Autostrada A1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń (62 km) została oddana do ruchu w piątek 14 października 2011 roku. Jego budowa rozpoczęła się w sierpniu 2008 roku i trwała 27 miesięcy. Kierowcy mają już do dyspozycji 152 km autostrady i mogą pokonać trasę z Torunia do Gdańska w zaledwie 70 minut.
Autostrada A1 jest jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z południem Europy. Odcinek pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami stał się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1. Tym samym nowa trasa ma strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc korzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpływa również na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Z danych policji w województwie pomorskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypadków na krajowej „jedynce", równoległej do A1, spadła o ponad 20%.
W ramach realizacji wykonano 10 mln m3 robót ziemnych, zużyto 300 tys. m3 betonu oraz położono 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane, w szczytowych momentach prac, na palcu budowy przebywało 4,5 tys. osób, w tym ponad tysiąc zatrudnionych przez generalnego wykonawcę, firmę Skanska-NDI. Przy budowie pracowało 500 maszyn oraz 500 samochodów transportowych. Roboty budowlane obejmowały wybudowanie nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) oraz przeprawy przez Wisłę w okolicach Grudziądza.
W ramach II etapu budowy autostrady A1, wybudowano most na Wiśle pod Grudziądzem, mierzący 1 954 metry, który jest najdłuższym mostem w kraju. Ponadto, w ramach prac zmodernizowano częściowo zrealizowany odcinek od węzła Lubicz do Czerniewic (10,7 km) włącznie z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.
Zgodnie z projektem wybudowano 5 nowych węzłów autostradowych, w tym powstały na trasie I etapu inwestycji (oddany w lutym 2011 roku) węzeł Warlubie. Na nowo otwartym odcinku pomiędzy Nowymi Marzami, a Czerniewicami czynne są dwa węzły - w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa (węzeł Grudziądz i węzeł Turzno), zostaną oddane do użytku w 2012 roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych. W ramach przedsięwzięcia zostały wybudowane 4 pary miejsc obsługi podróżnych (MOP) - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś.
Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksploatację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają odpowiednio: Skanska Infrastructure Development - 30%, John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15%.
Zakres prac:
- mosty przez Wisłę - 2
- obiekty mostowe - 49
- obiekty mostowe do remontu - 14
- obiekty do rozbiórki - 1
- miejsca obsługi podróżnych (MOP) - 4 pary
- węzły drogowe – 5 (w tym węzeł Warlubie w fazie 1)
- obwody utrzymania autostrady (OUA) - 1
- place poboru opłat (PPO) - 1
- stacje poboru opłat (SPO) - 4
- roboty ziemne - 10 000 000 m3
- ilość betonu - 225000 m3
- ilość mieszkanek bitumicznych - 1 300 000 ton
Dane techniczne
- liczba pasów: 4, po 2 w każdą stronę
- szerokość pasa - 3,75 m
- nawierzchnia - bitumiczna