viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2009

Świętokrzyskie drogi nr 7 i 74 na liście nowych propozycji do TEN-T

04-11-2009

Biegnące przez region świętokrzyski drogi ekspresowe nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków i nr 74 Piotrków Trybunalski – Kielce – Nisko mają szansę na włączenie do układu Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Odcinki tych tras znalazły się na liście opublikowanej przez Ministerstwo Infrastruktury, będącej wstępną propozycją modyfikacji sieci TEN-T. Do 20 sierpnia potrwają ogłoszone przez ministerstwo konsultacje w sprawie modyfikacji i uzupełnienia sieci TEN-T na terenie Polski.
Układ Transeuropejskiej Sieci Transportowej na terenie Polski został wynegocjowany z Komisją Europejską w 2002 roku, ale wtedy nie ujęto w nim żadnej ze świętokrzyskich dróg. Transeuropejskie korytarze transportowe ominęły region świętokrzyski i Kielce. Sieć TEN-T modyfikowana jest co 5 lat, a jej ewentualne uzupełnienie możliwe będzie w 2010 roku. Na przełomie lat 2006-2007 wojewoda świętokrzyski zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie w sieci TEN-T zaproponowanych przez kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dróg nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków i nr 74 Piotrków – Kielce – Nisko. Obie trasy znalazły się na liście nowych propozycji do TEN-T opublikowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, które aktualnie są poddawane konsultacjom.
                Dlaczego takie ważne?
                Drogą nr 7 można dotrzeć do tras prowadzących do Bielska Białej i drogi 69, co oznacza, że cały ciąg mógłby stanowić odcinek uzupełniający sieć TEN-T od Warszawy do Słowacji i Czech. A ponieważ odcinek siódemki od Gdańska do Warszawy znajduje się już w sieci TEN-T , cała trasa nr 7 stanowiłaby połączenie polskich portów nadbałtyckich z południem Europy. Na uwagę zasługuje także możliwość dojazdu drogą nr 7 do przyszłej autostrady A2, autostrady A4, do drogi krajowej nr 8 prowadzącej do granicy polsko-litewskiej w Budzisku, do drogi nr 17 prowadzącej do granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem oraz do drogi nr 1 prowadzącej do granicy  z Czechami w Cieszynie.
                 Natomiast droga nr 74 Piotrków – Kielce – Nisko łączy się z wiązką dróg pozostających w sieci TEN-T w Piotrkowie. Może ona przenosić ruch z autostrad A1 i A2 w kierunku Bałkanów do przejścia granicznego w Barwinku. Droga 74 ma połączenie z przyszłą autostradą A1 prowadzącą od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzycach, z drogą nr 8 prowadzącą do granicy polsko-litewskiej w Budzisku, drogą nr 17  prowadzącą do granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem oraz drogą nr 19 prowadzącą do granicy z Białorusią.
            Co nam daje TEN-T? 
             Sieć TEN-T  ma zapewnić rozwój stałej mobilności osób  i towarów zgodnie z celami Unii Europejskiej, wzmocnienie współdziałania pomiędzy sektorem ekonomicznym, a społecznym,  sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE, jak najlepsze warunki przewozu towarów i osób. Zakwalifikowanie dróg do sieci TEN-T oznacza przystosowanie ich do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. Daje również szansę na pozyskanie pieniędzy na rozbudowę dróg z Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i funduszu TEN-T. To szczególnie ważne dla drogi 74, która na razie znajduje się na listach rezerwowych inwestycji finansowanych z programów unijnych. Po wpisaniu do sieci TEN-T droga nr 74 miałaby szansę na szybszą rozbudowę. 
15.07.2008