Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
W związku z panującą pandemią COVID-19 proponujemy Państwu nieco odmienną formę przebiegu IV Nocnego Zwiedzania naszych ekspozycji. Proszę wygodnie się rozsiąść w fotelu i wirtualnie pospacerować po naszym skansenie.
Kliknij w zdjęcie:
Zachęcamy również do wspólnego uruchamiania eksponatów:
Ciągnik rolniczy URSUS C-355
Wyprodukowano: 1973 rok, Warszawa, Polska
Firma: Zakłady Mechaniczne URSUS
Waga: 2700 kg
Pracował w Obwodzie Drogowym w Wisznicach
Ciągnik Ursus pomimo tego, że jest uznany za typową maszynę rolniczą był również popularnie używany w pracach drogowych. Wszystko dzięki możliwości podpięcia najróżniejszego osprzętu takiego jak: szczotki, kosiarki, przyczepy, polewaczki, brony, włoki, pługi, karczowniki. Przystosowany był do prac lekkich i średnich w terenie, zwrotny i mało zawodny. Nowsze modele użytkowane są do dnia dzisiejszego.
Kruszarka szczękowa typ LI3B
Rok produkcji: lata 70 XX wieku
Rodzaj napędu: ciągniona
Produkcja: Pomorskie Zakłady Budowy Maszyn „Makrum”, Bydgoszcz, Polska
Pracowała w Rejonie Eksploatacji Dróg Publicznych w Sieradzu
Stosowana do kruszenia skał grubej lub średniej wielkości. Rozdrobniony w kruszarce materiał kamienny stanowi mieszaninę ziaren od tzw. pyłowych do ziaren odpowiadających szerokości szczeliny wylotowej kruszarki. Urządzenie wyposażone w ruchomy sortownik (przesiewacz) z blachy dziurkowanej o stopniowanej wielkości oczek, dzieląc kruszony materiał na poszczególne frakcje. Kruszarki szczękowe swą popularność zawdzięczały nieskomplikowanej konstrukcji, prostej obsłudze, łatwej wymianie części oraz stosunkowo niewielkiemu kosztowi eksploatacji. Maszyny tego typu zaczęto produkować w Polsce po II wojnie światowej. Wydajność praktyczna kruszarki ok. 30 m3/ na zmianę.
Samochód dostawczy Żuk A07
Wyprodukowano: 1995 r., Lublin, Polska
Firma: Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie
Pracował w Obwodzie Drogowym w Wieluniu
Masa całkowita dopuszczalna: 2500 kg
Masa własna: 1400 kg
Ładowność dopuszczalna: 900 kg lub 6 osób + 425 kg
Silnik: spalinowy czterosuwowy z zapłonem iskrowym chłodzony cieczą o mocy 70 KM
Typ: S-21 (Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie)
Samochód opracowano na bazie samochodu FSO Warszawa. Pracami projektowymi kierowali inż. R. Skwarek i inż. Stanisław Tański. Prototyp został ukończony w 1957 roku i otrzymał oznaczenie A03. Prezentacja samochodu miała miejsce na Targach Poznańskich w 1958 roku, a seryjną produkcję rozpoczęto w 1959 roku. Samochód na przestrzeni lat produkowany w wielu wersjach i poddany wielu modernizacjom. Podstawowymi odmianami Żuka były samochody skrzyniowe oraz o nadwoziu typu furgon. Swoją nazwę pojazd zawdzięcza pasiastemu malowaniu prototypu. Produkcja prezentowanego modelu A07 została zapoczątkowana w 1970 roku. Żuk cieszył się sporą popularnością w kraju i zagranicą. Eksportowany do krajów bloku wschodniego, Nigerii, Ekwadoru, Egiptu, a także na Kubę. Produkcję Żuków zakończono 13 lutego 1998 roku. Łącznie wyprodukowano 587 500 sztuk wszystkich wersji samochodu.
Zamiatarka uliczna ZS–13
Rok produkcji: lata 90 XX wieku
Produkcja: Wytwórnia Urządzeń Komunalnych WUKO - Stąporków, Polska
Pracowała na terenie podległym Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych Oddział Kraków
Waga zmiotek: max. 9000 kg
Szer. zamiatania – 1,4 – 1,8 m.
Zamiatarka samobieżna przeznaczona do oczyszczania ulic, placów i dróg o nawierzchniach ulepszonych. Trójkołowe specjalne podwozie zapewniało dużą zdolność manewrową podczas oczyszczania ulic pomiędzy parkującym pojazdami. Szczotka talerzowa odrzucała śmieci od krawężnika w kierunku szczotki walcowej, która przerzucała je do zbiornika śmieciowego o pojemności 1100 l. Kurz powstający podczas zamiatania zasysany był przez specjalny wentylator do komory filtrów, a następnie pod wpływem wibracji zamiatarki trafiał do kontenera śmieciowego. Opróżnianie kontenera śmieciowego odbywało się hydraulicznie poprzez wychylenie go do pozycji, w której następowało swobodne wypadanie nieczystości. Zamiatarka napędzana silnikiem Poloneza FSO 1600.
Ścinarka do poboczy
Model: SP-1500
Wyprodukowano: 1991 r., MADRO, Kraków, Polska
Waga: 8000 kg
Jest to urządzenie wielofunkcyjne, wykorzystywane do czyszczenia i profilowania poboczy dróg z równoczesnym załadunkiem ściętego materiału na samochód. Umożliwiało wykonywanie prac na drodze bez jej wyłączenia z ruchu. To unikatowy, polski prototyp z numerem fabrycznym 1, który przez 17 lat, w miarę eksploatowania i testowania przy pracach drogowych był udoskonalany przez polskich inżynierów. Mimo wprowadzenia wielu skomplikowanych rozwiązań technicznych nie weszła do produkcji na większą skalę.
Ciągnik gąsienicowy ATS-59 z pługiem odśnieżnym
Zakłady Mechaniczne Łabędy,
Gliwice, Polska
Waga: 13 000 kg
Gąsienicowy ciągnik artyleryjski konstrukcji radzieckiej typu ATS-59 lub ACS-59 (polska nazwa „668”) przeznaczony był do ciągnięcia armat i dział przeciwpancernych. Dzięki skrzyni ładunkowej mógł jednocześnie przewozić amunicję lub drużynę obsługi działa. Produkcję licencyjną gąsienicowych ciągników artyleryjskich typu ATS-59 rozpoczęto w Bumarze – Łabędy od 1959 roku. Trwała aż do początku lat 90-tych i wynosiła od 1000-1500 sztuk rocznie w zależności od zamówień. Ciągniki produkowane były głównie na eksport. Łącznie wyprodukowano około 30 tys. szt. Pojazd ten wykorzystywany był także w rolnictwie, leśnictwie i drogownictwie. Ten egzemplarz wyposażony w pług odśnieżny typ POD-5 służył do odśnieżania dróg i lotnisk. Dzięki podwoziu na bazie czołgu T-55 był bardzo przydatnym sprzętem w ciężkich akcjach zimowych. Wykorzystywano go do usuwania dużych zasp i zatorów śnieżnych oraz jako sprzętu ratowniczego przy awariach i problemach terenowych innego sprzętu utrzymania zimowego. Dzięki gąsienicom zdolny jest poruszać się niemal w każdych warunkach po drogach oraz bezdrożach.
Dzieje budowy dróg na ziemiach polskich w kilkanaście minut
Oto film jaki przygotowaliśmy na rocznicę 200 lat Centralnej Administracji Drogowej. W 1819 roku powołano do życia Dyrekcję Jeneralną Dróg i Mostów, pierwszy polski organ zajmujący się budową, utrzymaniem i administracją traktów w Polsce.
Dzieci zapraszamy do pomalowania eksponatów oraz budynku muzeum.