viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2012

Dylatacje nawierzchni betonowych naturalne i spodziewane. Nie jest potrzebny remont na dk 2.

24-04-2012

Każda nawierzchnia betonowa pracuje i dylatuje się naturalnie, czyli potocznie mówiąc – pęka. Dylatacje na odcinku dk2 na odcinku 1,1 km od węzła Świecko w stronę granicy z Niemcami, gdzie zastosowano betonową nakładkę, nie wpływają na trwałość drogi. Nie będą powodowały niszczenia i nie wymagają remontu!

Z właściwości materiału, jakim jest beton, wynika, że nawierzchnia ułożona z niego będzie pracowała powodując pękania. Standardowo na nawierzchniach betonowych wymusza się spękania nacinając nawierzchnię, czyli tworząc tzw. dylatacje. Takie dylatacje trzeba w specjalny sposób uszczelniać, a uszczelnienia co kilka lat wymieniać. Tam, gdzie stosuje się tzw. uzbrojenia ciągłe przy nawierzchni betonowej – jak np. na jezdni północnej dk 2 przy granicy niemieckiej, nie można wywołać sztucznych dylatacji, więc beton pracuje powodując mikropęknięcia – co jest całkowicie normalne i nie powodujące szkody w użytkowaniu drogi.
 
Odcinek drogi krajowej nr 2 przy niemieckiej granicy  został w ubiegłym roku przebudowany wg projektu wykonanego przez Politechnikę Wrocławską, z wykorzystaniem technologii white-topping. Technologia white-topping ("biała nakładka") polega na wykonywaniu nakładek betonowych na skoleinowanych nawierzchniach asfaltowych.
 

Na jednej jezdni tej drogi nawierzchnię betonową położono w sposób standardowy (płyty dyblowane), na drugiej jezdni – nawierzchnię z betonu cementowego o zbrojeniu ciągłym, bez sztucznych dylatacji (czyli widocznych gołym okiem szczelin między płytami). Zastosowane w tym drugim przypadku zbrojenie ciągłe eliminuje konieczność wykonania sztucznych dylatacji poprzecznych, podnosząc tym samym komfort jazdy oraz obniżając koszty utrzymania nawierzchni. Projekt zakładał również pojawienie się na tym odcinku, w wyniku zastosowania takiej technologii, nieregularnych mikrospękań nawierzchni, wynikających z naturalnych właściwości zastosowanego materiału. I one zgodnie z założeniami się pojawiły. Są to jednak dylatacje, które nie wpływają negatywnie na jakość nawierzchni oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy. GDDKiA ma doświadczenie w stosowaniu tej technologii. Jest to tym mowa w załączonym artykule. Naturalne dylatacje wystąpiły już miesiąc po ułożeniu nawierzchni i było to całkowicie normalne,
 
Nawierzchnia na dk 2 przechodzi cykliczne okresowe badania. Ostatnie, wykonane jesienią wypadły pozytywnie, również w zakresie szorstkości. 
 
Podsumowując: dylatacje, które pojawiły się na kilometrowym odcinku dk2 są zjawiskiem normalnym, naturalnym i spodziewanym. Nie wpływają na trwałość drogi, konstrukcji, nie będą powodowały niszczenia i nie wymagają remontu.
 
W załączeniu artykuł prof. Antoniego Szydły z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej
 
 GDDKiA