viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2013

GDDKiA: spełniliśmy wszystkie wymogi ochrony środowiska! NSA: skarga ekologów do ponownego rozpatrzenia!

06-02-2013

Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego o uchyleniu i skierowaniu do ponownego rozpatrzenia wyroków Wojewódzkiego Sądu  Administracyjnego podtrzymujących decyzję środowiskową i decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej czyli drogi ekspresowej S7 na odcinku granica województwa świętokrzyskiego – Skarżysko-Kamienna oznaczają, że sprawy wrócą do WSA i będą ponownie rozpatrywane.  Aktualnie decyzja ZRiD jest ostateczna i podlega wykonaniu. GDDKiA czeka na pisemne uzasadnienie wyroków.

Pełna ochrona środowiska zapewniona

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach podczas procedury przygotowania inwestycji  spełniła wszystkie ustawowe wymogi związane z warunkami technicznymi i z ochroną środowiska. Opracowane zostały dwa raporty o oddziaływaniu inwestycji na środowisko uwzględniające wszystkie  zaistniałe w danych okresach aspekty ochrony środowiska.

 

W obu dokumentach rzetelnie został oceniony wpływ przedsięwzięcia na środowisko.  Zostały przeprowadzone dwie procedury ocen oddziaływania na środowisko. W wyniku pierwszej została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Natomiast ponowna ocena oddziaływania na środowisko została przeprowadzona na etapie wydawania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.  W raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko uwzględniono oddziaływanie inwestycji na zgłoszony do Komisji Europejskiej w listopadzie 2009 nowy obszar Natura 2000 – Lasy Skarżyskie.

Wynikiem analizy oddziaływania inwestycji na środowisko jest zaplanowanie na około 7-kilometrowym odcinku drogi  siedmiu przejść dla zwierząt - w tym 6 dla zwierząt małych i 1 przejścia wzdłuż rzeki Oleśnicy dla zwierząt średnich, a także działań minimalizujących oddziaływanie inwestycji  na  przedmioty ochrony w pobliskim obszarze Natura 2000 (motyle).  Ponadto  na bazie raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla sąsiedniego odcinka S7 od granicy województwa świętokrzyskiego z mazowieckim do Radomia i wnikliwej analizy szlaków migracji zwierząt przewidziano aż  4 przejścia dla zwierząt dużych. Dwa z nich już na 2-kilometrowym fragmencie bezpośrednio  przyległym od granicy  województwa  świętokrzyskiego z mazowieckim.

 

Sąd zbada sprawę raz jeszcze

 Mimo to Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot złożyło skargi do NSA na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego utrzymujące decyzję środowiskową i decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji. Naczelny Sąd Administracyjny w ustnym uzasadnieniu wyroku skoncentrował się na kwestii  formalnej  dotyczącej tego czy organ pierwszej instancji wydający decyzję środowiskową (decyzja Wydziału Środowiska UW z dnia 30 października 2008) powinien już uwzględnić wpływ inwestycji na obszar dopiero zaproponowany   w 2009 do wpisania na listę Natura 2000, a znajdujący  się w odległości około 1 km od planowanej inwestycji.  W kontekście opracowanej w oparciu o obowiązujące przepisy dokumentacji  oraz kwestii rozpatrywanych przez Sąd, prezentowane stanowisko Stowarzyszenia dotyczące ekonomicznych i  społecznych aspektów budowy węzła Skarżysko-Północ należy uznać za bezzasadne.

 

Tę drogę trzeba wybudować, żeby nie ginęli ludzie!

Biorąc pod uwagę powyższe fakty, należy podkreślić, że działania Stowarzyszenia mogą przyczynić się do zablokowania ważnej z punktu widzenia  bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa mieszkańców Skarżyska i ochrony środowiska inwestycji.  Należy przy tym pamiętać, że częścią środowiska jest także człowiek, a celem inwestycji jest także podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Skarżyska-Kamiennej. Nowoczesna  droga ekspresowa oznacza uwolnienie miasta od ciężkiego ruchu tranzytowego , zmniejszenie poziomu hałasu i emisji spalin. Dla podróżujących tranzytem trasa oznacza większy komfort jazdy i mniejsze zużycie paliwa, a zatem ograniczenie produkcji spalin.

Z danych przekazanych przez policję wynika,  że w okresie od 2008 do pierwszej połowy 2012 roku na odcinku drogi nr 7 granica województwa  - Skarżysko  doszło do 30 wypadków, w których śmierć poniosło 8 osób, a 42 zostały ranne. Generalny pomiar ruchu przeprowadzony w roku 2010 wykazał, że średnie natężenie ruchu przekroczyło tam 19 tysięcy pojazdów na dobę i gwałtownie wzrasta. W stosunku do poprzedniego pomiaru w 2005 roku wzrosło o ponad 30 procent.