Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Obwodnica miasta Wyrzyska zakłada wybudowanie odcinka drogi po nowym śladzie jako droga jednojezdniowa pomiędzy węzłami drogowymi oraz jako dwujezdniowa na węzłach o następujących parametrach technicznych (docelowo):
- klasa techniczna drogi – S (ekspresowa),
- prędkość projektowa –
- szerokość jezdni – 2 x
- szerokość opasek zewnętrznych – 2 x
- szerokość pasów awaryjnych – 2 x
- szerokość poboczy gruntowych – 2 x
- szerokość pasa dzielącego –
- dopuszczalne obciążenie osi pojazdów – 115 kN/oś,
Na budowanym odcinku obwodnicy zlokalizowanych jest 6 obiektów mostowych. Dwa z nich to obiekty w ciągu obwodnicy (estakada i wiadukt), a cztery to wiadukty nad obwodnicą.
Najciekawszy a zarazem najtrudniejszy obiekt do wykonania to estakada nad doliną rzeki Łobżonki, zlokalizowany w km 2+743,43.
Rozpatrywany obiekt konstrukcja zaprojektowana jako 5-przęsłowa stalowa skrzynka, zespolona z żelbetową płytą pomostu o schemacie statycznym belki ciągłej.
Rozpiętość poszczególnych przęseł w osiach podpór wynosi 30,0+55,0+75,0+55,0+30,0=245,0 m.
Całkowita długość estakady wynosi
Na estakadzie zaprojektowano jezdnię o szerokości
Podpora pośrednia jest słupowa, żelbetowa. W podporze zaprojektowano słup rozszerzający się ku dołowi wzdłuż osi obiektu od
W celu oparcia łożysk w rozstawie
Podpory skrajne (przyczółki) w formie skrzynki żelbetowej, ze ścianami bocznymi i skrzydłami są dostosowane do wielkości obiektu. Korpus przyczółka, ściana żelbetowa ma grubość
Ławy fundamentowe przyczółków i podpór pośrednich posadowione są na palach wierconych o średnicy
Obciążenie: klasa A wg PN-85/S-10030 oraz najwyższą klasę wojskowej normy NATO - STANAG klasa 150.
Do transportu i montażu scalanych elementów konstrukcji wykorzystano żuraw samochodowy o udźwigu 100 T, przemieszczający się po wcześniej wykonanej drodze montażowej za przyczółkiem od strony Bydgoszczy. Elementy na miejsce montażu dostarczane były bezpośrednio z naczep, którymi zostały przywiezione na budowę. Po podjęciu elementu przez dźwig i ustawieniu go na pomocniczych podporach usytuowanych po obu stronach drogi montażowej naczepa opuściła miejsce tymczasowego postoju, aby udostępnić plac dla manewrów dźwigu przy ustawianiu segmentu konstrukcji w miejscu decelowego wbudowania. Zaletą przyjętej metody montażu jest szybkość realizacji oraz możliwość uzyskania wymaganych dokładności przy ustawianiu elementów konstrukcji przed ich scalaniem.
Skrzynkowy dźwigar estakady został podzielony na długości na 19 segmentów montażowych.
Sposób montażu i nasuwania stalowej części konstrukcji estakady:
Scalanie konstrukcji przeprowadzone zostało na dojeździe od strony Bydgoszczy, w wykopie wykonanym za przyczółkiem nr 6 (patrz rysunek). W I etapie montażu zostało zmontowanych i połączonych między sobą 12 segmentów montażowych. Pierwszy z nich oparty został na podporze montażowo-nasuwczej usytuowanej na przyczółku nr 6, pozostałe segmenty zmontowane zostały na podporach tymczasowych usytuowanych na rampie montażowej (nasyp od strony Bydgoszczy). Po zmontowaniu 12-segmentowej sekcji została ona wypchnięta przed docelową podporę nr 5 i w takim stanie rozpoczął się II etap montażu, w trakcie którego zmontowano wszystkie pozostałe segmenty oraz połączono obie sekcje w całość.
Nasuwanie konstrukcji na podpory docelowe odbywało się przy użyciu 2 pras przelotowych zamontowanych na ścianie korpusu przyczółka nr 6 poprzez przekazanie siły naciągu lin z przepon podporowych na podporach nr 3,4 i 6 za pośrednictwem biernych zakotwień.
Z uwagi na znaczne rozpiętości przęsłowe obiektu wynoszące 55,00 i
Naczelnik Wydziału Mostów
mgr inż. Andrzej Ziółkowski
25.05.2009
Galeria z nasuwania konstrukcji estakady: