viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2007

"Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy" - opracowanie dotyczące Via Baltica

28-11-2007
W grudniu 2005 roku w wyniku przetargu nieograniczonego firma Scott Wilson została wybrana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do wykonania opracowania „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy” - znanego pod nazwą Via Baltica - wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, czyli tzw. oceną strategiczną. Celem tych prac jest przygotowanie dokumentu strategicznego, wskazującego optymalny przebieg części drogowej I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego (Budzisko – Warszawa) przez terytorium Polski.

Założenia wstępne, określone w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia:
• preferowanymi wariantami są warianty przebiegające po istniejących drogach pod warunkiem stwierdzenia możliwości ich dostosowania do parametrów drogi ekspresowej;
• poszczególne warianty nie mogą być eliminowane z dalszych analiz porównawczych z powodu dotychczasowych prac planistycznych, czy też podjętych decyzji lokalizacyjnych;
• stopień zaawansowania prac nad modernizacją poszczególnych wariantów do standardu drogi ekspresowej nie może stanowić o preferencji przebiegu korytarza drogowego.

W etapie I prac zdefiniowano ponad 40 wariantów przebiegu trasy, przedstawiono generalną analizę struktury cennych przyrodniczo obszarów w obrębie wyznaczonych wariantów oraz zaproponowano kryteria oceny wariantów: sieciowo-ruchowe, społeczne, ekonomiczne i środowiskowe wraz z propozycją punktacji.

W etapie II prac, zdefiniowane warianty zostały poddane uszczegółowionym badaniom i analizom:

Analizy sieciowe

W ramach analiz wykonano:
• inwentaryzację i dokumentację fotograficzną istniejących dróg, będących odcinkami składowymi analizowanych wariantów;
• ocenę wariantów z punktu widzenia kryteriów sieciowych;
• projekty przebiegów wariantów w skali 1:50 000.

Analizy ruchowe

W ramach analiz wykonano:
• prognozy ruchu dla poszczególnych wariantów dla roku 2020 i 2030 z podziałem na ruch lekki i ciężki;
• ocenę wariantów z punktu widzenia kryteriów ruchowych;
• zbiorczą ocenę wariantów z punktu widzenia połączonych kryteriów ruchowych i sieciowych.

Analizy społeczne

W ramach analiz wykonano:
• przeprowadzono spotkania informacyjne z zainteresowanymi: władzami samorządowymi, społecznościami lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi;
• analizę stron WWW o tematyce związanej z przedmiotem opracowania;
• ocenę wariantów z punktu widzenia kryteriów społecznych.

Analizy ekonomiczne

W części ekonomicznej wykonano:
• analizę ekonomiczną kosztów i korzyści każdego z wariantów;
• ocenę wariantów z punktu widzenia kryteriów ekonomicznych.

Analizy środowiskowe

W ramach analiz wykonano:
• zebranie i analizę podstawowych dostępnych informacji środowiskowych;
• przegląd istniejącego stanu wiedzy przyrodniczej na temat środowiska terenów planowanych pod realizację inwestycji;
• wstępny opis i waloryzację stanu środowiska przyrodniczego;
• ocenę wariantów z punktu widzenia kryteriów środowiskowych.

Analiza wielokryterialna

Zdefiniowane warianty przebiegu I Pan-Europejskiego korytarza transportowego poddano wielokryterialnej analizie, uwzględniającej szeroki zakres kryteriów. W wyniku tej analizy, Wykonawca zarekomendował do dalszych prac trzy warianty:

1. Wariant 42: droga krajowa nr 8 (odcinek Budzisko – Suwałki) – droga wojewódzka nr 655 (odcinek: Suwałki – Raczki – Cimochy) – droga wojewódzka nr 661 (odcinek: Cimochy – Kalinowo) – droga krajowa nr 16 (odcinek: Kalinowo – Ełk) – droga krajowa nr 65 (odcinek: Ełk – Nowa Wieś Ełcka) – nowy odcinek drogi: Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn – droga krajowa nr 61 (odcinek: Szczuczyn – Stawiski – Łomża) – droga wojewódzka nr 677 (odcinek: Łomża – Ostrów Mazowiecka) – droga krajowa nr 8 (odcinek: Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa).

2. Wariant 43: droga krajowa nr 8 (odcinek Budzisko – Suwałki) – droga wojewódzka nr 655 (odcinek: Suwałki – Raczki – Cimochy) – droga wojewódzka nr 661 (odcinek: Cimochy – Kalinowo) – droga krajowa nr 16 (odcinek: Kalinowo – Ełk) – droga krajowa nr 65 (odcinek: Ełk – Nowa Wieś Ełcka) – nowy odcinek drogi: Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn – droga krajowa nr 61 (odcinek: Szczuczyn – Stawiski – Łomża – Miastkowo – Ostrołęka – Różan – Pułtusk – Serock – Jabłonna – Warszawa).

3. Wariant 42a: droga krajowa nr 8 (odcinek Budzisko – Suwałki) – droga wojewódzka nr 655 (odcinek: Suwałki – Raczki – Cimochy) – droga wojewódzka nr 661 (odcinek: Cimochy – Kalinowo) – droga krajowa nr 16 (odcinek: Kalinowo – Ełk) – droga krajowa nr 65 (odcinek: Ełk – Nowa Wieś Ełcka) – nowy odcinek drogi: Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn – droga krajowa nr 61 (odcinek: Szczuczyn – Stawiski – Łomża – Miastkowo – Ostrołęka) – droga wojewódzka nr 627 (odcinek: Ostrołęka – Ostrów Mazowiecka) – droga krajowa nr 8 (odcinek: Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa).

Do puli 3 powyższych rekomendowanych wariantów dołączony został dodatkowo wariant 1, przebiegający po trasie planowanej drogi ekspresowej nr S8 na odcinku Budzisko (granica z Litwą – Augustów – Korycin – Knyszyn – Choroszcz – Zambrów - Ostrów Mazowiecka – Warszawa, ze względu na jego specjalny status. Taki przebieg drogi ekspresowej jest zgodny z obowiązującym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 128, poz. 1334, z późn. zm.), a także zawarty w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko”.

W chwili obecnej, w ramach końcowych prac nad etapem II, Wykonawca przygotowuje następujące dokumenty:
• Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy. Projekt. Dokument stanowi syntetyczne przedstawienie dotychczas przeprowadzonych analiz.
• Prognoza oddziaływania na środowisko skutków realizacji strategii. Projekt. Dokument określony w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r., Nr 62, poz. 627, ze zmianami). Prognoza odnosi się do 3 rekomendowanych wariantów oraz planowanej drogi S8 (wariant 1).

Prognoza będzie stanowić szczegółową analizę środowiskową czterech omawianych wariantów, opartą na przeprowadzonej w terenie inwentaryzacji przyrodniczej oraz niezbędnych danych uzupełniających. W prognozie zostanie wykonana ocena skutków środowiskowych realizacji poszczególnych wariantów, zostaną określone działania minimalizujące, kompensujące i monitoring, jak również wskazania dla raportów o oddziaływaniu na środowisko poszczególnych odcinków inwestycji.
Celem prognozy jest ocena poszczególnych ww. wariantów, jak również wariantu bezinwestycyjnego oraz wyłonienie wariantu najkorzystniejszego z punktu widzenia środowiska, w tym życia i zdrowia ludzi.

Projekt „Prognozy…” wraz z projektem „Strategii…” będą przedmiotem konsultacji społecznych prowadzonych w ramach postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Konsultacje społeczne, z upoważnienia Ministerstwa Transportu, zorganizuje i przeprowadzi firma Scott Wilson. Planowany termin rozpoczęcia procesu konsultacji: koniec 2007 r.

Opóźnienia w realizacji etapu II, w którego zakres wchodzi przygotowanie wymienionych powyżej dokumentów oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych, wynikają ze złożoności zagadnienia oraz jego nowatorskiego charakteru, nie praktykowanego dotychczas w warunkach polskich. Jedną z głównych przyczyn są trudności w zgromadzeniu dostatecznie szczegółowych danych dotyczących stanu środowiska naturalnego w korytarzach planowanych przebiegów trasy. Zarówno GDDKiA, jak i Scott Wilson dokładają wszelkich starań, aby zrealizować zamówienie na najwyższym poziomie merytorycznym, a także spełnić wszelkie wymagania, jakie stawiane są tego typu opracowaniom w prawie polskim i europejskim.

W etapie III, po rozpatrzeniu postulatów zgłaszanych w trakcie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, zaopiniowaniu dokumentów przez Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego, przygotowana zostanie ostateczna wersja dokumentów: Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy oraz Prognoza oddziaływania na środowisko skutków realizacji strategii.

Dokumenty te posłużą jako podstawa do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu polskiego odcinka I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego „Via Baltica”. Może to wymagać zmiany Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, a także modyfikacji zadań przewidzianych w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko”.

Strona internetowa: www.viabaltica.scottwilson.com.pl