viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

"DROGI ZAUFANIA - BEZPIECZNYCH OSIEM"

15-05-2008
Program "Drogi zaufania" powstał, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. Jego celem strategicznym jest zmniejszenie do roku 2013 roku liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych o 75%. Organizatorem programu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Małopolsce w 2008 roku przeznaczono 25 mln złotych. W ramach tej kwoty zrealizowane zostaną prace na najważniejszych ciągach drogowych w województwie, drogach krajowych: nr 4 oraz 7.
"DROGI ZAUFANIA - BEZPIECZNYCH OSIEM" 8+8+88
PROGRAM POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO NA DROGACH KRAJOWYCH MAŁOPOLSKI W 2008 ROKU

O PROGRAMIE:
Program "Drogi zaufania" powstał, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. Jego celem strategicznym jest zmniejszenie do roku 2013 roku liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych o 75%. Organizatorem programu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.


DSC00319.jpg


W 2007 roku program pilotażowo realizowany był na drodze krajowej nr 8, najdłuższym i najniebezpieczniejszym szlaku komunikacyjnym w Polsce. W 2008 roku obejmuje osiem kolejnych dróg krajowych (wszystkie o numerach od 1 do 9), a w 2009 r. prowadzony będzie na pozostałych osiemdziesięciu ośmiu trasach. Pilotażowa edycja programu "Drogi zaufania. Bezpieczna Ósemka" zakończyła się spektakularnym sukcesem. W efekcie prowadzonych w 2007 r. działań liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drodze krajowej nr 8 spadła o 30 proc. w stosunku do roku 2006. W tym czasie na pozostałych polskich drogach liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 6 proc.

DSC00315.jpg


DZIAŁANIA INŻYNIERYJNE:
Program składa się przede wszystkim z prac inżynieryjnych, które mają poprawić bezpieczeństwo drogowe. Bezpieczeństwo nie tylko kierujących, ale również pieszych i rowerzystów. Na wielu odcinkach dróg objętych akcją wymieniana jest nawierzchnia, remontowane są zatoki autobusowe, układane są chodniki i ścieżki rowerowe, montowana jest sygnalizacja świetlna. Drogowcy budują kładki dla przechodniów, pojawią się barierki ochronne oraz latarnie oświetlające przejścia dla pieszych. W najniebezpieczniejszych miejscach prędkość ograniczana jest nawet do 50 km/h. By egzekwować ten zakaz, wzdłuż dróg krajowych instalowane są fotoradary. Wszystkie są dokładnie oznakowane, by skłaniać kierujących do zdjęcia nogi z gazu.

DSC00316.jpg


SYSTEM AUTOMATYCZNEJ KONTROLI PRĘDKOŚCI
Skuteczne zarządzanie prędkością jest jednym z najbardziej efektywnych środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym redukcji liczby ofiar śmiertelnych. Systematyczne badania prędkości na polskich drogach jednoznacznie wskazują na niski poziom akceptacji prawnych ograniczeń prędkości. Jednym ze środków obniżenia rzeczywistych prędkości jest automatyczny nadzór. Z danych policji wynika, że niedostosowanie prędkości do panujących warunków jest przyczyną 26% wypadków na drogach krajowych. Kluczowa w realizacji programu jest odpowiednia lokalizacja urządzeń. W 2007 GDDKiA zleciła Politechnikom: Krakowskiej i Gdańskiej kompleksowe opracowanie lokalizacji fotoradarów na sieci dróg krajowych w całej Polsce w celu maksymalnej redukcji liczby śmiertelnych ofiar wypadków.

DSC00318.jpg


DZIAŁANIA EDUKACYJNE:
W ramach "Dróg zaufania" prowadzone są też działanie edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych postaw i zachowań w ruchu drogowym. W tym celu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi kampanię komunikacyjną, wykorzystującą niestandardowe metody dotarcia do odbiorców. Najważniejszą są happeningi, podczas których na poboczu jezdni symulowane są wypadki samochodowe: są rozbite auta, statyści odgrywający role ofiar, wozy straży pożarnej, policji, pogotowia ratunkowego i służby drogowej. O tym, że wypadek jest inscenizacją, podróżni dowiadują się z billboardów rozstawionych kilkaset metrów dalej. Zapraszani są też na pobliski parking, gdzie mogą wziąć udział w kursie udzielania pierwszej pomocy, za pomocą alkogogli sprawdzić sprawność kierowcy po wypiciu jednego piwa czy skorzystać z symulatora jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.

MAŁOPOLSKIE "DROGI ZAUFANIA” w 2008 roku:
Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Małopolsce w 2008 roku przeznaczono 25 mln złotych. W ramach tej kwoty zrealizowane zostaną prace na najważniejszych ciągach drogowych w województwie, drogach krajowych: nr 4 (+94) oraz 7:
droga krajowa nr 4
Wieliczka: budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Bogucką oraz budowa odcinków pięciu gminnych dróg dojazdowych na odcinku 15 km
Wieliczka – Targowisko: budowa 15 km dróg dojazdowych
Sułków: budowa chodnika
Chełm: budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą powiatową Chełm-Siedlec, likwidacja zjazdów, budowa dróg zbiorczych
Bochnia: budowa sygnalizacji świetlnej
Brzesko: przebudowa ronda, przebudowa skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 768 wraz z przebudową sygnalizacji świetlnej
Dębno: przebudowa skrzyżowania poprzez wydzielenie lewoskrętów, dobudowę chodników i zatok autobusowych
Łukanowice: budowa sygnalizacji świetlnej, likwidacja zjazdów, budowa dróg zbiorczych
Ładna-Pogórska Wola: oświetlenie skrzyżowań, budowa zatok autobusowych
droga krajowa nr 7:
Cisia Wola: budowa azylu na przejściu dla pieszych, modernizacja chodnika, montaż aktywnego znaku kasetonowego kasetonowego D-6
Strzeżów: budowa azylu na przejściu dla pieszych, modernizacja chodnika, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Miechów: budowa azylu na dwóch przejściach dla pieszych, montaż aktywnych znaków kasetonowych D-6
Szczepanowice: budowa dwóch zatok autobusowych, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Krzyszkowice: doświetlenie trzech przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż 3 aktywnych znaków kasetonowych D-6
Jawornik: budowa zatok autobusowych, doświetlenie przejść dla pieszych, modernizacja chodników, aktywny znak kasetonowy D-6
droga krajowa nr 94:
gr. województwa – Bolesław: modernizacja dróg zbiorczych
Bolesław: budowa sygnalizacji świetlnej
Biały Kościół: doświetlenie istniejących przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Wielka Wieś: doświetlenie istniejących przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
Giebułtów/Szyce: doświetlenie istniejących przejść dla pieszych, modernizacja chodników, montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6
NOWE FOTORADARY NA DROGACH KRAJOWYCH MAŁOPOLSKI w 2008 roku
24 kwietnia 2008 roku Stanisław Pletnia dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA oraz mł. insp. Andrzej Rokita Małopolski Komendant Wojewódzki Policji zawarli POROZUMIENIE o współpracy i współdziałaniu w zakresie nadzoru nad ruchem drogowym dotyczące utworzenia systemu automatycznej kontroli prędkości w celu poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drogach krajowych Małopolski, na mocy którego wspólnie wytypowano 15 lokalizacji zamontowania masztów dla fotoradarów.
droga krajowa nr 4
Przebieczany, Czyżów, Targowisko, Gorzków, Jasień, Jastew
droga krajowa nr 7
Antolka, Prandocin (x2), Michałowice, Gaj, Krzyszkowice, Jawornik, Skomielna Biała (x2).
GDDKiA zobowiązała się do: montażu masztów w ciągu drogi krajowej nr 7 do 15 maja 2008 roku, a w ciągu drogi krajowej nr 4 do 15 czerwca br.; wykonania projektu tymczasowej i docelowej organizacji ruchu; wystąpienie do właściwego Zakładu Energetycznego o wydanie warunków technicznych.
Policja zobowiązała się do: przekazania kompletnych, ubezpieczonych, gotowych do montażu masztów; wykorzystywania masztów do zakładania urządzeń typu fotorejestrator; egzekwowania wykroczeń ujawnionych za pomocą fotorejestratorów; zawarcia umowy z właściwym Zakładem Energetycznym na sprzedaż energii zasilającej maszty; konserwacji masztów i pokrywania kosztów zasilania przez cały okres eksploatacji.
Kolejne maszty do fotoradarów przy małopolskich drogach są stawiane w ramach realizowanych modernizacji. W tym roku 3 nowe pojawią się przy drodze krajowej nr 94 na odcinku Zederman – Jerzmanowice.
Trzecim źródłem finansowania fotoradarów są budżety gmin, których władze – w celu poprawy bezpieczeństwa swoich mieszkańców – występują do GDDKiA. Zarządca drogi wspólnie z wnioskodawcami oraz policją ustalili lokalizacje, gdzie już stanęły lub lada chwila pojawią się maszty do fotoradarów. W tym roku będzie ich 13:
dk 44: Jaśkowice – Skawina, 5 sztuk
dk 79: Zabierzów (3), Kochanów (1), Wawrzeńczyce (1), Zofipole (1)
dk 94: Modlnica (1), Biały Kościół (1).

W sumie w 2008 roku przy drogach krajowych Małopolski stanie 28 masztów do fotoradarów