viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

A2 wyścig z... rtęcią

03-10-2005
Od przebiegu pogody w ostatnich miesiącach tego roku zależeć będzie termin oddania do użytku kolejnych odcinków autostrady A2 na terenie Wielkopolski: 27,44 km od Konina do Koła i 18,1 km od Koła do Dąbia. Jeśli zima nie zaatakuje w listopadzie, może pojedziemy do nowymi kilometrami A2 na Gwiazdkę 2005?

Na 26 listopada 2005 roku przewidziane było w umowach z  wykonawcami otwarcie 104,5-kilometrowego odcinka autostrady A2, z Konina do Strykowa pod Łodzią. Prace ruszyły na początku września 2004 roku, ale od razu 15-miesięczny termin był wątpliwy. Tegoroczna wiosna długo była mroźna i spóźniona o miesiąc, za to suche lato sprzyjało budowniczym. Jednak trzymiesięcznego opóźnienia na starcie nie udało się nadrobić. Dlatego i dziś ani konsorcja firm wykonawczych, ani inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – nie są w stanie zaręczyć, czy uda się zmieścić w terminie.


22 września podczas spotkania w Łodzi wykonawców z inwestorem  zaproponowano salomonowe rozwiązanie: pół autostrady ma być gotowe w tym roku, pół w połowie roku 2006. Ale o wszystkim przesądzi pogoda.


bariery_min.jpg
Na niektórych fragmentach A2 już powstają bariery energochłonne na środkowym pasie zieleni. (Ten pas - bardzo szeroki - jest rezerwą na wybudowanie w przyszłości dodatkowych pasów ruchu).  
Maksymalny wysiłek skoncentrowany ma być na wielkopolskich odcinkach Konin-Koło i Koło-Dąbie. Zaawansowanie robót na tych odcinkach daje szansę na ich oddanie do ruchu w tym roku, ponadto jest logiczne, by nastąpiło połączenie już eksploatowanych 150 kilometrów A2 od Nowego Tomyśla do Konina z nowym 45,5 kilometrowym fragmentem do Dąbia.


Z Dąbia jest połączenie drogą wojewódzką nr 263 z krajową „dwójką” w Kłodawie w stronę Warszawy, można też jechać drogą nr 473 do Uniejowa i dalej krajową nr 72 w stronę Łodzi.


Tymczasem nieprzerwanie trwają prace na tym dziś najdłuższym placu budowy w Europie, pomiędzy Koninem a niedaleko Łodzi położonym Strykowem. Zdaniem nadzorującego budowę w imieniu inwestora GDDKiA brytyjskiego inżyniera Paula Clarke’a zaawansowanie wielkopolskich i łódzkich odcinków A2 jest podobne, tyle że po naszej stronie więcej widać gotowych nawierzchni, po łódzkiej bardziej są podciągnięte wiadukty i mosty.


Na dwóch wielkopolskich odcinkach A2 (łącznie 45,54 km) już prawie 90 procent długości autostrady pokrywają warstwy bitumiczne – wiążąca i wierzchnia ścieralna. O dziwo najbliższy ukończenia jest uznany za najtrudniejszy na całym dotychczas budowanym 250-kilometrowym przebiegu A2, (od Nowego Tomyśla do Strykowa) 18,1-kilometrowy odcinek Koło-Dąbie. Tu autostrada przeskakuje Wartę i biegnie bagnisto-torfiastą doliną Neru.


A2mostnaWarcie_min.jpg
Most autostradowy przez Wartę jest największą konstrukcją na budowanym w 2005 roku odcinku A2  
Które obiekty są najtrudniejsze do realizacji?


Najtrudniej w krótkim terminie zbudować obiekty mostowe – uważa Paul Clarke.


Jego zdaniem istnieje pewne ryzyko niedotrzymania tegorocznego terminu, ale wykonawcy obu wielkopolskich odcinków wciąż deklarują, że zdążą, jeśli będą pracować w wydłużonym czasie i zastosują szybsze, ale droższe technologie i materiały. O wszystkim jednak przesądzi pogoda. W zeszłym roku późna jesień była sprzyjająca, w listopadzie mało było przymrozków. A roboty izolacyjne na obiektach mostowych muszą być wykonywane w temperaturach powyżej 5-10 stopni Celsjusza. Jednak doświadczenie uczy, że klimat w Europie stał się nieprzewidywalny.


 


Czy pośpiech na budowie A2 może się odbić na jakości?

ClarkeP_min.jpg
Paul Clarke, brytyjski inżynier nadzorujący budowę w imieniu GDDKiA  
Na razie jakość jest odpowiednia - zapewnia Paul Clarke - Najbardziej pilnujemy jakości betonów i izolacji. Muszą byc należycie mrozoodporne. W Wielkiej Brytanii - gdzie klimat jest łagodniejszy - nie mamy takich problemów.


Pchodoro_min.jpg
Piotr Chodorowski, kierownik projektu A2, z-ca dyr. oddziału  
Zdaniem Piotra Chodorowskiego, kierownika projektu, z-cy dyr. oddziału poznańskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest kilka obiektów na ścieżce krytycznej. To most autostradowy nad rzeczką Pową i wiadukt drogowy nr 154, zaprojektowany niefortunnie pod linią bardzo wysokiego napięcia 220 kV. Trzeba było aż z rocznym wyprzedzeniem negocjować z Energetyką trzydniowe wyłączenie tej linii, a gdy prąd płynie, każdy manewr żurawiami musi być niezwykle ostrożny i pracy nie można wykonywać w warunkach podwyższonej wilgotności. Niemiłą niespodzianką jest także ropociąg „Orlenu”, przecinający autostradę na nie normatywnej głębokości. Trzeba go przebudować. W połowie sierpnia br. powzięto też decyzję o budowie dwóch dodatkowych obiektów: przejazdu gospodarczego koło wsi Beznazwa i wiaduktu drogowego na wysokości Koła. To opóźni „uciąglenie” nawierzchni w tych miejscach.


W razie mrozów w listopadzie wiadukty można kończyć pod namiotami, nawierzchni autostrady nie dałoby się niczym przykryć – zauważa P. Chodorowski. Właśnie to przemawia za skupieniem sił na wielkopolskich fragmentach A2. Na odcinkach łódzkich bardziej zaawansowane są wiadukty, natomiast mniej jest gotowych nawierzchni.


Zdaniem P. Chodorowskiego listopadowy termin zakończenia budowy wielkopolskich odcinków A2 jest realny. Natomiast poza okresem planowanej budowy trzeba będzie przeprowadzać odbiory. Instytucje kontrolujące jakość wykonania i wydające zgody na eksploatację autostrady potrzebują dodatkowych trzech, czterech tygodni na wykonanie swoich obowiązków. Termin otwarcia ruchu na A2 z Konina do Dąbia może być realny na Gwiazdkę 2005 roku.


Odcinki na terenie województwa łódzkiego to 16,85 km z Dąbia do Wartkowic, 24,0 km z Wartkowic do Emilii i 18,1 km z Emilii do Strykowa.