Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) została wydana przez Wojewodę Małopolskiego, więc można rozpocząć budowę dwujezdniowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu. Symboliczne wbicie łopaty nastąpiło 25 czerwca. Zanim na budowę wjedzie ciężki sprzęt, saperzy sprawdzą teren pod kątem ewentualnych niewybuchów, geodeci wytyczą drogi technologiczne w terenie, a przyrodnicy przygotują inwentaryzację i raport. Następnie karczowanie terenu, zdejmowanie warstwy gleby, budowa dróg technologicznych i w końcu samej drogi DK47 wraz z obiektami inżynierskimi.
- Dzisiaj rozpoczynamy budowę drogi, na którą czekały pokolenia mieszkańców Podhala. Doprowadziliśmy do rozpoczęcia budowy odcinka Zakopianki Rdzawka-Nowy Targ. To ważne wydarzenie i świadectwo tego, że dotrzymujemy danego słowa - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, w Nowym Targu.
Dwujezdniowa droga na Podhale
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50 m z czterema węzłami drogowymi: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektami inżynierskimi (mostami, wiaduktami). Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna.
Obliczono, że z wykopów uzyskane zostanie 1 mln 800 tys. metrów sześciennych gruntu, w tym 1 mln 200 tys. materiału skalnego. Zostanie on w całości wbudowany w nasypy drogowe. Najdłuższy wiadukt, który powstanie w Nowym Targu, będzie miał 850 m długości, drugi co do wielkości w miejscowości Lasek będzie miał prawie 690 m długości. Różnica poziomów pomiędzy początkiem odcinka i węzłem Nowy Targ Południe, kończącym go będzie wynosiła 190 metrów.
Od przygotowań do budowy
Prace przygotowawcze dla odcinka DK47 Rdzawka - Nowy Targ prowadzone były w latach 2008 - 2015. Aneks do Programu inwestycyjnego dla tej drogi 26 czerwca 2017 r. podpisał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, umożliwiając tym samym jej realizację. W trakcie przetargu okazało się, że kwotę zapisaną w Programie trzeba zwiększyć i 29 sierpnia 2018 r. Minister podpisał dokument podwyższający o 90 mln zł budżet inwestycji, co umożliwiło wybór wykonawcy i podpisanie z nim umowy.
19 września 2018 r. podpisana została umowa na realizację dwujezdniowej drogi pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem w trybie „Projektuj i buduj”. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., a jej koszt to ponad 880 mln zł. Zadanie finansowane jest w całości ze środków budżetu państwa. Na fazę projektowania wraz z uzyskaniem decyzji ZRID umowa przewiduje 23 miesiące, a na fazę realizacji robót 26 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych tj. od 1 grudnia do 31 marca). Decyzja ZRID została wydana przez Wojewodę Małopolskiego 25 czerwca 2020 r. Tym samym zakończył się etap projektowania i uzyskiwania niezbędnych decyzji.
Będzie szybciej, wygodniej i bezpieczniej
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007 – 18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu, co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Sytuację komplikują liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym. W Nowym Targu krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka nr 957 w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa nowej dwujezdniowej drogi, w nowym śladzie, była konieczna dla poprawy bezpieczeństwa i obsługi ruchu. Umożliwi ona szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju. Zakończenie budowy zaplanowane jest jesienią 2023 r.
W efekcie prowadzonych inwestycji Kraków z Nowym Targiem zostaną połączone na całym przebiegu drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie dla wszystkich osób przyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.