Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych, 91 kilometrów autostrady A-2 pomiędzy Łodzią a Warszawą jest wielkim placem budowy. W okresie zimowym zakres prac wykonawczych jest ograniczony. Pomimo bardzo niskich temperatur wykonawca może realizować prace zbrojarskie, szalunkowe czy przy obiektach mostowych. W momencie gdy temperatury utrzymują się powyżej -5oC można prowadzić prace przy betonowaniu, stosując specjalną technologię polegająca na nagrzewaniu elementów oraz zabezpieczeniu przed zaśnieżeniem i utratą ciepła. W zakresie branży drogowej prowadzone są prace związane głównie z hałdowaniem materiałów oraz wymianą gruntów. Na bieżąco prowadzone są prace konserwacyjne i utrzymaniowe w zakresie dróg dojazdowych, oraz prace związane z przygotowaniem placów składowych na materiały. Obecnie prowadzone są również przebudowy sieci energetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 28 września 2009r. podpisała umowy na budowę A-2 z czterema firmami, gdzie odcinek „A” i „C” realizuje China Overseas Engineering Group CO Ltd. (COVEC) Sp. z o. o., odcinek „B” Mostostal Warszawa, odcinek „D” Strabag Sp. z o.o. a odcinek „E” Budimex S.A. Koszt budowy 91 km wynosi 3,2 mld zł.
Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się w lipcu przy przebudowie oczyszczalni ścieków w Pruszkowie a we wrześniu, po uzyskaniu wszystkich pozwoleń na budowę, roboty były prowadzone na całym odcinku trasy.
Kierowcy będą mogli przejechać nową trasą między Łodzią a Warszawą w maju 2012r.
Autostrada jest realizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, co oznacza, że inwestycja jest realizowana przez jednego wykonawcę od etapu jej zaprojektowania po realizację.
Założono etapową realizację przedsięwzięcia:
- w I etapie wybudowane zostaną 2 jezdnie o 2 pasach ruchu (na odcinku od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa” o 3 pasach ruchu),
- w II etapie przewiduje się rozbudowę autostrady o dodatkowy pas ruchu do każdej jezdni.
W ten sposób docelowo trasa będzie miała 2 x 3 pasy ruchu do węzła „Pruszków” i 2 x 4 pasy ruchu na odcinku od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa”.
W węźle „Konotopa” nastąpi połączenie autostrady z Warszawskim Węzłem Drogowym.
W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania związanego z eksploatacją autostrady zaprojektowano urządzenia ochrony akustycznej w formie ekranów akustycznych pochłaniających oraz wałów ziemnych.
Dla zminimalizowania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na przyrodę ożywioną zaprojektowano 2 duże przejścia dla zwierząt (przejścia dolne pod poszerzonymi mostami w ciągu autostrady) , 37 przejść dla małych zwierząt (łączy przejścia dla zwierząt
z przepustem dla małych cieków wodnych) oraz 15 przejść dla płazów.
Zaprojektowana trasa ma za zadanie korzystnie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez:
- przeniesienie znacznej ilości pojazdów na autostradę (ruch tranzytowy), zmniejszenie ryzyka wypadku na istniejących drogach krajowych i wojewódzkich alternatywnych do A2,
- ograniczenie dostępności do drogi (dostępność tylko w węzłach)
- z uwagi na przekrój 2-4 pasowy zapewnienie bezpiecznych, cyklicznych manewrów wyprzedzania,
- ustawienie barier drogowych, odpowiednie odwodnienie drogi,
- odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome
- dodatkowe pasy wyłączenia i włączenia przy zjeździe lub wjeździe na autostradę
- pełne wygrodzenia autostrady – minimalizujące ryzyko kolizji ze zwierzętami.
Lokalizacja autostrady A2 została ustalona przez Wojewodę Mazowieckiego w 2005 r.
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi – A
- prędkość projektowa – 120 km/h
- nośność – 115 kN/oś
- całkowicie ograniczona dostępność (dostępność tylko w węzłach)
- ilość jezdni - docelowo 2 x 3 pasy ruchu do węzła „Pruszków” i 2 x 4 pasy ruchu
na odcinku od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa”.
- szerokość pasów ruchu – 3,75 m
Podział na odcinki, wykonawców oraz koszty
Odcinek „C” od km 411+465,8 do km 431+500 (długość 20km)
- Konsorcjum:
China Overseas Engineering Group Co. Ltd – lider
Shanghai Construction (Group) General Co – partner
Decoma Sp. Z o.o. – partner
- koszt robót: 534,5 mln zł
Odcinek „D” od km 431+500 do km 449+100 (długość 17,6km)
- Konsorcjum:
Strabag Sp. z o.o. - lider
Mota-Engil Polska S.A. – partner
Mota-Engil Engenharia e Construcao S.A. – partner
- koszt robot: 643,8 mln zł
Odcinek “E” od km 449+100 do km 456+237,67 (długość 7,1km)
- Konsorcjum:
Budimex S.A. – lider
Ferrovial Agroman S.A. – partner
- koszt robot: 425,5 mln zł
- w ramach odcinka „E” wykonawca zrealizuje:
- 2 węzły autostradowe: Pruszków (A2 z DW 718) i Konotopa (bezkolizyjny węzeł rozprowadzający ruch z autostrady na obwodnicę około warszawską- S8 i S2)
- 7 wiaduktów drogowych
- 1 most autostradowy
- Obwód Utrzymania Autostrady „Pruszków” (budynki biurowe, policja, straż,
garaże,magazyny soli i piasku)