viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2013

Banki pożyczają na budowę dróg po szczegółowej weryfikacji potencjału wykonawców. To prawidłowy mechanizm minimalizujący ryzyko niepowodzenia kontraktu

26-04-2013

Artykuł "Banki nie pożyczają na budowę dróg" opublikowany w dzisiejszej "Rzeczpospolitej" obok kilku informacji prawdziwych zawiera szereg tez niezgodnych z prawdą.

Instytucje finansowe zaczęły szczegółowo weryfikować potencjał finansowo-ekonomiczny wykonawców przed udzieleniem im gwarancji.  To dobrze. Podwójna weryfikacja sytuacji wykonawcy (przez zamawiającego oraz instytucję finansową) minimalizuje bowiem ryzyko finansowego niepowodzenia kontraktu. To jest prawidłowy schemat funkcjonujący od dawna na zachodzie.  W Polsce do uzyskania gwarancji wystarczyło dotychczas oświadczenie, że startuje się w przetargu organizowanym przez inwestora publicznego. Tymczasem gwarancja to konkretne pieniądze. Instytucja finansowa udziela gwarancji na 10 proc. wartości inwestycji. To jest jej ryzyko.

Prawdą jest, że przetargi na budowę dróg współfinansowanych z dotacji unijnych, mają ruszyć jeszcze w tym roku. Po przyjęciu przez Radę Ministrów załącznika nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych GDDKiA uruchomi ok. 50 postępowań przetargowych o wartości ok. 30 mld zł. Faktyczne wydatki pojawią się w roku 2014 czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE. Kolejne postępowania będą ogłaszane sukcesywnie, by uniknąć spiętrzania przetargów w krótkim czasie. Wszędzie, gdzie będzie to możliwe i uzasadnione zadania będą dzielone na krótsze, 10-15 kilometrowe odcinki. To powinno ułatwić wykonawcom logistykę, z którą dotychczas bywały problemy. Krótsze odcinki będą też wymagały zaangażowania przez wykonawców mniejszych zasobów finansowych a co za tym idzie niższych zabezpieczeń.

 

Nieprawdziwe są natomiast zawarte w artykule tezy o tym że:

 

-  zamawiający stawiają zbyt wyśrubowane warunki

 

Budowane drogi mają przez lata służyć kierowcom, to jest celem GDDKiA i wszelkie zapisy w kontraktach mają przede wszystkim zabezpieczać interes kierowców. GDDKiA zrobiła bardzo dużo, by poprawić płynność finansową wykonawców na kontraktach ale nie będzie oszczędzać na jakości! Wydłużanie gwarancji na drogi do pięciu, siedmiu czy 10 lat nie budzi zachwytu wykonawców ale to bardzo ważny element kontroli jakości drogi i nie będzie od niego odwrotu. W ramach rozłożenia odpowiedzialności za kontrakt GDDKiA proponuje natomiast wykonawcom optymalizację projektów w umowach typu "projektuj i buduj". 

 

- firmy coraz mniej chętnie startują w przetargach

 

Przetargi GDDKiA wykazują ponadprzeciętną konkurencyjność. To wniosek z przeglądu kontraktów budowlanych dokonanego po zaleceniu Komisji Europejskiej.  W przetargu na remont Mostu Grota-Roweckiego zgłosiło się sześciu oferentów, na S8 pomiędzy Opaczą a Jankami - pięciu. Nie ma zatem powodu do niepokoju. Jest natomiast szansa na ukrócenie sytuacji, w której wykonawca po podpisaniu umowy nie uruchamia budowy, bo ma w tym czasie potencjał zaangażowany w realizację innej inwestycji. W ten sposób już na starcie generowane były potencjalne kary -  gdy wykonawca zaczynał prace z kilkumiesięcznym poślizgiem - nie był potem w stanie odrobić opóźnienia.

 

-  GDDKiA nie zgadzała się na waloryzację cen

 

GDDKIA już w 2010 roku wprowadziła klauzule waloryzacyjne na dwóch odcinkach autostrady A4 w województwie podkarpackim realizowanych w czasie rzekomego, podnoszonego przez branżę budowlaną, okresu wzrostu cen materiałów budowlanych i paliw. Waloryzacja cen jednostkowych oparta o wskaźniki GUS nie przekracza 1% Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej.  Z kolei wtedy gdy ceny spadały klauzule waloryzacyjne zostały wykreślone z warunków części kontraktów na skutek postulatów firm dotkniętych ujemnymi wartościami waloryzacji.  Wahania cen w ciągu ostatnich dziesięcioleci są czymś normalnym i dotykają każdą branżę w Polsce. Wzrost cen materiałów nie jest zatem przyczyną utraty płynności finansowej wykonawców. 

 

 - kary nakładane na wykonawców kończyły się w wielu przypadkach utratą przez nich płynności finansowej

 

To czy kary, zapisane w umowie - znane wykonawcy już na etapie przetargu - są naliczane zależy tylko od wykonawcy. Jeśli są należne GDDKiA ma obowiązek je naliczyć. Jeśli natomiast przyczyny opóźnień są obiektywne, niezależne od wykonawcy, kary nie są naliczane. To nie kary są przyczyną utraty płynności finansowej wykonawców lecz właściwy dobór partnerów do konsorcjów oraz sprawna mobilizacja wykonawcy, właściwa organizacja pracy i dobre zarządzanie kontraktem. Polskie firmy muszą poprawić zarządzanie projektami, lepiej organizować budowę, podwykonawców, surowce i materiały. To jest klucz do sukcesu w tej branży. Nie wystarczy tylko podpisać umowę a potem ... jakoś to będzie.

 

 - Większość ryzyk związanych z realizacją rządowych kontraktów zostało przerzuconych na wykonawców

 

Przyspieszone płatności, obligatoryjna zaliczka, płatność za materiały, waloryzacja na poziomie wskaźników GUS. To działania GDDKiA służące poprawie płynności finansowej branży. Prawdziwym problemem dla firm jest tymczasem duża liczba szczegółowych badań jakościowych wykonywanych przez laboratoria GDDKiA. Wprowadziliśmy ten mechanizm trzy lata temu dofinansowując laboratoria drogowe po to, by zminimalizować ryzyko budowy drogi, która niedługo po oddaniu będzie remontowana. To jest minimalizacja ryzyka inwestora. Na poprawki, wskazane m.in. dzięki pracy naszych laboratoriów firmy wydały ponad 670 mln zł.