KONTRAKT NR 1/09/rze
Przebudowa drogi krajowej nr 77 Lipnik - Przemyśl na odc. DUŃKOWICZKI - PRZEMYŚL od km 139+500 – 144+144 |
Droga krajowa nr 77 Lipnik - Przemyśl jest zaliczana do podstawowego układu komunikacyjnego Polski oraz do sieci dróg krajowych - stanowi połączenie międzyregionalnych i regionalnych ośrodków gospodarczych, administracyjnych i turystycznych.
Odcinek remontowanej drogi krajowej Nr 77 od km 139+500 do km 144+144 znajduje się w województwie podkarpackim, w powiecie przemyskim w gminie Orły
Na odcinku od km 139+500 do km 142+250 i od km 143+510 do km 144+144 droga przebiega poza terenem zabudowanym w przekroju szlakowym, natomiast od km 142+250 do km 143+510 droga przebiega przez teren zabudowany miejscowości Żurawica, oznakowany tablicami miejscowości.
Projekt przebudowy drogi obejmuje: - remont podbudowy i poboczy bitumicznych oraz remont nawierzchni jezdni i poboczy bitumicznych przez wykonanie 2-ch warstw bitumicznych na całej długości projektowanej przebudowy odcinka; - remont nawierzchni zatok autobusowych i peronów; - remont istniejącego chodnika oraz budowę chodnika na odc. od km 140+660 do km 141+000 - remont nawierzchni na zjazdach indywidualnych oraz przebudowę zjazdów; - wykonanie remontu przepustów pod koroną drogi; - wymianę oraz uzupełnienie oznakowania drogi i urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
WARTOŚĆ REALIZOWANYCH ROBÓT: 15 640 353,00 PLN (brutto)
Koszt realizacji kontraktu został sfinansowany ze środków budżetu państwa i środków Krajowego Funduszu Drogowego
ZAMAWIAJĄCY: |
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie |
INSPEKTOR NADZORU: |
Józef Hul – GDDKiA Oddział w Rzeszowie |
KIEROWNIK BUDOWY: |
Grzegorz Bednarski - „DROGBUD” Podkarpacki Holding Budowy Dróg Sp. z o.o. |
WYKONAWCA:
|
„DROGBUD” Podkarpacki Holding Budowy Dróg Sp. z o.o. ul. 1 Maja 42, 38-100 Strzyżów
|
- odcinek drogi krajowej Nr 77 od 139+500 do 144+144 – dł. 4,644 km
CZAS REALIZACJI: 8 miesięcy
Data rozpoczęcia robót: 13-04- 2009r. Planowany termin zakończenia robót : 10-11-2009r.
PARAMETRY TECHNICZNE DROGI
- Klasa drogi – GP - Droga jednojezdniowa - Kategoria ruchu – KR 5 - Obciążenie – 115 kN/oś - Szerokość jezdni – 14,0 m - Szerokość opasek bitumicznych – 2 x 0,50 m - Szerokość poboczy bitumicznych – 2 x 1,0 – 2 x 2,70m - Szerokość opasek ziemnych – 2 x 0,50 m - Szerokość korony drogi – 16,0 m – 21,8 m - Prędkość projektowa – Vp= 70 km/h - Chodniki – perony przy zatokach autobusowych szer. 1,50 m
ZAKRES RZECZOWY ZREAZLIZOWANYCH ROBÓT
1. Konstrukcja nawierzchni. Konstrukcja nawierzchni przedstawia się następująco:
od km 139+500 do km 142+300: - 5 cm - warstwa ścieralna z BA 0/12, - 8 cm - warstwa wiążąca z BA 0/20 - 20 cm - warstwa podbudowy z MCE (przetworzenie istniejących warstw bitumicznych w technologii MCE i doziarnienie grysem 6,3/25 mm w ilości około 50%)
od km 142+300 do km 143+300: - 4 cm - warstwa ścieralna z SMA 0/12,8 - 8 cm - warstwa wiążąca - wzmacniająca z BA 0/20
od km 143+300 do km 144+144, z wyjątkiem odcinków odbudowy nawierzchni: - 4 cm - warstwa ścieralna z BA 0/12,8 - 8 cm - warstwa wiążąca - wzmacniająca z BA 0/20
odcinki odbudowy nawierzchni od km 143+600 do km 143+700 i od km 143+835 do km 143+935 : - 4 cm - warstwa ścieralna - beton asfaltowy 0/12,8 - 8 cm - warstwa wiążąca - beton asfaltowy 0/20 - 11 cm - warstwa podbudowy - beton asfaltowy BA 0/25 - 20 cm - warstwa podbudowy zasadniczej z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie - 25 cm - warstwa mrozochronna z kruszywa naturalnego stabilizowanego cementem 2,5 MPa - wzmocnienie podłoża geosyntetykiem
- poszerzenia poboczy od km 139+500 do km 142+400 oraz od km 143+300 do km 144+144 - 4 cm - warstwa ścieralna - beton asfaltowy 0/12,8 - 8 cm - warstwa wiążąca - beton asfaltowy 0/20 - 20 cm - warstwa podbudowy – chudy beton - 20 cm - warstwa podbudowy zasadniczej z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie - 25 cm - warstwa mrozochronna z kruszywa naturalnego stabilizowanego cementem 2,5 MPa - wzmocnienie podłoża geosyntetykiem.
2. Zatoki autobusowe. Na przedmiotowym odcinku przewiduje się wykonanie remontu istniejących zatok w km 140+417 i km 143+217, polegającego na zastąpieniu nawierzchni bitumicznej, nawierzchnią z kostki betonowej, zgodnie z katalogiem typowych konstrukcji dla KR 5, odporną na koleinowanie, po stronie lewej w km 140+660 i km 143+188 wykonaniu pełnowymiarowych zatok o konstrukcji nawierzchni zgodnie z katalogiem typowych konstrukcji dla KR5, tj. wykonanie stabilizacji gruntu cementem o RM 2,5 MPa, podbudowie z betonu B 20 oraz nawierzchni z kostki betonowej grubości 8,0 cm. Przy zatokach zaplanowano wykonanie peronów o nawierzchni z kostki betonowej grubości 6,0 cm na podsypce cementowo-piaskowej.
3. Ciągi komunikacyjne. Przewiduje się remont istniejącego chodnika, po prawej stronie drogi na odcinku od km 140+176 do km 140+652 polegający na wymianie nawierzchni z płyt betonowych 50x50x7 cm na nawierzchnię z kostki betonowej grubości 6,0 cm na podsypce cementowo - piaskowej gr.3,0 cm z wymianą i wyrównaniem podbudowy z pospółki przy średniej grubości 5,0 cm W miejscach przerw w nawierzchni chodnika przewiduje się wykonanie remontu polegającego na wykonaniu nawierzchni chodnika z kostki betonowej grubości 6,0 cm na podbudowie z pospółki gr. 10 cm i podsypce cementowo-piaskowej średniej grubości 3,0 cm. Od km 140+660 do km 141+000, strona prawa zachodzi konieczność budowy nowego chodnika z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa lokalnego ruchu pieszego ( dojście do przystanków autobusowych) o konstrukcji nawierzchni: kostka bet. gr. 6 cm na podsypce c-p gr. 3 cm, podbudowa z kruszywa naturalnego gr. 10 cm., po obu stronach chodnika obrzeże bet. 8/30 cm na podsypce c-p. Przedmiotowy chodnik zlokalizowano poza rowem przydrożnym.
4. Zjazdy Z uwagi na technologię remontu nawierzchni drogi, przewiduje się dostosowanie istniejących zjazdów do nowego stanu drogi uwzględniając ich stan techniczny. Remont zjazdów polegać będzie na przebudowie części zjazdów, będących w złym stanie technicznym poprzez przebudowę przepustów w technologii „pragma”, wymianie skrajnych, uszkodzonych kręgów na betonowe, ścięte do pochylenia skarpy, umocnieniu wlotów i wylotów płytami betonowymi ażurowymi. Przewiduje się również odbudowę dwóch ścianek betonowych przy przepustach o śr. 60 cm, wykonanie na „mokro” z betonu B-30, z dostosowaniem do wysokości pobocza. Przewiduje się również likwidację 1-go zbędnego zjazdu, a na skrzyżowaniu w km 142+750, prawoskręt na drogę wojewódzką, wykonanie wydłużenia istniejącego zjazdu o 20 m w celu poszerzenia istniejącego pobocza bitumicznego.
Przewiduje się zróżnicowaną konstrukcję nawierzchni zjazdów: − zjazdy publiczne oraz indywidualne do zabudowań, w przypadku istniejącej nawierzchni betonowej lub bitumicznej zjazdu na bitumiczną z B/A 0/12,8 mm gr. 5 cm − zjazdy do pól - przez wykonanie warstwy odsączającej, podbudowy i podwójnego powierzchniowego utrwalenia emulsją asfaltową i grysami.
5. Odwodnienie drogi. W przekroju szlakowym tj. od km 126+150 do km 126+894 odwodnienie drogi przewidziano za pomocą rowów przydrożnych i istniejących przepustów pod drogą. Rowy drogowe przewidziano do odmulenia i pogłębienia w celu swobodnego odprowadzenia wód opadowych. Na odcinkach o dużych spadkach podłużnych oraz w obrębie istniejących przepustów przewiduje się umocnienie dna ściekami betonowymi i płytkami chodnikowymi.
6. Obiekty inżynierskie. Na odcinku od km 139+500 do km 144+144 zlokalizowanych jest 6 obiektów inżynierskich – przepustów. Istniejące obiekty, to: rurowe żelbetowe o średnicach: − Ø 80 cm - 1 szt. w km 142+005 − Ø 100 cm - 1 szt. w km 141+304 − Ø 125 cm - 3 szt. w km 140+323, 141+730 i 143+654 oraz przepust ramowy 3,0x3,0 - 1 szt. w km 142+807
Obiekty pozostawia się w stanie istniejącym, poza przepustami Ø 125 cm w km 141+730 i km 143+654 przy których planowana jest przebudowa rozsuniętych skrajnych kręgów oraz odbudowa ścianek czołowych wlotów i wylotów. Ponadto przy przepustach projektuje się umocnienie dna rowów ściekami betonowymi i płytkami chodnikowymi 50x50x7 cm na długości 20 m.
7. Roboty przygotowawcze. Wycinka drzew i krzewów. Na przedmiotowym odcinku drogi przewidziano do usunięcia 59 drzew o średnicy 25 105 cm i karczowanie krzaków (zagajników) w ilości 0,005 ha.
8. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Oznakowanie pionowe Istniejące oznakowanie pionowe na omawianym odcinku zostanie wymienione w całości w ilości 178 szt. Przewiduje się wykonanie 2 przejść dla pieszych w obrębie zatok autobusowych, zgodnie z projektem organizacji ruchu, które oznakowane zostaną znakami aktywnymi z oświetleniem D-6 z pulsatorem zamontowanymi na konstrukcji wsporczej.
Oznakowanie poziome Istniejące oznakowanie poziome zostanie odnowione materiałami grubowarstwowymi z mas termoplastycznych lub chemoutwardzalnych, łącznie z przewidzianymi do wykonania przejściami dla pieszych i symbolami segregacji ruchu, zgodnie z zatwierdzonymi projektami organizacji ruchu.
Oznakowanie ciągów pieszych Na odcinku przebiegającym przez miejscowość Żurawica, przewiduje się oddzielenie od jezdni ciągów pieszych poprowadzonych na poboczach bitumicznych słupkami U12c oraz elementami odgradzającymi – separatorami U-25b pomiędzy słupkami U-12c.
Słupki prowadzące Na remontowanym odcinku drogi, na poboczach w przekroju szlakowym, zostaną ustawione słupki prowadzące U-1, które równocześnie będą służyły jako znaki kilometrowe i hektometrowe.
Bariery ochronne stalowe Przewiduje się wymianę istniejących stalowych barier ochronnych SP-06, z uwagi na ich zły stan techniczny. Oprócz wymiany istniejących barier w obrębie przepustów w km 142+807 i km 143+654 i skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 881 projektuje się ustawienie stalowych barier ochronnych na przepustach w km 140+323, 141+304, 141+730, o długości łącznej – 636 mb.
9. Ochrona środowiska. Zieleń drogowa W celu poprawy warunków pochłaniania dźwięku jak również wchłaniania dwutlenku węgla oraz dla podniesienia walorów estetycznych drogi planuje się nasadzić nowe drzewa w ilości 60 szt.
REZULTATY WDROŻONEGO PROJEKTU
- Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez poprawę płynności ruchu, zwiększenie komfortu jazdy, korektę organizacji ruchu. - Poprawa systemu odwodnienia. - Zmniejszenie szkodliwego oddziaływania drogi na środowisko poprzez zmniejszenie hałasu, drgań oraz emisji spalin. |