viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2007

Rekordowe kompensaty środowiskowe przy budowie obwodnicy Augustowa

22-10-2007
„Obwodnica Augustowa na pewno powstanie, bo jest częścią drogi Via Baltica, która przebiega w korytarzu transeuropejskim TEN-T”– powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek 28 lutego br. podczas konferencji prasowej w resorcie. „Z związku z budową obwodnicy Augustowa na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad został nałożony obowiązek kompensaty przyrodniczej na skalę nie spotykaną w Europie. Przewiduje ona m.in. posadzenie ponad 1 mln drzew jako kompensatę za planowane wycięcie 25 tys. drzew. Dla porównania w Puszczy Augustowskiej rocznie wycina się 650 tys. drzew” – dodał.

m.kmt.jpg  Minister poinformował, że trwają analizy prowadzone przez GDDKiA oraz wykonawcę nad możliwymi zmianami techniki wykonania 500 m estakady przechodzącej nad Doliną Rospudy. Prace te mają na celu znalezienie takiego rozwiązania, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia zagrożenia, najczęściej podnoszonego przez ekologów, czyli zmian w ekosystemie torfowisk.

Wartość kompensacji przyrodniczej na budowę Obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej S8 wyniesie ok. 3% wartości inwestycji. W ramach kompensacji przyrodniczej przewiduje się wykupy ok. 1300 ha gruntów, stworzenie środowiska dla ptaków wodnych m.in. poprzez wykonanie 26 oczek wodnych o średniej powierzchni 500 m2 i głębokości 1,5 m i budowę 2 zbiorników wodnych o powierzchni ok. 3 ha i głębokości 1,5 m; stworzenie środowiska dla ptaków otwartych przestrzeni m.in. poprzez stałe koszenie łąk na powierzchni ok. 130 ha oraz prowadzenie monitoringu wpływu inwestycji na środowisko.

Obwodnica Augustowa będzie liczyła ponad 17 kilometrów (w tym prawie 6,5 km w obszarze Natura 2000); koszt jej wybudowania to ok. 439 mln złotych. Prace przygotowawcze dla tej trasy trwały od 1992 roku i w wyniku szeregu analiz wybrany został optymalny pod kątem ekologicznym, społecznym i ekonomicznym wariant jej przebiegu. Cały proces przygotowania budowy był zgodny z prawem polskim i europejskim, co potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2005 roku.

Inwestycja będzie realizowana przy zachowaniu najwyższych standardów związanych z ochroną środowiska. Budowa obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy w żaden sposób nie narusza ani przepisów polskich ani europejskich dotyczących ochrony środowiska. Wariant wybrany przez GDDKiA posiada wszelkie niezbędne uzgodnienia, postanowienia i decyzje, wydane przez odpowiednie władze Rzeczypospolitej. Ponadto – co stwierdził w październiku 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny RP - jest on najbardziej odpowiedni ze względu na ochronę środowiska, a przeprawa mostowa spełnia warunki dla ochrony środowiska.

Przedstawiany przez ekologów jako alternatywny wariant przebiegu obwodnicy Augustowa – spowoduje konieczność wyburzenia, co najmniej 30 gospodarstw i poważnych ingerencji na terenie około 10 wsi: Janówka, Jabłońskie, Słoboda, Jaśki, Sucha Wieś, Kurhanki I, Stoki, Józefowo, Kierzek, Dubowo II i zdaniem strony rządowej większe szkody ekologiczne. Ponadto rozpoczęcie od początku procesu przygotowania inwestycji (w przypadku nowego wariantu trasy obwodnicy) opóźni budowę obwodnicy o 4-6 lat oraz nie daje pewności uniknięcia protestów organizacji ekologicznych również dla innych wariantów trasy. Należy podkreślić, iż przy obecnym natężeniu ruchu, w ciągu roku ginie na tym odcinku drogi krajowej nr 8 ok. 20 osób.

  1. Informacja chronologiczna o przygotowaniach budowy obwodnicy Augustowa
  2. Porównanie wariantów ekologów i GDDKiA
  3. Alternatywny przebieg obwodnicy Augustowa
  4. Opinia techniczna o alternatywnym wariancie ekologów przez Chodorki
  5. Analiza środowiskowa alternatywnego wariantu ekologów przez Chodorki
  6. Mapa projektu alternatywnej trasy przebiegu obwodnicy