viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2010

Budowa szesnastki na Mazurach jest możliwa

12-03-2010
Dzięki zdobytej w wyniku inwentaryzacji przyrodniczej wiedzy autorzy opracowania –eksperci przyrodnicy wykonujący opracowanie pod kierunkiem Jerzego Łaźniewskiego (Firma ACER), w końcowych wnioskach wytypowali do dalszych etapów prac nad inwestycją warianty z najmniejszą liczbą kolizji środowiskowych najwyższej rangi i jednocześnie o największych możliwościach zastosowania w czasie budowy i eksploatacji środków minimalizujących negatywny wpływ.

Na dalszych etapach procedury oceny oddziaływania na środowisko winno się zatem analizować przebieg, który w jak najmniejszym stopniu ingeruje w środowisko przyrodnicze – a w miejscach, gdzie te kolizje się pojawią – przewidzieć w przyszłym projekcie budowlanym środki minimalizujące negatywne oddziaływanie na ekosystemy – zarówno na etapie budowy, jak i w czasie późniejszej eksploatacji drogi.

 

Warunkiem koniecznym tej inwestycji jest więc  staranny dobór korytarza drogi oraz zaprojektowanie szeregu zabezpieczeń (w tym przejść dla zwierząt zapewniających utrzymanie korytarzy migracyjnych) w celu zminimalizowania negatywnych skutków inwestycji na środowisko przyrodnicze. Spełnianie takich warunków to standard w działaniach GDDKiA. 

 

Pojawiające się w ostatnim czasie informacje medialne o niszczycielskim wpływie rozbudowy drogi krajowej nr 16 od Mrągowa do Ełku na mazurską przyrodę oraz możliwym zablokowaniu tej inwestycji dezinformują opinię publiczną i stwarzają nieprzychylny klimat dla dalszych analiz techniczno - ekonomiczno - środowiskowych.

 

Ukazujące się publikacje podkreślają fakt ingerencji każdego z proponowanych wariantów drogi w obszary cenne środowiskowo, przedstawiając to jako główny wniosek zakończonej właśnie inwentaryzacji przyrodniczej.  Tymczasem to świadomość zagrożeń jakie może spowodować  droga dla chronionych gatunków i siedlisk była powodem decyzji inwestora o jak najdokładniejszym zbadaniu  terenu przyszłej  inwestycji. Nie wniosek więc, a punkt wyjścia blisko trzyletniej pracy zespołu naukowców. Efektem tej pracy jest olbrzymie w swych rozmiarach opracowanie, które poza celem, jakim było szukanie korytarzy dla drogi, pozwoliło pozyskać dużą wiedzę przyrodniczą.

 

Przypominamy, że procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo – Orzysz - Ełk została wszczęta w 2008 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów i od marca do sierpnia 2008 roku wykonano dla nich inwentaryzację przyrodniczą, która wykazała brak możliwości wyboru wariantu bezkolizyjnego pod względem najcenniejszych elementów przyrodniczych. Silny był również nacisk społeczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy.

 

Olsztyński Oddział GDDKiA zdecydował, aby w 2009 roku przeprowadzić analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonać korektę wariantów ubiegłorocznych. Wykonawca opracowania, firma DROMOS z Olsztyna, zaproponował do analizy kolejne 25 odcinków, co w połączeniu z opracowanymi w 2008 roku szesnastoma daje łącznie 41 wariantowych odcinków w obrębie kilku korytarzy rozpatrywanych w procedurze wyboru nowego przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity - Mrągowo – Orzysz - Ełk.

 

Dla wszystkich wariantów wykonano inwentaryzację przyrodniczą, której celem było wykazanie istnienia lub braku chronionych siedlisk i stanowisk roślin chronionych oraz określenie zagrożeń, jakie może spowodować budowa drogi w rejonie objętym ochroną w ramach europejskiej sieci Natura 2000.

 

W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji, łączących miejscowość Sorkwity znajdującą się na początku przewidywanego do rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 16 i położony na jej końcu Ełk. Są to miejscowości odległe od siebie w linii prostej o ok. 80 km. Zaproponowane do analiz przebiegi, dające się pogrupować w kilka zbiorczych korytarzy, oddalone są maksymalnie od siebie w kierunku północ-południe na odległość ok. 20 km.

 

Inwentaryzacja przyrodnicza polegała na wielokrotnych wizjach lokalnych na terenie przyszłej inwestycji, zbieraniu danych na temat terenu przewidzianego pod budowę drogi w organach samorządu lokalnego, administracji lasów państwowych oraz instytucjach branżowych jak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie, Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Polski Związek Łowiecki Zarząd Okręgu w Olsztynie, lokalne Nadleśnictwa.

 

Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej przedstawiono w opracowaniu, które zawiera:

·  charakterystykę przyrodniczą obszarów w rejonie inwestycji,

·  wykaz wszystkich obszarowych form ochrony prawnej w rejonie inwestycji,

·  opis roślinności rzeczywistej i siedlisk przyrodniczych,

·  opis aktualnego stanu fauny,

·  wykaz stanowisk chronionych gatunków flory i fauny,

·  wykaz kolidujących z wariantami siedlisk chronionych,

·  ocenę najistotniejszych kolizji z elementami przyrodniczymi i krajobrazem,

· ogólną analizę porównawczą wariantów pod względem ich negatywnego wpływu
   na
środowisko przyrodnicze.


W rezultacie do dalszych etapów procedury oceny oddziaływania na środowisko wytypowano przebiegi z najmniejszą liczą kolizji środowiskowych najwyższej rangi
i jednocze
śnie warianty o największych potencjalnych możliwościach zastosowania na etapach budowy i eksploatacji środków minimalizujących negatywny wpływ. Dodatkowo, ze względu na duże poparcie społeczne, do dalszych analiz zdecydowano się dołączyć warianty, które ingerują w obszar Natura 2000 „Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo”

 

Planujemy w tym roku sporządzić dla wytypowanych wariantów raport o oddziaływaniu na środowisko, który wskaże spośród nich jeden, najlepszy do realizacji. Wariant ten  zarekomendujemy we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, który zamierzamy złożyć w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w grudniu 2010 r.

 

Poniżej zamieszczamy notatkę ze spotkania z organizacjami ekologocznymi, które miało miejsce 17 lutego 2010 r. Spotkanie dotyczyło inwentaryzacji przyrodniczej wykonanej dla budowy drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity-Orzysz-Ełk.

 

Pobierz notatkę (66.3 kB)

 

 

19.02.2010