viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAOpisy

Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu

I. Podstawowe informacje o inwestycji

 

Inwestorem jest Miasto Świnoujście, GDDKiA jest inwestorem zastępczym


- długość: 3,4 km

- obecny etap: w realizacji

- lata realizacji: 2018-2022

 

GDDKiA

Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

 

etap zrealizowany:

decyzja środowiskowa: 01.06.2010

ogłoszenie przetargu: 15.04.2016

podpisanie umowy na realizację: 17.09.2018

 

etap w realizacji: prace budowlane w ramach umowy na zaprojektowanie i budowę

 

strona internetowa kontraktu: http://tunel-swinoujscie.pl/

 

II. Opis inwestycji

 

1. Przebieg drogi

Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej na wyspie Uznam. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Potramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego projektowanego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a nowo wybudowanym parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.

 

2. Podstawowe parametry techniczne

Klasa techniczna trasy tunelu - GP
Prędkość projektowa Vp - 60 km/h
Prędkość miarodajna Vm = Vo + 10 (jezdnia obramowana krawężnikiem) = 60 km/h
Szerokość jezdni w tunelu i na dojeździe – 2 x 3,5m + 2 x 1,5m + 2 x 0,25m = 10,5 m
Szerokość chodnika technicznego - 1,2 m
Dopuszczalny nacisk osi pojazdu - 115 kN

 

3. Zakres inwestycji

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

 

Plan orientacyjny:

GDDKiA 

 

 

4. Wariantowanie przebiegu drogi

Na etapie studyjnym analizowano kilkadziesiąt wariantów stałej przeprawy. Zarówno jeżeli chodzi o korytarz , w którym miała się znajdować, jak i rozwiązanie pokonania samej przeszkody (tunel. most lub wariant mieszany), czy rozwiązań technicznych (tunel drążony czy zatapialny). Najkorzystniejszy okazał się wariant K!W!, czyli tunel drążony w korytarzu północnym. Ten wariant został również wybrany w decyzji środowiskowej.

 

5. Obiekty inżynierskie

tunel drążony o długości 1,44 km

 

Powiązane informacje:

Decyzja środowiskowa dla budowy stałego połączenia między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu wydana (09-06-2010)

Ogłoszono przetarg na realizację tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu (15-04-2016)

Duże zainteresowanie budową tunelu w Świnoujściu (19-07-2016)

Zakończył się I etap przetargu na realizację tunelu w Świnoujściu (02-02-2017)

Poznaliśmy oferty cenowe na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu (07-09-2017)

Wybrano wykonawcę tunelu w Świnoujściu (24-11-2017)

Przetarg na tunel w Świnoujściu - decyzja o wyborze oferty najkorzystniejszej po rozstrzygnięciu sądowym (25-01-2018)

Umowa na realizację tunelu w Świnoujściu podpisana (17-09-2018)

Tunel w Świnoujściu z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID (17-07-2019)

Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych (07-10-2019)

Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany Wykonawcy (18-10-2019)

Maszyna drążąca TBM już na budowie tunelu w Świnoujściu (09-10-2020)