viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

"Bez nowoczesnych dróg nie ma rozwoju" - debata regionalna

05-10-2011

13 września br. w Ratuszu w Rzeszowie odbyła się debata poświęcona jednemu z najważniejszych obecnie zagadnień dotykających Polaków, czyli powstawaniu nowych dróg. Szczególną uwagę uczestnicy spotkania zwrócili na korzyści i szanse jakie płyną ze spójnej oraz dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej. Podczas burzliwej dyskusji uznano, że jest ona jednym z podstawowych wymogów rozwoju gospodarczego i społecznego każdego regionu, a także wyznacznikiem poziomu życia na wsi i mieście. Debatę poprowadził Pan Jacek Pochłopień – zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Forbes”.

 

Dzięki dotacjom z Unii Europejskie w Polsce mamy obecnie do czynienia z prawdziwym drogowym boomem. Cały kraj jest rozkopany. Drogowcy spieszą się, żeby zmieścić się w wyznaczonych terminach. Nie inaczej jest na Podkarpaciu. Obecnie sztandarowym i najważniejszym projektem realizowanym przez rzeszowską GDDKiA jest budowa autostrady A4 na całej długości województwa oraz początkowych fragmentów drogi ekspresowej S-19, która zazębia się z tzw. autostradową obwodnicą Rzeszowa. Do tego dochodzą realizowane z wielkim rozmachem obwodnica Jarosławia oraz Leżajska.

- Ukończenie tych inwestycji to spełnienie oczekiwań wielu Polaków, nie tylko mieszkańców Podkarpacia. Region dzięki temu uzyska to, o czym wszyscy tak długo marzyliśmy. Nowoczesne połączenia komunikacyjne, stanowiące trampolinę dla szybkiego rozwoju. I jedynym zagrożeniem jakie dostrzegam, to konieczność równoległego rozwoju dróg regionalnych, połączonych z autostradą, będącą swoistym kręgosłupem. Dlatego wielkim wyzwaniem dla samorządów jest takie planowanie i zarządzanie swoimi budżetami, aby „podpinać się” do naszych wielkich projektów – mówił Wiesław Kaczor, dyrektor rzeszowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Tadeusz Ferenc, wieloletni prezydent Rzeszowa zaznaczył, że miasto od dawna dostrzega wielką szansę jaką daje budowa autostrady i czeka na jej otwarcie z wielkim utęsknieniem. - Sieć drogowa, także ta miejska, jest dla nas bardzo ważna. Remontujemy i budujemy ulice, jak choćby niedawno oddane zupełnie nowe połączenie ulic Podkarpackiej z Przemysłową. Aktualnie na rozbudowę i modernizację drogowej sieci przeznaczamy 180 mln zł.– zaznaczył prezydent Tadeusz Ferenc.

 

Stanisław Ząbek, szef komisji budżetowej rady miasta Rzeszowa zauważył, że miasto znalazło się w okresie złotego dziesięciolecia. Nastąpił gwałtowny rozwój infrastruktury. - To dzięki temu ten region wychodzi z zapaści i nie jest to już Polska „B” czy „C” - przyznawał.

 

Prezydent Tadeusz Ferenc uzupełniając, przytoczył proste liczby. Miasto poprzez włączenie do swoich granic sąsiednich gmin, powiększyło się dwukrotnie do 117 kilometrów kwadratowych: - Wcześniej byliśmy najmniejszym miastem wojewódzkim w Polsce. Były głosy, aby w ogóle zlikwidować tu województwo. Dziś nikt chyba już nie ma takich pomysłów – mówił.

 

Dla każdego miasta drogi to priorytet. Sprawa transportu to podstawowa kwestia, która decyduje o rozwoju gospodarki. Jest jej krwiobiegiem. Rzeszów już korzysta z samych zapowiedzi rozbudowy sieci drogowej. Ściągają tu zagraniczne firmy. Działa tu strefa ekonomiczna. Dolina lotnicza, koncentrująca firmy z branży lotniczej, znana jest już na cały świat. Potwierdza to Krzysztof Kłak, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. - Dla przedsiębiorców zachętą jest nie tylko przygotowany uzbrojony teren, ale także budowane drogowe połączenia. Mają nadzieję, że niebawem będą mogli szybko i sprawnie przewozić swoje towary po całej Europie. Bez tych inwestycji bylibyśmy w kropce.

 

Mówiąc o maksymalizacji korzyści płynących z budowy sieci dróg, to kluczową kwestią jest synchronizacja inwestycji poszczególnych inwestorów i zarządców. Piotr Urban, burmistrz Leżajska zaznaczył, że samorząd doskonale zdawał sobie z tego sprawę, zabiegając o budowę obwodnicy od 1994 r. W końcu te wieloletnie starania się ziściły i nastąpiło właśnie uroczyste wbicie łopaty. - Wiadomo, że pewnych rzeczy musimy oczekiwać od skarbu państwa i GDDKiA. Ale także jako samorządowcy podjęliśmy wysiłek, aby samodzielnie wykonać połączenia ulic z obwodnicą, wykupiliśmy grunty, zrobiliśmy projekt – zaznaczył pan Piotr Urban. Dzieląc się swoim spostrzeżeniami - samorządowca stwierdził, że tylko dobry pomysł, racjonalna współpraca i drobne kroczki doprowadzić mogą do uporządkowania systemu dróg. Jak podkreślił, największym problemem nie były same pieniądze, ale kwestie formalne, a przede wszystkim sprawa wykupu gruntów.

 

Dyskutanci zgodnie uznali, że ten problem przez wiele lat stwarzał największe bariery w rozwoju infrastruktury. Na szczęście dzięki wprowadzeniu specustawy większość dróg jest już budowana według najkorzystniejszych wariantów. Ludzie których nieruchomości leżą na trasie zostają wywłaszczeni. - Jest to temat gdzie inwestor – dyrekcja generalna i samorządy mają wielkie pole do współpracy - zauważył Jacek Pochłopień, dopytując uczestników jak się ona układa.

 

GDDKiA budując podkarpacką autostradę musiała wykupić aż 20 tysięcy działek. - W międzyczasie zmieniło się prawo. Gdyby to nie nastąpiło, nie byłoby możliwości przygotowania inwestycji w takim czasie – mówił dyrektor Wiesław Kaczor. - Po wprowadzeniu specustawy nie musieliśmy już podpisywać aktów notarialnych. Przejmowaliśmy grunt z mocy samego prawa. Pozostawała tylko kwestia odszkodowań. Wypłacane są one na bieżąco. Niektórzy jednak jeszcze ich nie otrzymali. Wiemy, że z punktu widzenia społecznego jest to olbrzymi problem. Dlatego współpraca z samorządami była bardzo ważna. Wówczas co miesiąc organizowaliśmy spotkania w gminach oraz powiatach. Uspokajaliśmy ludzi i przekonywaliśmy, że to co robimy to nasza wspólna sprawa. Dzięki temu łagodziliśmy napięcia i zyskaliśmy zrozumienie dla naszych działań. Zwłaszcza tam było to potrzebne, gdzie jeszcze właściciele nie otrzymali pieniędzy.

 

W debacie udział wzięli:

Pan Tadeusz Ferenc - Prezydent Rzeszowa

Pan Wiesław Kaczor - Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie

Pan Krzysztof Kłak - Prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego

Pan Adam Maternia - p.o. Dyrektora, Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich

Pan Piotr Przytocki – Prezydent Krosna

Pana Piotr Urban - Burmistrz Leżajska

Stanisław Ząbek - szef komisji budżetowej Rady Miasta Rzeszowa.

 

Debacie towarzyszyła wystawa „Polska po drodze”, którą można było oglądać w dniach 11-18 września 2011r. na Rynku w Rzeszowie.

GDDKiA

 

GDDKiA