Autostrada A1 Nowe Marzy - Toruń - OTWARTA

Autostrada A1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń (62 km) została oddana do ruchu w piątek 14 października 2011 roku. Jego budowa rozpoczęła się w sierpniu 2008 roku i trwała 27 miesięcy. Kierowcy mają już do dyspozycji 152 km autostrady i mogą pokonać trasę z Torunia do Gdańska w zaledwie 70 minut.

GDDKiA



Autostrada A1 jest jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Ślą­skiem i z południem Europy. Odcinek pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami stał się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1. Tym samym nowa trasa ma strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc ko­rzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpływa również na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Z danych policji w województwie po­morskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypad­ków na krajowej „jedynce", równoległej do A1, spadła o ponad 20%.
W ramach realizacji wykonano 10 mln m3 robót ziemnych, zużyto 300 tys. m3 betonu oraz położono 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane, w szczytowych momentach prac, na palcu budowy przebywało 4,5 tys. osób, w tym ponad tysiąc zatrudnionych przez generalnego wykonawcę, firmę Skanska-NDI. Przy budowie pracowało 500 maszyn oraz 500 samochodów transportowych. Roboty budowlane obejmowały wybudowanie nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) oraz przeprawy przez Wisłę w okolicach Grudziądza.

W ramach II etapu budowy autostrady A1, wybudowano most na Wiśle pod Grudziądzem, mierzący 1 954 metry, który jest najdłuższym mostem w kraju. Ponadto, w ramach prac zmodernizowano częściowo zrealizowany odcinek od węzła Lubicz do Czerniewic (10,7 km) włącznie z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.

 

Zgodnie z projektem wybudowano 5 nowych węzłów autostradowych, w tym powstały na trasie I etapu inwestycji (oddany w lutym 2011 roku) węzeł Warlubie. Na nowo otwartym odcinku pomiędzy Nowymi Marzami, a Czerniewicami czynne są dwa węzły - w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa (węzeł Grudziądz i węzeł Turzno), zostaną oddane do użytku w 2012 roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych. W ramach przedsięwzięcia zostały wybudowane 4 pary miejsc obsługi podróżnych (MOP) - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś.

 

Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksplo­atację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają od­powiednio: Skanska Infrastructure Development - 30%, John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15%.

 

GDDKiA

 

Zakres prac:

  • mosty przez Wisłę - 2
  • obiekty mostowe - 49
  • obiekty mostowe do re­montu - 14
  • obiekty do rozbiórki - 1
  • miejsca obsługi podróż­nych (MOP) - 4 pary
  • węzły drogowe – 5 (w tym węzeł Warlubie w fazie 1)
  • obwody utrzymania au­tostrady (OUA) - 1
  • place poboru opłat (PPO) - 1
  • stacje poboru opłat (SPO) - 4
  • roboty ziemne - 10 000 000 m3
  • ilość betonu - 225000 m3
  • ilość mieszkanek bitu­micznych - 1 300 000 ton

Dane techniczne

  • liczba pasów: 4, po 2 w każdą stronę
  • szerokość pasa - 3,75 m
  • nawierzchnia - bitumicz­na

 

GDDKiA

 

GDDKiA