Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Tym razem przeanalizowaliśmy ruch od 9 marca do 17 maja 2020 r. i porównaliśmy go z ruchem w analogicznym okresie w latach 2017-2019. W wyniku ograniczeń wprowadzonych na czas epidemii, ruch pojazdów ogółem oraz ciężkich jest znacznie mniejszy od typowego, jednak największe spadki ruchu obserwowane są dla pojazdów lekkich.
Założenia i źródło danych do analizy
Nasze opracowanie zawiera informacje o natężeniu ruchu drogowego w okresie od 9 marca do 17 maja w latach 2017-2020 r. Jako źródło danych do analizy wybrano dane ze stanowisk kontrolnych systemu viaTOLL, ze względu na ich dostępność on-line. Dodatkowo należy zaznaczyć, że w roku 2017 na sieci funkcjonowała mniejsza liczba stanowisk kontrolnych, tym samym dane z tego roku oznaczono gwiazdką („*”) jako nie w pełni porównywalne. Analizy przeprowadzono dla ruchu pojazdów ogółem oraz pojazdów ciężkich.
Łącznie do analiz wykorzystano dane z 32 stanowisk pomiarowych:
L.p. |
Nr w bazie SCPR GDDKiA |
Droga |
Odcinek |
Województwo |
Uwagi |
1 |
14622 |
A2 |
Mińsk Mazowiecki - Kałuszyn |
mazowieckie |
|
2 |
2601 |
A4 |
Krzyżowa - Legnica |
dolnośląskie |
|
3 |
2626 |
A4 |
Kostomłoty - Wrocław Południe |
dolnośląskie |
|
4 |
12602 |
A4 |
Sidzina - Opatkowice |
małopolskie |
|
5 |
32603 |
A6 |
Radziszewo - Klucz |
zachodniopomorskie |
|
6 |
8604 |
18 |
Granica państwa - Krzyżowa |
lubuskie |
|
7 |
14631 |
50 |
Grójec - Góra Kalwaria |
mazowieckie |
Brak w 2017 r. |
8 |
18621 |
77 |
Jarosław - Radymno |
podkarpackie |
|
9 |
12616 |
79 |
Zabierzów - Krzeszowice |
małopolskie |
|
10 |
24605 |
81 |
Mikołów - Żory |
śląskie |
|
11 |
22614 |
91 |
Tczew - Czarlin |
pomorskie |
|
12 |
4613 |
91 |
Przechowo - Stolno |
kujawsko-pomorskie |
|
13 |
14632 |
92 |
Sochaczew /Obwodnica/ |
mazowieckie |
Brak w 2017 r. |
14 |
30620 |
92 |
Golina - Konin |
wielkopolskie |
|
15 |
8633 |
92 |
Świebodzin /Obwodnica/ |
lubuskie |
Brak w 2017 r. |
16 |
30606 |
92 |
Tarnowo Podgórne - Poznań |
wielkopolskie |
|
17 |
30607 |
92 |
Swarzędz - Kostrzyn |
wielkopolskie |
|
18 |
10617 |
92 |
Krośniewice - Chodów |
łódzkie |
|
19 |
24609 |
94 |
Dąbrowa Górnicza - Olkusz |
śląskie |
|
20 |
32610 |
S3 |
Szczecin Klucz - Gorzów Wielkopolski Północ |
zachodniopomorskie |
|
21 |
8628 |
S3 |
Sulechów - Niedoradz |
lubuskie |
|
22 |
22611 |
S6 |
Gdynia Port - Gdańsk Południe |
pomorskie |
|
23 |
28619 |
S7 |
Grunwald - Nidzica |
warmińsko-mazurskie |
|
24 |
14612 |
S7 |
Kazuń - Łomianki |
mazowieckie |
|
25 |
14623 |
S7 |
Grójec - Białobrzegi |
mazowieckie |
|
26 |
10629 |
S8 |
Róża - Rzgów |
łódzkie |
|
27 |
10618 |
S8 |
Rawa Mazowiecka - Piotrków Trybunalski |
łódzkie |
|
28 |
14624 |
S8 |
Mszczonów - Radziejowice |
mazowieckie |
|
29 |
14625 |
S8 |
Radzymin - Lucynów |
mazowieckie |
|
30 |
20630 |
S8 |
Jeżewo - Choroszcz |
podlaskie |
|
31 |
24608 |
S52 |
Cieszyn - Skoczów |
śląskie |
|
32 |
2627 |
S8 |
Wrocław Psie Pole - Oleśnica Północ |
dolnośląskie |
|
Ruch pojazdów ogółem w poszczególnych tygodniach i nie tylko
Poniżej prezentowane są dane o ruchu pojazdów ogółem w analizowanym okresie. Dla większej czytelności zastosowano wykresy liniowe zamiast słupkowych. Na wykresach przedstawiona jest dzienna suma ruchu z wybranych stanowisk.
Dodatkowo na poniższym wykresie zestawiono dane ze wszystkich lat uwzględnionych w analizie dla porównywalnych dni tygodnia:
Średni ruch pojazdów ogółem w analizowanym okresie kształtował się następująco (obliczony jako średnia ze wszystkich średnich dziennych z okresu analizy):
2020 |
16531 poj./dobę |
2019 |
25307 poj./dobę |
2018 |
23886 poj./dobę |
2017* |
24031 poj./dobę |
*Mniejsza liczba stanowisk pomiarowych, dane nie w pełni porównywalne
Ruch pojazdów ogółem w analizowanym okresie 2020 roku jest wyraźnie mniejszy od ruchu obserwowanego w poprzednich latach. Największy spadek natężenia ruchu nastąpił w okolicach Wielkanocy (ok. 80% w stosunku do danych z roku 2019). Od tego okresu rejestrowany jest stały wzrost ruchu, a podyktowane jest to znoszeniem ograniczeń związanych ze stanem epidemii. Przy czym nadal na monitorowanych stanowiskach pomiarowych ruch ogółem jest o ok. 100-180 tys. poj./dobę mniejszy od ruchu w latach ubiegłych. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że rozkłady obrazujące tygodniowe wahania ruchu w ostatnich 3 tygodniach wracają do typowych kształtów krzywych, tj. z wyraźnie zaznaczonym szczytem w poniedziałek i piątek.
Ruch pojazdów ciężkich w poszczególnych tygodniach i nie tylko
Analogiczne wykresy, jak dla ruchu pojazdów ogółem, przygotowane zostały dla ruchu pojazdów ciężkich.
Na poniższym wykresie zestawiono dane ze wszystkich lat uwzględnionych w analizie dla porównywalnych dni tygodnia.
W poniższej tabeli zestawiono, podobnie jak dla ruchu pojazdów ogółem, średni ruch pojazdów ciężkich w analizowanym okresie:
2020 |
3898 poj./dobę |
2019 |
4189 poj./dobę |
2018 |
3932 poj./dobę |
2017* |
3792 poj./dobę |
*Mniejsza liczba stanowisk pomiarowych, dane nie w pełni porównywalne
Spadek wielkości natężenia ruchu ciężkiego w analizowanym okresie jest mniejszy niż w przypadku pojazdów ogółem, gdzie największy udział w ruchu przypada na pojazdy osobowe. Ruch ciężki jest bardzo wrażliwy na układ dni wolnych od pracy, co jest doskonale widoczne na powyższych wykresach (wpływ Świąt Wielkanocnych i „majówki”). Niemniej jednak rozkład tygodniowy tego ruchu jest praktycznie taki sam w poszczególnych latach. W roku 2020 obserwowano pewne nietypowe zmiany w pierwszej połowie marca. Obecnie ruch ciężki jest na poziomie podobnym do tego, jaki był rejestrowany w roku 2018, niemniej jednak w stosunku do roku 2019 nadal na monitorowanych stanowiskach pomiarowych porusza się mniej o ok. 20 tys. poj. ciężkich na dobę.
Średni ruch dobowy na poszczególnych stanowiskach pomiarowych
Na poniższych wykresach zaprezetowano średnią wielkość ruchu dobowego w analizowanym okresie (obliczona jako średnia ze wszystkich dni) dla ruchu pojazdów ogółem oraz ruchu pojazdów ciężkich.
W przypadku ruchu pojazdów ogółem na wszystkich stanowiskach pomiarowych obserwowany jest znaczny spadek średniej wielkości ruchu dobowego. Dla ruchu ciężkiego te zmiany nie są tak duże. Na kilku wybranych stanowiskach w okresie analizy ruch, ciężki był nawet nieznacznie większy niż w roku ubiegłym. Przy czym wzrosty te wynikają przede wszystkim ze zmian w układzie sieci drogowej (np. wydłużanie ciągu trasy S7) oraz rozkładu dni wolnych od pracy.
Stały trend - ciężarowych jeździ więcej
Przeprowadzona analiza pokazuje, że ruch pojazdów ogółem oraz ciężkich nadal jest znacznie mniejszy od typowego, przy czym większe spadki ruchu obserwowane są dla pojazdów lekkich. Rozkłady tygodniowe ruchu ciężkiego są bardziej stabilne i ruch ten jest mniej wrażliwy na wprowadzane ograniczenia i ich znoszenie - zmiany zachodzą w dłuższym okresie. Niezależnie od obserwowanych spadków natężenia ruchu na monitorowanej sieci stanowisk, należy mieć na uwadze, że w normalnych warunkach odnotowany byłby pewien wzrost ruchu pojazdów ogółem oraz ciężkich. Tym samym rejestrowane spadki ruchu należałoby zwiększyć o dodatkowe kilka procent.
Wynik uzależniony od wielu czynników
Porównując wyniki z latami ubiegłymi, należy mieć na uwadze, że wielkości ruchu pojazdów uzależnione są od wielu czynników w tym: rozwoju ekonomicznego zarówno w kraju jak i za granicą, zmian w sieci drogowej, zmian w opłatach drogowych, warunków pogodowych, układu dni świątecznych w kalendarzu (Wielkanoc: 16.IV.2017, 1.IV.2018, 21.IV.2019, 12.IV.2020), ferii zimowych, imprez lokalnych, dni targowych. Nie bez znaczenia są również okresy dni wolnych od pracy w krajach ościennych. Analizując zmiany ruchu na poszczególnych stanowiskach, należy uwzględniać wszystkie uwarunkowania, które mogą mieć wpływ na wielkość ruchu, a także ewentualne błędy w funkcjonowaniu stanowisk pomiarowych.