13 września br. w Ratuszu w Rzeszowie odbyła się debata poświęcona jednemu z najważniejszych obecnie zagadnień dotykających Polaków, czyli powstawaniu nowych dróg. Szczególną uwagę uczestnicy spotkania zwrócili na korzyści i szanse jakie płyną ze spójnej oraz dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej. Podczas burzliwej dyskusji uznano, że jest ona jednym z podstawowych wymogów rozwoju gospodarczego i społecznego każdego regionu, a także wyznacznikiem poziomu życia na wsi i mieście. Debatę poprowadził Pan Jacek Pochłopień – zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Forbes”.
Dzięki dotacjom z Unii Europejskie w Polsce mamy obecnie do czynienia z prawdziwym drogowym boomem. Cały kraj jest rozkopany. Drogowcy spieszą się, żeby zmieścić się w wyznaczonych terminach. Nie inaczej jest na Podkarpaciu. Obecnie sztandarowym i najważniejszym projektem realizowanym przez rzeszowską GDDKiA jest budowa autostrady A4 na całej długości województwa oraz początkowych fragmentów drogi ekspresowej S-19, która zazębia się z tzw. autostradową obwodnicą Rzeszowa. Do tego dochodzą realizowane z wielkim rozmachem obwodnica Jarosławia oraz Leżajska.
- Ukończenie tych inwestycji to spełnienie oczekiwań wielu Polaków, nie tylko mieszkańców Podkarpacia. Region dzięki temu uzyska to, o czym wszyscy tak długo marzyliśmy. Nowoczesne połączenia komunikacyjne, stanowiące trampolinę dla szybkiego rozwoju. I jedynym zagrożeniem jakie dostrzegam, to konieczność równoległego rozwoju dróg regionalnych, połączonych z autostradą, będącą swoistym kręgosłupem. Dlatego wielkim wyzwaniem dla samorządów jest takie planowanie i zarządzanie swoimi budżetami, aby „podpinać się” do naszych wielkich projektów – mówił Wiesław Kaczor, dyrektor rzeszowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tadeusz Ferenc, wieloletni prezydent Rzeszowa zaznaczył, że miasto od dawna dostrzega wielką szansę jaką daje budowa autostrady i czeka na jej otwarcie z wielkim utęsknieniem. - Sieć drogowa, także ta miejska, jest dla nas bardzo ważna. Remontujemy i budujemy ulice, jak choćby niedawno oddane zupełnie nowe połączenie ulic Podkarpackiej z Przemysłową. Aktualnie na rozbudowę i modernizację drogowej sieci przeznaczamy 180 mln zł.– zaznaczył prezydent Tadeusz Ferenc.
Stanisław Ząbek, szef komisji budżetowej rady miasta Rzeszowa zauważył, że miasto znalazło się w okresie złotego dziesięciolecia. Nastąpił gwałtowny rozwój infrastruktury. - To dzięki temu ten region wychodzi z zapaści i nie jest to już Polska „B” czy „C” - przyznawał.
Prezydent Tadeusz Ferenc uzupełniając, przytoczył proste liczby. Miasto poprzez włączenie do swoich granic sąsiednich gmin, powiększyło się dwukrotnie do 117 kilometrów kwadratowych: - Wcześniej byliśmy najmniejszym miastem wojewódzkim w Polsce. Były głosy, aby w ogóle zlikwidować tu województwo. Dziś nikt chyba już nie ma takich pomysłów – mówił.
Dla każdego miasta drogi to priorytet. Sprawa transportu to podstawowa kwestia, która decyduje o rozwoju gospodarki. Jest jej krwiobiegiem. Rzeszów już korzysta z samych zapowiedzi rozbudowy sieci drogowej. Ściągają tu zagraniczne firmy. Działa tu strefa ekonomiczna. Dolina lotnicza, koncentrująca firmy z branży lotniczej, znana jest już na cały świat. Potwierdza to Krzysztof Kłak, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. - Dla przedsiębiorców zachętą jest nie tylko przygotowany uzbrojony teren, ale także budowane drogowe połączenia. Mają nadzieję, że niebawem będą mogli szybko i sprawnie przewozić swoje towary po całej Europie. Bez tych inwestycji bylibyśmy w kropce.
Mówiąc o maksymalizacji korzyści płynących z budowy sieci dróg, to kluczową kwestią jest synchronizacja inwestycji poszczególnych inwestorów i zarządców. Piotr Urban, burmistrz Leżajska zaznaczył, że samorząd doskonale zdawał sobie z tego sprawę, zabiegając o budowę obwodnicy od 1994 r. W końcu te wieloletnie starania się ziściły i nastąpiło właśnie uroczyste wbicie łopaty. - Wiadomo, że pewnych rzeczy musimy oczekiwać od skarbu państwa i GDDKiA. Ale także jako samorządowcy podjęliśmy wysiłek, aby samodzielnie wykonać połączenia ulic z obwodnicą, wykupiliśmy grunty, zrobiliśmy projekt – zaznaczył pan Piotr Urban. Dzieląc się swoim spostrzeżeniami - samorządowca stwierdził, że tylko dobry pomysł, racjonalna współpraca i drobne kroczki doprowadzić mogą do uporządkowania systemu dróg. Jak podkreślił, największym problemem nie były same pieniądze, ale kwestie formalne, a przede wszystkim sprawa wykupu gruntów.
Dyskutanci zgodnie uznali, że ten problem przez wiele lat stwarzał największe bariery w rozwoju infrastruktury. Na szczęście dzięki wprowadzeniu specustawy większość dróg jest już budowana według najkorzystniejszych wariantów. Ludzie których nieruchomości leżą na trasie zostają wywłaszczeni. - Jest to temat gdzie inwestor – dyrekcja generalna i samorządy mają wielkie pole do współpracy - zauważył Jacek Pochłopień, dopytując uczestników jak się ona układa.
GDDKiA budując podkarpacką autostradę musiała wykupić aż 20 tysięcy działek. - W międzyczasie zmieniło się prawo. Gdyby to nie nastąpiło, nie byłoby możliwości przygotowania inwestycji w takim czasie – mówił dyrektor Wiesław Kaczor. - Po wprowadzeniu specustawy nie musieliśmy już podpisywać aktów notarialnych. Przejmowaliśmy grunt z mocy samego prawa. Pozostawała tylko kwestia odszkodowań. Wypłacane są one na bieżąco. Niektórzy jednak jeszcze ich nie otrzymali. Wiemy, że z punktu widzenia społecznego jest to olbrzymi problem. Dlatego współpraca z samorządami była bardzo ważna. Wówczas co miesiąc organizowaliśmy spotkania w gminach oraz powiatach. Uspokajaliśmy ludzi i przekonywaliśmy, że to co robimy to nasza wspólna sprawa. Dzięki temu łagodziliśmy napięcia i zyskaliśmy zrozumienie dla naszych działań. Zwłaszcza tam było to potrzebne, gdzie jeszcze właściciele nie otrzymali pieniędzy.
W debacie udział wzięli:
Pan Tadeusz Ferenc - Prezydent Rzeszowa
Pan Wiesław Kaczor - Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie
Pan Krzysztof Kłak - Prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego
Pan Adam Maternia - p.o. Dyrektora, Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich
Pan Piotr Przytocki – Prezydent Krosna
Pana Piotr Urban - Burmistrz Leżajska
Stanisław Ząbek - szef komisji budżetowej Rady Miasta Rzeszowa.
Debacie towarzyszyła wystawa „Polska po drodze”, którą można było oglądać w dniach 11-18 września 2011r. na Rynku w Rzeszowie.