Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
......Drogownictwo jest szczególną dziedziną łączącą wiele różnych dziedzin życia. W wielu państwach świata istnieją ośrodki zajmujące się tą tematyką , bardzo bogate w zbiory i prezentujące drogownictwo na tle komunikacji ale często są to placówki niszowe. Każda chce zachować to co najlepsze dla przyszłych pokoleń. Nordyckie i
bałtyckie administracje drogowe podjęły próbę współpracy pomiędzy drogowymi ośrodkami muzealnymi w Regionie Morza Bałtyckiego.
......W tym roku inicjatywa zaproszenia polskich drogowców na seminarium Nord-Balt pojawiła się po raz pierwszy. Organizacja istnieje od 2002 roku, gdy na pierwszym spotkaniu zorganizowanym przez fińskich drogowców została podpisana deklaracja współpracy przez administracje krajów bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii oraz krajów
skandynawskich: Finlandii, Szwecji, Norwegii i Islandii. Powstała Nordic-Baltic jest grupą otwartą, do której po dwóch latach przystąpiła Dania a w najbliższym czasie może przystąpić także Polska.
......Corocznie spotkania organizowane są kolejno przez członków grupy. W tym roku gospodarzem była Estonia, która w dniach 13-17 września zorganizowała seminarium Nord-Balt. Ze strony polskiej udział w nim wzięli: Aleksandra Cybulska z Wydziału Współpracy Międzynarodowej i Marceli Bochenek Naczelnik Wydziału Historii Drogownictwa. Organizatorzy spotkania – Estońskie Muzeum Drogownictwa za cel postawiło sobie jak najlepszą prezentację swojego muzeum oraz elementów związanych z historią drogownictwa. Uczestnicy spotkania podczas wycieczki technicznej mieli możliwość zobaczyć stan infrastruktury drogowej w Estonii, gdzie jednocześnie wyróżniane były elementy związane z historią drogownictwa, jak choćby autostrada Tallin-Tartu, wzdłuż której ustawiono tablice upamiętniające historię budowy drogi i związane z nią wydarzenia.
......Jednym z najważniejszych celów spotkania było zaprezentowanie ośrodków muzealnych każdego z krajów biorących udział w seminarium, jego obecnej sytuacji, roblemów i planów na przyszłość.
......Nasze zbiory do tej pory nie były prezentowane i obawialiśmy się jak wypadnie na tle innych znacznie bardziej rozwiniętych ośrodków muzealnych. Nasze obawy okazały się jednak całkowicie nieuzasadnione. Prezentacja WHD, który ma siedzibę w Szczucinie została doskonale przyjęta przez uczestników. Istnienie takiego ośrodka w Polsce było dużym zaskoczeniem. Oceniono że jest profesjonalnie przygotowane i prowadzone z wielkim sercem i zapałem, co wielokrotnie powtarzano w dyskusjach i rozmowach. Uczestnicy seminarium wręczając polskiej delegacji list intencyjny zachęcali do przystąpienia naszego kraju do grupy Nord Balt., Wielu wyraziło chęć odwiedzenia Polski i zobaczenia naszych zbiorów. Dlatego też jeśli zostaniemy oficjalnie włączeni do grupy Nord-Balt przyszłoroczne spotkanie może zostać zorganizowane z Polsce. Co ważne nasze zbiory można oglądać nieodpłatnie, a takie rozwiązanie stosowane jest tylko w Szwecji i Norwegii. W innych państwach wstęp do muzeum jest odpłatny.
......Warto podkreślić, iż GDDKiA jako jedna z pierwszych administracji drogowych zaczęła myśleć o zbiorach związanych z historią drogownictwa a pierwsze udostępniła już w 1982 roku. Ośrodek w Szczucinie bardzo dynamicznie się rozwija. Jest to miejsce odwiedzane przez turystów z kraju i zagranicy, przez drogowców i użytkowników dróg z całego świata. WHD udostępnia i prezentuje zbiory w kilku salach wystawowych.
W pierwszej z nich zatytułowanej „Drogi i mosty” – w zaaranżowanym klimacie drogi wiejskiej, z końca XIX wieku eksponowane są ryciny, projekty dróg, mostów, dokumenty, unikatowe przyrządy miernicze oraz zabytkowe tablice szlakowe, pamiętające czasy Cesarza Franciszka Józefa.
Druga nosi tytuł „Myśl techniczna” – pokazuje modele mostów i przykładyrozwiązań technicznych na tle konstrukcji mostowych. W gablotach znajdują się dokumenty urzędowe, patenty.
......Kolejna tytuł ekspozycja: „Człowiek i praca” – to najliczniejsze kolekcje i zbiory ukazujące sylwetki zasłużonych dla drogownictwa nauczycieli i wychowawców kolejnych pokoleń drogowców i mostowców, ich portrety, mundury, osobiste pamiątki i dokumenty, legitymacje, świadectwa, medale i odznaczenia, dyplomy, a także sztandary i puchary należące do organizacji drogowców lub do firm drogowych.
Z kolei wystawa:„Hołd pracy drogowców” – w formie panoramy pokazuje plastycznie zamiejską drogę o nawierzchni tłuczniowej, poszczególne etapy jej budowy, począwszy od przygotowania kamienia, ułożenia podbudowy i sposobu klinowania poszczególnych warstw, przy użyciu oryginalnych narzędzi ręcznych – w sposób
najlepszy oddaje ciężką pracę drogowców sprzed kilkudziesięciu lat. Podobnie pokazana jest budowa ulicy i mostu drewnianego.
W innej sali „Budowa i utrzymanie dróg” – na tle fotogramów, przedstawiających utrzymanie i budowę dróg w przedwojennej Polsce, eksponowane są proste urządzenia i sprzęty używane przy budowaniu i utrzymaniu dróg. Wyeksponowane są również zdjęcia, modele pojazdów drogowych, aparaty i sprzęt laboratoryjny do przeprowadzenia badań drogowych.
......Kolejna sala „Drogi i mosty w sztuce” – na tle pentaptyku wybitnego artysty polskiego są eksponowane oryginały i kopie obrazów mistrzów pędzla, rzeźby, zarówno polskich jak i zagranicznych artystów, zainspirowane budownictwem drogowym i mostowym. Ekspozycja ta pokazuje, że drogownictwo i mostownictwo w sposób trwały odcisnęło się w świadomości ludzi, zmieniając świat i prócz wartości użytkowych, stało się inspiracją dla artystów.
W następnej sali „Osiągnięcia inżynierskie drogowe i mostowe w Polsce i na świecie” została zorganizowana ekspozycja na wzór fotoplastykonu. W oryginalnej aranżacji: sala w całości w barwie czarnej, ma na ścianach umieszczone odblaskowe, różne znaki drogowe, tworzące złudzenie nieskończonej przestrzeni, gdzie człowiek czuje się malutki, a osiągnięcia inżynierskie ogromne.
......Obok budynku, na niewielkim wzniesieniu w kształcie spirali zlokalizowany jest skansen maszyn drogowych, stanowiący ciąg o długości około 1 km. Wykonany jest w większości z oryginalnych elementów dróg. Oba obiekty połączone są przęsłem mostowym z 1927 roku, konstrukcji Bayle’a o długości 51m. Wzdłuż alejki, w otoczeniu krzewów ozdobnych i kwiatów, wykonano ekspozycje różnych nawierzchni stosowanych w drogownictwie, w chronologicznym układzie, od starożytności do czasów obecnych.
......Ekspozycja zewnętrzna, zlokalizowana przy drodze krajowej Nr 73, zwraca uwagę przejeżdżających turystów nawet w nocy, dzięki odpowiedniemu oświetleniu, które podkreśla piękne zabytkowe maszyny z przełomu XIX i XX wieku. Można tu zobaczyć między innymi: walce parowe, równiarki ciągnione, walce konne, lokomobile, zrywaki, skrapiarki do bitumu i inne ciekawe urządzenia techniczne. Ekspozycja jest systematycznie uzupełniana i wzbogacana kolejnymi eksponatami.
Współpraca z różnego rodzaju organizacjami zajmującymi się historią drogownictwa jak choćby Nord Balt powinna być wzmacniana poprzez wymianę specjalistów i dokumentacji. Pozwoli to ukierunkować działania , podnieść standard pracy nad zbiorami, ich zabezpieczania oraz prezentacji. By się nie zagubić w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie, warto , warto chylić czoła przed pomysłami i osiągnięciami innych krajów, równać do najlepszych. Przed nami ogrom pracy ale i potrzeb. Posiadamy duży potencjał, który zachwyca i zdumiewa znawców tematu. Warto, by Państwo ocenili to sami przyjeżdżając lub chociażby przeglądając naszą stronę: ww.gddkia.gov.pl/zhd
Czasem, by odkryć coś ciekawego przemierzamy tysiące kilometrów, może warto odwiedzić miejsca bliżej nas, mówiące wiele o naszym zawodzie i pochodzeniu?! Zapraszamy.
Wyimki
Nie spodziewaliśmy się ze muzeum drogownictwa w Polsce istnienie, a tu widzimy miejsce tak profesjonalnie przygotowane i prowadzone z wielkim sercem – Jan Olof Montelius Dyrektor Muzeum Drogowego w Szwecji
WHD w Szczucinie powstało jako jedno z pierwszych w regionie i działa już od 1982 r.
Zbiory są dostępne dla zwiedzających od poniedziałku do piątkuw godzinach 7:00-15:00. Grupy zorganizowane proszone są o wcześniejszy kontakt telefoniczny pod numer /14/ 643 52 78.