viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

MODERNIZACJA "CZWÓRKI" (ISPA) - DWIEMA JEZDNIAMI Z KRAKOWA DO WIELICZKI

03-08-2005
15 lipca 2005 roku o 10.15 nastąpiła zmiana organizacji ruchu na nowo wybudowanym odcinku drogi krajowej nr 4 pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Kierowcom udostępniono dwie jezdnie, co pomoże rozładować powstające tam dotychczas korki i ułatwi wakacyjną wymianę turnusów, która nastąpi w trakcie najbliższego weekendu.
Teren inwestycji aż do czasu jej zakończenia, czyli zrealizowania całego zakresu prac zapisanego w pozwoleniu na budowę i wydania pozwolenia na użytkowanie, pozostaje placem budowy. Kierujący muszą zachować szczególną ostrożność z uwagi na obecność sprzętu drogowego i robotników wykonujących prace m. in. przy montażu ekranów akustycznych i oświetlenia. Zakończenie kontraktu planowane jest na wrzesień br.

wielicka1.jpg



Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą – Joint Venture PRInż SA - Holding, w skład którego wchodzą Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych SA - Holding z Katowic, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów SA z Tarnowa oraz MOTA-ENGIL Polska S.A. Wartość kontraktu to 20 361 337,46 euro netto (w tym udział środków zagranicznych - 13.344.260,47 euro). Wartość całej inwestycji, tzn. budowa wraz z wykupami, odszkodowaniami, dokumentacją, nadzorem to koszt około 100 mln złotych.

Wykonawca rozpoczął roboty w kwietniu 2003 roku i – zgodnie z cyklem realizacji inwestycji, który określono 24 miesiące – miał zakończyć je w kwietniu 2005 roku, jednak termin zmieniono na wrzesień 2005 roku. Wydłużenie cyklu trwania zadania związane jest z trudnościami z wejściem w teren na odcinku Kraków – Wieliczka na skutek wycofania udzielonego prawa do dysponowania gruntem przez 3 właścicieli.

Zakres - będącej już na ukończeniu - inwestycji obejmował wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków – Targowisko (21,5 km) do obciążenia 115 kN/oś (11,5 tony na oś) oraz dobudowę drugiej (południowej) jezdni na odcinku 1,5 km pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Droga zyskała klasę GP.

Dla poprawy bezpieczeństwa przebudowano 19 skrzyżowań, w tym 3 z sygnalizacją świetlną, 3 skanalizowanych (z wyspami i pasami dla lewoskrętów) i 6 skanalizowanych z sygnalizacją świetlną. Dzięki przebudowie skrzyżowań i budowie sygnalizacji świetlnych łatwiejsza i – przede wszystkim - bezpieczniejsza stała się komunikacja z drogami lokalnymi: lewoskręty z drogi krajowej oraz wyjazdy z dróg podporządkowanych. W znaczący sposób poprawiło się też bezpieczeństwo pieszych, którzy również są użytkownikami tej drogi i muszą ją przekraczać w drodze do szkoły czy do pracy.

Inwestycja objęła modernizację lub całkowitą przebudowę 20 istniejących obiektów mostowych, w tym m. in.: całkowitą rozbiórkę i budowę nowego mostu na rzece Serafie w Wieliczce, całkowitą rozbiórkę i budowę dwóch wiaduktów oraz budowę dwóch nowych kładek pieszo – jezdnych w Sułkowie i w Brzeziu.

Wody opadowe z powierzchni drogi krajowej zostały w całości ujęte do kanalizacji deszczowej i za - pośrednictwem urządzeń oczyszczających je do I klasy czystości - są odprowadzone do istniejących odbiorników naturalnych.

Na trasie inwestycji zaplanowano budowę 4,3 km ekranów akustycznych. Dodatkowo, w budynkach zagrożonych przekroczeniem norm hałasu, okna zostały wymienione na dźwiękoszczelne.

***

Warunkiem przyznania grantu z funduszu ISPA na projekt z zakresu infrastruktury drogowej było położenie nacisku na trzy aspekty: wzmocnienie nawierzchni, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zabezpieczenie ekologiczne inwestycji. Starania małopolskich drogowców zostały uwieńczone sukcesem, tj. uzyskaniem 46 mln euro. Zadanie podzielono na dwa etapy I/ Kraków – Targowisko i II/ Targowisko – Tarnów. Zakończono postępowanie przetargowe dla II etapu, jego wyniki zatwierdził już prezes Urzędu Zamówień Publicznych, a po akceptacji Ministra Infrastruktury umowa z wykonawcą zostanie podpisana.

Po zakończeniu realizacji obydwu etapów inwestycji, z końcem 2006 roku, trasa Kraków – Tarnów stanie się komfortowa i bezpieczna dla wszystkich jej rozsądnych użytkowników. Jednak należy pamiętać, że nie będzie to droga szybkiego ruchu, lecz droga ogólnie dostępna, przechodząca przez centra miejscowości (co wiąże się z ograniczeniem prędkości), z której korzystają piesi. Dla ruchu tranzytowego i miłośników szybkiej jazdy już od 2006 roku będzie budowana autostrada Kraków – Tarnów i to na nią za kilka lat powinien przenieść się cały ruch tranzytowy jadący dalej na wschód, zwłaszcza ciężki.