Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Na czym polega problem?
Kierowcy samochodów ciężarowych, na których ciąży obowiązek uiszczania opłat za przejazdy po drogach krajowych w postaci winiet, muszą również wykupić bilet za przejazd autostradami A2 i A4. W ten sposób pobierana jest podwójna opłata. Powoduje to omijanie przez ciężarówki autostrad, a wybieranie w zamian za to dróg alternatywnych, które nie są przystosowane do zwiększonego ruchu ani obciążenia. Stanowi to poważny problem dla mieszkańców miejscowości położonych przy drogach alternatywnych. Jest to też niezgodne z prawem unijnym.
Krok 1
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła zwolnić pojazdy powyżej 3,5 t., które są zobowiązane do wykupu winiet (zgodnie z art. 42 Ustawy o transporcie drogowym) z opłat za autostrady. Z obowiązku posiadania winiet zwolnione są pojazdy przedsiębiorców wykonujących transport drogowy taksówką, transportu kombinowanego, komunikacji miejskiej i zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej – toteż te pojazdy nie będą objęte zwolnieniem z opłat za autostrady.
Bezpłatne przejazdy wiążą się z koniecznością wypłacenia koncesjonariuszom rekompensat. Koncesjonariusze – spółki zarządzające autostradami - środki na remonty, bieżące utrzymanie, a także na spłaty kredytów zaciągniętych na budowę autostrad czerpią z opłat za przejazdy. Zwolnienie ciężarówek z opłat oznaczałoby poważne uszczuplenie ich budżetu.
Pierwszym pomysłem było wypłacanie rekompensat na zasadzie ryczałtu po uprzednich negocjacjach z koncesjonariuszami. Jednak sposób ten został zakwestionowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który sugerował, iż może to być zakwalifikowane przez Komisję Europejską jako niedozwolona pomoc publiczna.
Krok 2
Należało zatem znaleźć inny sposób, wykorzystujący rzeczywistą ilość przejazdów samochodów po autostradach. Przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych, o krajowym funduszu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym, wprowadzający zwolnienie z obowiązku uiszczania opłat za przejazd autostradą przedsiębiorców wykorzystujących w transporcie samochody o masie powyżej 3,5 tony.
Podczas prac w parlamencie posłowie zaproponowali, by rekompensata wyniosła 50% kwoty wynikającej z iloczynu ilości pojazdów przez stawki opłat. Uzasadniano to przewidywanym zwiększonym ruchem na autostradach po wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów.
Spotkało się to z protestem koncesjonariuszy – spółek Autostrada Wielkopolska SA i Stalexport SA. Koncesjonariusze uzasadniają, że po zwolnieniu z opłat ciężarówek znacząco wzrośnie ruch na autostradach, co wiąże się ze zwiększonymi nakładami na bieżące utrzymanie i remonty.
Ponieważ podstawą do wyliczenia kwoty rekompensaty ma być stawka nie większa niż obowiązująca w dniu wejścia w życie znowelizowanej ustawy, koncesjonariusze złożyli wnioski o podniesienie stawek opłat za przejazdy – Stalexport o 90% stawki 2, a Autostrada Wielkopolska o 160% stawki 2, 3 i 4 (by zagwarantować wystarczające środki na spłatę zaciągniętych kredytów oraz bieżące utrzymanie autostrady). W wyniku negocjacji ustalono, że stawki obowiązujące kierowców zostaną utrzymane na obecnym poziomie, natomiast stawka stosowana do rozliczeń będzie jeszcze negocjowana.
Rozwiązanie
Ustawa nowelizująca, zakładająca zwroty w wysokości 70% stawki przemnożonej przez ilość pojazdów została podpisana przez prezydenta 15 sierpnia 2005 roku. Po opublikowaniu wejdzie w życie w terminie 14 dni. Według zapewnień koncesjonariuszy, są oni gotowi do wdrożenia w życie zmian w systemie opłat, co powinno odbyć się już we wrześniu. Samochody powyżej 3,5 tony, które wykupują winiety będą mogły bezpłatnie korzystać z autostrad. Wpłynie to znacząco na zmniejszenie ruchu na drogach alternatywnych, co z pewnością zmniejszy związane w tym niedogodności mieszkańców pobliskich miejscowości. Dla ciężarówek natomiast oznaczać to będzie większy komfort i bezpieczeństwo jazdy po polskich drogach.