viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2013

Utrzymaj standard – nowy i efektywny model bieżącego utrzymania dróg w regionie świętokrzyskim

15-04-2013
Średnio o około 30 procent mniej kosztuje kompleksowe utrzymanie dróg krajowych w nowoczesnym modelu "utrzymaj standard" niż w realizowanym dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Ten model sprawdził się już na polskich drogach krajowych o łącznej długości 800 km. Od października będzie wdrażany na wybranych drogach regionu świętokrzyskiego.

Pierwszy przetarg na kompleksowe utrzymanie odcinka drogi ekspresowej S74 Kielce – Cedzyna według nowoczesnego modelu „utrzymaj standard” ogłoszony został przez kielecki oddział GDDKiA. To oznacza, że jeden wykonawca, a nie kilku, jak to było wcześniej, zajmie się całorocznym bieżącym utrzymaniem odcinka drogi. Kolejny przetarg na kompleksowe utrzymanie drogi ekspresowej S7 od Skarżyska do Chęcin ogłoszony zostanie jeszcze w kwietniu. To znacznie usprawni działania i obniży ich koszty.

 

 Świętokrzyskie odcinki nowych dróg S7 i S74 będą utrzymywane kompleksowo przez 6 kolejnych lat począwszy od 15 października 2013 roku przez wyłonionych w przetargach wykonawców. Będzie do nich należało m.in. zimowe odśnieżanie, wiosenne koszenie trawy, porządki, drobne naprawy, sprawdzanie i uzupełnianie oznakowania itp. Do tej pory za poszczególne czynności odpowiedzialni byli różni wykonawcy.

 

Warto wiedzieć ….

Średnio o około 30 procent mniej kosztuje utrzymanie dróg krajowych w opartym na wskaźnikach modelu "utrzymaj standard" niż w realizowanym dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Taki jest wynik analizy już podpisanych 16 kontraktów zawartych od 2010 roku w formule "utrzymaj standard" na kompleksowe utrzymanie łącznie 781 km dróg w całym kraju.

Model "utrzymaj standard" GDDKIA wprowadziła po raz pierwszy w 2010 roku na S3 w województwie zachodniopolskim. Wykonana dla GDDKiA analiza ekonomiczna, uwzględniająca doświadczenia m.in. z realizacji tego kontraktu, pokazała wyraźnie, że zlecenie kompleksowych prac utrzymaniowych firmom zewnętrznym znacząco obniża koszty utrzymania sieci drogowej. Dlatego GDDKiA przyjęła zasadę, że każda nowo oddana do użytku droga, będzie utrzymywana w tym właśnie modelu. Od czasu pierwszego kontraktu na "utrzymanie standardu" wydłużono czas zlecanych prac z 3 do 6 lat.

Model "Utrzymaj standard" pozwala zarządcy dróg skupić się na kontroli standardu jaki Wykonawca musi zgodnie z umową utrzymać. Standardy te są określone dla każdej klasy drogi krajowej i pod tym względem jednolite w całej Polsce. Sposób ich weryfikacji i kontroli także jest jasno określony. Wykonawcy umów w ramach utrzymania mają za zadanie przede wszystkim utrzymać określony standard drogi krajowej, łącznie z bieżącymi naprawami małych uszkodzeń drogi (tzw. remonty cząstkowe), osiągać określone wskaźniki , z jakich będą rozliczani oraz tak zarządzać swoją pracą, aby była ona efektywna. Zamawiający tym samym obdarza Wykonawcę dużo większym zaufaniem niż w przypadku poprzednich modeli utrzymania, gdzie decyzje o tym gdzie, kiedy i jak wykonawca ma utrzymać drogę, zapadały po stronie zamawiającego.

Z analiz przeprowadzonych przez GDDKiA, Bank Światowy i niezależnych ekspertów wynika, że po wdrożeniu kompleksowego utrzymania dróg oszczędności wahają się pomiędzy 10% a 40%.