viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

OBWODNICA LIMANOWEJ - ODBYŁO SIĘ POSIEDZENIE ZOPI

21-02-2008
W krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odbyło się posiedzenie Zespołu Opiniowania Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), którego celem było zapoznanie się z opracowanym przez projektantów Studium Techniczno – Ekonomiczno Środowiskowym (STEŚ) tzw. małej obwodnicy Limanowej. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele różnych branż zarówno ze strony projektanta, jak i ze strony inwestora, a także reprezentanci władz lokalnych.
Celem budowy obwodnicy centrum Limanowej jest przede wszystkim odciążenie od ruchu tranzytowego centrum miasta oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich użytkowników dróg. Inwestycja została dla celów projektowych podzielona na dwa etapy. Pierwszy to przebudowa ulicy Piłsudskiego oraz skrzyżowania ulic Witosa, Krakowskiej i Piłsudskiego (2,9 km). Drugi to budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 28 o długości 1,08 km od skrzyżowania ulic Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kopernika do włączenia do istniejącej dk 28 (ul. Kościuszki). Mała obwodnica Limanowej będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna przyspieszona) o nośności 100 kN/oś. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2005 roku ul. Piłsudskiego w Limanowej przejeżdżało średnio 14.100 pojazdów na dobę, przy czym od strony Bochni (droga wojewódzka nr 965) wjeżdżało 10.000 pojazdów na dobę, natomiast ruch od strony Mszany Dolnej (droga krajowa nr 28) był mniejszy. Prognoza na 2025 rok mówi o ponad 28.000 pojazdów na dobę przejeżdżających przez centrum miasta.

Studiowane przez projektantów warianty w etapie I różniły się sposobem przebudowy skrzyżowań: rozważano ronda turbinowe lub skrzyżowania skanalizowane. GDDKiA jako inwestor przychylił do rozwiązania gwarantującego większe bezpieczeństwo, czyli do budowy czterech rond turbinowych. W osi istniejącej ulicy Piłsudskiego i Kopernika zaprojektowano pas manewrowy dla realizacji lewoskrętów, o co szczególnie zabiegali samorządowcy. Ustalono, że konieczna będzie budowa muru oporowego w rejonie ulicy Paderewskiego, gdyż występuje tam osuwisko. Projektant zaproponował też różne warianty przebudowy obiektów mostowych (przepustów w rejonie ulic: Ceglarskiej, Paderewskiego oraz w ciągu ul. Kopernika). W etapie drugim rozważano sposób poprowadzenia estakady o długości ok. 200 m nad potokiem Mordarka i nad ul. Matki Boskiej Bolesnej. Zdecydowano się ostatecznie na obiekt o większym promieniu łuku poziomego, wychodzący poza zarezerwowany korytarz, który dzięki zapewnieniu lepszej widoczności pozwala na mniejszy przekrój poprzeczny jezdni. Będzie to zarazem estakada o bardziej klasycznej formie, z ekranami akustycznymi odbijającymi, gdyż taka konstrukcja będzie wygodniejsza w utrzymaniu, zwłaszcza w warunkach zimowych. W projekcie zostanie także uwzględniona budowa kładek dla pieszych w rejonie szkoły i szpitala, ale ich budowa przez GDDKiA uzależniona jest od tego, czy samorząd przejmie je w utrzymanie.

Inwestycja będzie wszechstronnie zabezpieczona pod względem ekologicznym. Wzdłuż drogi powstaną ekrany akustyczne o długości ok. 3 km i wysokości 4 m z możliwością podwyższenia po przeprowadzeniu pomiarów hałasu już po wybudowaniu obwodnicy. Jeśli tylko warunki techniczne pozwolą, ekrany w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań będą przezroczyste (odbijające), a na pozostałych odcinkach nieprzezroczyste (pochłaniające). Wody opadowe spływające z jezdni będą oczyszczane przez system urządzeń (separatorów, piaskowników) do I klasy czystości.

W związku z budową obwodnicy trzeba będzie wykupić nieruchomości, ale projektanci muszą dokładniej rozeznać ich liczbę i funkcje. W każdym razie odszkodowania będą wypłacane w aktualnych cenach rynkowych.

Po uwzględnieniu uwag zamawiającego, studium trasowe obwodnicy Limanowej zostanie przesłane pod obrady Komisji Opiniowania Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) w Warszawie, co powinno nastąpić pod koniec marca br. Po zaakceptowaniu przez KOPI, projektant przygotuje materiały do wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, która powinna być wydana w czerwcu 2008 roku. W październiku br. chcielibyśmy uzyskać decyzję lokalizacyjną. Z końcem roku powinny być gotowe projekty budowlane dla obydwu etapów, a w lutym 2009 roku wydane pozwolenie na budowę. Następnym etapem będzie przetarg na wykonawstwo. Roboty budowlano – montażowe zaplanowano na lata 2009 – 2010. Koszty realizacji inwestycji przekroczą 100 mln zł. Inwestorem zadania jest krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.