Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Lublinie planuje budowę obwodnicy miasta Hrubieszów w ciągu drogi krajowej Nr 74.
Podstawowym założeniem i celem budowy obwodnicy jest przeniesienie ruchu tranzytowego poza obręb miasta i okolic o gęstej zabudowie przydrożnej, podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu przez wyeliminowanie powolnego ruchu lokalnego, zmniejszenie liczby manewrów i podwyższenie prędkości ruchu, co wiąże się z ograniczeniem dostępności drogi.
Celem wyłonienia optymalnego pod względem technicznym, ekonomicznym i społecznym wariantu przebiegu trasy, Inwestor zaprasza do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych.
Planowaną obwodnicę Hrubieszowa usytuowano na terenie gminy i miasta Hrubieszów, po jego południowo – wschodniej stronie, w korytarzu zarezerwowanym w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Hrubieszowa” z 29.12.1999 r.
Na etapie sporządzanej aktualnie dokumentacji projektowej (w stadium Koncepcja Programowa) planowana inwestycja została przedstawiona w trzech wariantowych rozwiązaniach:
Wariant 1 (zgodny ze „Studium techniczno – ekonomicznym przebiegu drogi krajowej nr 74 na odc. Janów Lubelski – Frampol – Szczebrzeszyn – Zamość – Hrubieszów”) – oznaczony kolorem niebieskim,
Wariant 2 uwzględniający zmiany w zagospodarowaniu terenu, jakie zaistniały w okresie ostatnich lat – oznaczono kolorem żółtym,
Wariant 3 uwzględniający obszary Natura 2000 oraz Nadbużańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu jak i wyniki inwentaryzacji przyrodniczej opracowywanej na zlecenie GDDKiA w Lublinie. Wariant trzeci zakłada przekroczenie istniejącego korytarza drogi krajowej 74 i włączenie projektowanej obwodnicy od strony północnej w istniejący przebieg poza miejscowością Teptiuków – oznaczono kolorem pomarańczowym.
Długość projektowanego obejścia w zależności od wariantu wynosi odpowiednio 8,165 km, 8,429 km i 8,896 km. Zarówno Projektant jak i Inwestor skłaniają się do wyboru wariantu 3, najdłuższego, ale najmniej kolidującego z obiektami oraz terenami cennymi przyrodniczo i jednocześnie o możliwym do zaakceptowania stopniu uciążliwości dla terenów zamieszkania.
Klasa drogi - GP 1/2
Prędkość projektowa - Vp=80 km/h
Przyjęta kategoria ruchu - KR3
Nośność - 115 kN/oś
Przekrój normalny – 1 jezdnia
liczba pasów ruchu - 2
szerokość jezdni - 7m
szerokość pasów ruchu - 3,5m
szerokość opaski bitumicznej - 1,0m
szerokość poboczy ziemnych - 1,5m
Materiały informacyjne (tekstowe i rysunkowe) umożliwiające zapoznanie się z proponowanymi wariantami przebiegu trasy zostaną wyłożone do wglądu dla zainteresowanych osób w siedzibach Urzędu Miasta i Urzędu Gminy Hrubieszów, a także w sołectwach Świerszczów i Teptiuków, w terminie od 04.08.2008 r do dnia 02.09.2008 r. W dniu 11.08.2008 r. o godz. 12.00 w siedzibie Urzędu Miasta Hrubieszów odbędzie się prezentacja Projektu przez Inwestora oraz Projektantów.
Przez cały okres trwania konsultacji społecznych zostanie udostępniony załączony do materiałów informacyjnych zeszyt do wpisywania uwag i opinii dotyczących opracowania projektowego.
W wyżej wymienionym terminie wnoszone w ramach konsultacji społecznych uwagi i opinie można również przesyłać na adres:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie, ul. Ogrodowa 21, 20-075 Lublin, z dopiskiem: „KP obwodnica Hrubieszowa – konsultacje społeczne”,
lub na adres e-mail: obwhrubieszowa@lublin.gddkia.gov.pl
Analizowane będą wyłącznie opinie i uwagi podpisane, opatrzone w adres korespondencyjny oraz numer ewidencyjny nieruchomości. W uzasadnionych ze względów technicznych, ekonomicznych i społecznych przypadkach, zgłoszone w ramach konsultacji społecznych wnioski i uwagi zostaną uwzględnione przez Projektanta w opracowywanej Dokumentacji Projektowej.
Wynik konsultacji społecznych wpłynie na wybór wariantu trasy lub jego ewentualną modyfikację, jednak ostateczny przebieg projektowanego obejścia wskaże „Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia”.
Zgodnie z Ustawą „Prawo ochrony środowiska” w/w Decyzję wydaje Wojewoda Lubelski w uzgodnieniu z Ministrem Środowiska i Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym, a procedura administracyjna związana z jej wydaniem odbywa się z udziałem społeczeństwa (konsultacje społeczne prowadzone z ramienia organu wydającego Decyzję).
Projekt podziału działek niezbędnych do realizacji inwestycji nie jest przedmiotem opracowania koncepcyjnego. Nabywanie nieruchomości będzie podlegało odrębnym ustaleniom po ostatecznym zaakceptowaniu przebiegu drogi.
Wg obowiązujących przepisów, grunty niezbędne do realizacji inwestycji, na podstawie „Decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi” przechodzą z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem.
Odszkodowanie wypłacane jest na podstawie decyzji wydanej przez Wojewodę Lubelskiego, a jego wysokość zostaje określona na podstawie wyceny dokonanej na zlecenie przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego, w oparciu o analizę rynku lokalnego. Grunty rolne niezbędne do realizacji inwestycji zostają przekwalifikowane na grunty budowlane inwestycyjne pod budownictwo komunikacyjne i jako takie wycenione.
Działki lub ich części, które nie zostały zakwalifikowane do wykupu jako niezbędne dla realizacji inwestycji, a w jej wyniku nie mogą być użytkowane w dotychczasowy sposób, na wniosek właściciela mogą zostać nabyte przez Generalną Dyrekcję w drodze umowy notarialnej. Wyceny dokonuje również niezależny rzeczoznawca majątkowy na zlecenie GDDKiA według przeznaczenia w Planie Zagospodarowania Przestrzennego.
Kwota odszkodowania nie jest dochodem, wymagającym ujęcia w rozliczeniach rocznych i nie podlega opodatkowaniu.
W sytuacji, gdy stan prawny nieruchomości nie jest uregulowany, kwota odszkodowania zostaje złożona w depozycie sądowym do momentu jego uregulowania.
Od wysokości odszkodowania przysługuje odwołanie, przy czym jego ostateczna wysokość nie może być niższa od kwoty pierwotnie proponowanej. Pobranie odszkodowania nie odbiera możliwości odwoływania się od jego wysokości.
Plan sytuacyjny na ewidencji gruntów: