Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
I. Podstawowe informacje o inwestycji
długość – 4,8 km
obecny etap – w przygotowaniu
planowane lata realizacji - 2017-2021
etapy zakończone:
uzyskanie decyzji środowiskowej: 27.12.2007
projekt budowlany: czerwiec 2010
ponowna decyzja środowiskowa: 14.06.2013
II. Opis inwestycji:
Początek projektowanej obwodnicy Brzozowa zlokalizowany jest w km 5+439 jako kontynuacja znajdującej się w budowie obwodnicy Parłówka. W tym też miejscu (ok. km 6+130) obwodnica najbardziej zbliża się do zabudowy na odległość ok. 108 m. W km ok. 5+800 przecina istniejącą drogę krajową nr 3 i odchyla się od niej na wschód. W km 7+680 swoim zasięgiem przecina skraj lasu. Odległość od zabudowy w m. Brzozowo wynosi średnio 420 m. Jedynie w pobliżu szkoły w Brzozowie następuje zbliżenie na ok. 185 m. Na dalszym odcinku projektowana obwodnica zbliża się do istniejącej drogi krajowej nr 3. Na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 0718Z na Karolewo zaprojektowano węzeł typu WB z łącznicami zlokalizowanymi z obu stron obwodnicy po stronie północnej. Na odcinku od początku trasy do węzła droga przebiega przez pola i łąki. Na końcowym odcinku, tj. od km 9+200 obwodnica przebiega przez obszary leśne. W km 9+215 i 9+401 obwodnica będzie przecinać odpowiednio dwa cieki wodne: Strugę Kartlewską i Strugę Brzozowską. W km ok. 9+800 obwodnica łączy się z istniejąca dk nr 3 i do końca opracowania do km 10+248.60 prowadzi po istniejącym śladzie drogi krajowej.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi S,
- prędkość projektowa – Vp = 100 km/h,
- prędkość miarodajna Vm = 110 km/h,
- dwie jezdnie każda o szerokości 7,00 m (2 x 3,50 m),
- pobocze utwardzone szerokości 2,5 m,
- pobocze gruntowe szerokości min. 0,75 m (szerzej w miejscach ustawienia lamp
oświetleniowych, barier ochronnych oraz ekranów akustycznych),
- pas dzielący szerokości 5,0 m (w tym opaski o szerokości 2x0,5 m).
3. zakres inwestycji
- budowa dwóch jezdni drogi ekspresowej;
- budowa węzła drogowego typu WB – „Brzozowo”;
- budowa dróg zbiorczych dla obsługi terenów przyległych;
- budowa systemu odprowadzania ścieków opadowych (kanalizacja
deszczowa i rowy podłużne oraz urządzenia podczyszczające);
- budowa zbiorników retencyjnych;
- budowa przepustów w miejscu kolizji z ciekami wodnymi;
- budowa ekranów akustycznych do ochrony zabudowy mieszkaniowej;
- budowa trzech przepustów pod projektowaną drogą S-3 wraz z półkami dla
zwierząt;
- budowa przepustu ekologicznego dla małych i średnich zwierząt;
- budowa przejazdu gospodarczego pod drogą S-3;
- przebudowa kolidujących sieci i urządzeń uzbrojenia terenu;
- wygrodzenie drogi w celu wyeliminowania lub ograniczenia wejść zwierząt
na jezdnię;
- wykonanie 5 m wału jako ochrony przeciwhałasowej;
- wykonanie pasa roślinności o szerokości 5 m jako izolacji dźwiękowej;
- wycinka kolidujących drzew;
- budowa oświetlenie węzła;
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.
4. obiekty inżynierskie
1 wiadukt na węźle „Brzozowo”
1 przejazd gospodarczy
4 przepusty
5. węzły:
węzeł Brzozowo
III. Ochrona środowiska
Ochrona przed hałasem
Zaprojektowano ekran akustyczny w miejscu podlegającym ochronie akustycznej w km od 6+050 do 6+250 – strona prawa. Po stronie zachodniej obwodnicy w celu ochrony przeciwhałasowej od km 8+400 do km 8+660 zostanie wykonany wał ziemny o wysokości 5 m. Dodatkowo dla zabezpieczenia obszarów zabudowanych zaprojektowano wykonanie pasów zieleni izolacyjnej o szerokości 5 m po stronie zachodniej obwodnicy od km 5+760 do km 8+750.
Ochrona przed zanieczyszczeniem wód
Wszystkie wyloty projektowanej kanalizacji deszczowej posiadają osadniki do redukcji zawiesiny ogólnej oraz separatory do usuwania ewentualnych zanieczyszczeń ropopochodnych. Dodatkowo wszystkie wpusty wyposażone zostały w osadniki piasku.