viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2019

Kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad

25-06-2019

Podczas ostatniego posiedzenia Rada Naukowa, pracownicy GDDKiA, przedstawiciele branży, oraz zaproszeni goście skupili się na omówieniu kwestii związanych z optymalnym doborem technologii wykonania nawierzchni oraz wspólnym przedsięwzięciem GDDKiA i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, czyli projektów Rozwoju Innowacji Drogowych.

Dualizm utrzymany

Podobnie jak przy okazji ostatniego posiedzenia, tak i teraz w posiedzeniu Rady Naukowej udział wzięli również przedstawiciele branży budowlanej. Taki dualizm, z jednej strony praktyczne doświadczenie branży, z drugiej bogata wiedza akademicka, mają przyczynić się do jeszcze większej efektywności działań realizowanych przez GDDKiA. Branża była reprezentowana przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy oraz Polską Izbę Inżynierów Budownictwa. W spotkaniu brali udział również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W dyskusji udział wzięli również reprezentanci m.in. Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Producentów Kruszyw, Stowarzyszenia Producentów Betonów, Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego, Stowarzyszenia Producentów Cementów oraz Orlen Asfalt.

 

Beton czy bitum

Pierwszą część spotkania poświęcono technologii wykonania nawierzchni. Punktem wyjścia do dyskusji było pytanie - kto i na jakim etapie powinien dokonywać wyboru?

 

Podsumowanie

  • Zadaniem Zamawiającego jest właściwy opis funkcjonalności danej drogi i parametrów użytkowych oraz eksploatacyjnych, jakie dana droga ma dawać kierowcom, mając na uwadze jak najdłuższy i bezawaryjny okres jej eksploatacji.
  • Dzisiejsze technologie, zarówno bitumiczne i betonowe, umożliwiają wybudowanie drogi o właściwych parametrach, mając na uwadze cykl życia danej drogi,
  • Współpraca naukowców, zamawiającego i przedsiębiorców umożliwi wypracowanie optymalnych rozwiązań doboru technologii,
  • Potrzebne jest opracowanie standardu w odniesieniu do cyklu życia obiektu (LCC) oraz zasad analizy kosztu cyklu eksploatacji (LCCA).

Rada Naukowa rekomendowała, aby przy budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Płońsk- Czosnów, testując omawiane rozwiązania, pozostawić Wykonawcy możliwość wyboru technologii. W ramach inwestycji powstanie ok. 35-kilometrowy odcinek dwujezdniowej trasy z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. W większości będzie przebiegać po śladzie obecnej DK7.   

 

Rolą GDDKiA będzie opracowanie spójnego opisu przedmiotu zamówienia i wymagań jakościowych dla tej drogi, a Wykonawcy zaproponowanie (już na  etapie składania oferty) rodzaju technologii. Obecnie to GDDKiA wskazuje, jaką technologię nawierzchni należy zastosować na danym odcinku. O wyborze pomiędzy betonem a bitumem decyduje obciążenie ruchem ciężkich pojazdów na danej trasie. Nawierzchnię betonową spotkamy m.in. na autostradzie A1 pomiędzy węzłem Łódź Północ i Tuszyn oraz w niedalekiej przyszłości na kolejnych odcinkach tej autostrady aż do Pyrzowic, czy też na drodze ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą.

 

Rozwój Innowacji Drogowych

W drugiej części rozmawiano o projekcie pn. Rozwój Innowacji Drogowych, wspólnym  przedsięwzięciu GDDKiA i NCBiR. Uczestnicy zapoznali się ze sprawozdaniem z odbiorów prac wraz z informacją o planowanych wdrożeniach pozyskanych wyników.

 

Podsumowanie

  • Obecnie rozliczane są projekty na prace naukowo-badawcze z I konkursu Rozwój Innowacji Drogowej,
  • Wdrożone zostaną uzyskane przedmioty umów RID, czyli osiągnięte efekty,
  • Zebrane doświadczenia przełożone będą na sprawne określanie potrzeb GDDKiA w procesie zlecania prac naukowo-badawczych w obszarze drogownictwa i infrastruktury drogowej,
  • We wrześniu 2019 r. rozpoczną się przygotowania tematów do II konkursu w ramach RID.

Rolą projektów RID jest przede wszystkim poszukiwanie rozwiązań w obszarach projektowania, zarządzania i budowy oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich skuteczne wdrożenie.

 

Kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowano na III kwartał br.​