 2 powierzchni stawka opłaty wynosi - 4 zł. W przypadku reklam świetlnych i podświetlanych stawka opłaty podwyższa się o 100 %.

 

Ze względów formalnych Zainteresowani winni wnieść wniosek do  Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad adres do doręczeń: Oddział w Kielcach, 25-950 Kielce,                       ul. Paderewskiego 43/45 o zajęcie pasa drogowego polegające na umieszczeniu reklamy                   wraz z niezbędnymi dokumentami. Druk wniosku jest dostępny na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA. Rozstrzygnięcie sprawy następuje w formie decyzji administracyjnej.

 

ZASADY SYTUOWANIA  TABLIC REKLAMOWYCH  NA TERENACH PRZYLEGŁYCH DO PASÓW DRÓG KRAJOWYCH:

 

Na terenach przyległych do pasów drogowych dróg krajowych lub ekspresowych zarządca drogi uzgadnia odległość usytuowania tablicy reklamowej od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi krajowej lub ekspresowej.  Z tytułu uzgodnienia usytuowania reklamy na terenach przyległych do pasów dróg  krajowych (ekspresowych) nie nalicza się opłat.  Przepis art. 43 ust. 1 ustawy   z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (jedn. tekst: Dz.U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115            – z późn. zm.) określa  minimalne odległości  obiektów budowlanych, w tym tablic reklamowych od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi publicznej, tj:

1. dla dróg krajowych:  na terenie zabudowy – 10 m, poza ternem zabudowanym – 25 m,

2. dla dróg ekspresowych: na terenie zabudowy – 20 m, poza ternem zabudowanym – 40 m.

 

Na terenach przyległych do pasa drogowego dróg krajowych także obowiązuje zakaz sytuowania reklam w obrębie skrzyżowań dróg i zjazdów, ze względu na zapewnienie w pola widoczności uczestnikom ruchu.

 

Ze względów formalnych Zainteresowani winni wnieść wniosek do  Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad adres do doręczeń: Oddział w Kielcach, 25-950 Kielce,                    ul. Paderewskiego 43/45 o  uzgodnienie usytuowania reklamy na terenie przyległym do pasa drogowego drogi krajowej wraz z niezbędnymi dokumentami. Druk wniosku dostępny na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA. Rozstrzygnięcie sprawy następuje w formie  pisma.

 

WYGLĄD TABLIC REKLAMOWYCH:

 

Wygląd tablic reklamowych winien spełniać wymagania art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy                  z dnia 20 czerwca 1997 r.  –  Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 98, poz. 602 – z późn. zm.).

Tablice reklamowe nie mogą zawierać elementów odblaskowych, nie mogą powodować oślepienia  kierujących pojazdami oraz nie mogą wprowadzać w błąd uczestników ruchu (kolorystyka tablic winna być inna aniżeli znajdująca się na znakach drogowych).

 

Niezależnie od powyższego Zainteresowani umieszczeniem reklamy w pasie drogowym drogi krajowej bądź usytuowaniem reklamy na terenie przyległym do drogi krajowej lub ekspresowej winni dopełnić wymogi, we właściwym organie architektoniczno – budowlanym,  wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (jedn. tekst.: Dz.U. z 2010 r., nr 243,  poz. 1623).