viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2020

Połączenie istniejącej S2 z nowo budowaną trasą, czyli likwidacja zawrotki

06-05-2020

Od kilku dni prowadzone są prace w obrębie węzła Puławska, czyli na przecięciu Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) z ul. Puławską. Budowany jest ciąg pieszo-rowerowy, a także sygnalizacja świetlna przyszłego przejścia przez jezdnię. To przygotowania do rozbiórki tzw. zawrotki, czyli tymczasowego zakończenia istniejącego odcinka S2 i budowy docelowego połączenia z dalszym fragmentem POW. Na czas jego budowy niezbędne będzie wprowadzenie zmian w organizacji ruchu.

Tymczasowy zjazd do rozbiórki

Cofnijmy się o siedem lat. W 2013 roku zakończona została budowa S2 Konotopa-Puławska. W ramach realizacji tego zadania, pod ul. Puławską, GDDKiA wybudowała elementy przyszłego tunelu (strop i ściany szczelinowe), które m.st. Warszawa ma w przyszłości wykorzystać pod poszerzenie ul. Puławskiej. Ponadto na końcu S2 powstała zawrotka jako rozwiązanie tymczasowe i przewidziane do likwidacji w ramach budowy przedłużenia obwodnicy w kierunku Wisły. Rolą zawrotki było zminimalizowanie utrudnień na węźle Puławska, początkowym lub końcowym punkcie Południowej Obwodnicy Warszawy na połączeniu z układem miejskich ulic. Zawrotka miała funkcjonować do czasu wybudowania kolejnego odcinka S2 i otwarcia węzła Puławska w jego docelowym układzie z wszystkimi relacjami skrętnymi w poziomie terenu.

 

Nie takie proste połączenie

Wbrew pozorom, połączenie istniejącego odcinka S2 z budowanym przedłużeniem trasy, za sprawą dużego zakresu prac, będzie pracochłonne. Niezbędne jest rozebranie części zawrotki i wykonanie właściwych prac drogowych, by zniwelować różnicę poziomu pomiędzy istniejącym i budowanym fragmentem trasy. Należy przebudować i przedłużyć mur oporowy oraz wykonać nasyp, na którym znajdą się poszczególne warstwy nawierzchni drogowej. Do tego trzeba jeszcze wybudować kanalizację deszczową, kanał technologiczny oraz przebudować istniejące i wybudować nowe oświetlenie drogowe. Na zakończenie pozostaną jeszcze do wykonania urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. bariery energochłonne), a także oznakowanie pionowe i poziome. Trzeba będzie także uzupełnić ekrany akustyczne. Wykonawca inwestycji szacuje, że na przeprowadzenie tych prac potrzebuje ok. 6 miesięcy.

 

Zamkniemy zawrotkę po uzgodnieniu projektu organizacji ruchu

Obecnie trwają prace przygotowawcze do zamknięcia zawrotki, czyli między innymi budowa ciągu pieszo-rowerowego w pasie rozdziału ul. Puławskiej po północnej stronie węzła oraz sygnalizacji świetlnej na przejściu. Co jest potrzebne, by rozpocząć zasadnicze prace związane z zamknięciem zawrotki i połączeniem istniejącej trasy S2 z budowaną nową drogą w węźle Puławska? Przede wszystkim uzgodniony z władzami m.st. Warszawy, jako zarządcą ruchu odpowiedzialnego za komunikację mieszkańców w stolicy, projekt czasowej organizacji ruchu.

 

Uzgodnienia trwają już od roku

GDDKiA zatwierdza projekty dotyczące organizacji ruchu dla terenu znajdującego się w pasie drogi ekspresowej S2 po uzyskaniu niezbędnych opinii m.in. od m.st. Warszawy. Natomiast poza drogę ekspresową, ale w granicach naszej inwestycji, gdzie przebudowujemy układ miejski, zadaniem GDDKiA jest zaopiniowanie projektu, a zatwierdzenie go leży już w gestii m.st. Warszawy. 

 

Od roku GDDKiA stara się uzgodnić z miastem organizację ruchu na węźle Puławska. Projekt był kilkukrotnie przedstawiany, jednak za każdym razem wracał do nas z uwagami. Wykonawca po raz kolejny uzupełnił o oczekiwania miasta dokumentację, która 5 maja br. została złożona do uzgodnienia. Liczymy na pozytywną opinię umożliwiającą wdrożenie czasowej organizacji ruchu i dalsze prowadzenie robót.