oddział: Lublin
długość – ok. 13,5 km
obecny etap – w przygotowaniu
Etap zrealizowany:
2007 r. - Koncepcja Programowa dla budowy drogi ekspresowej S12 na odcinku obwodnicy m. Chełma.
26.05.2008 r. – Na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Dyrektorze Oddziału w Lublinie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad została przyjęta Koncepcja Programowa dla budowy drogi ekspresowej S12 na odcinku obwodnicy m. Chełma.
08.08.2008 r. – Na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad została przyjęta Koncepcja Programowa.
31.03.2010 r. - wystąpiono o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o ustalenie zakresu raportu dla przedsięwzięcia, które może transgranicznie oddziaływać na środowisko.
18.10.2010 r. – zakończono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
23.11.2010 r. – RDOŚ wydał postanowienie o konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia. Toczy się postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej.
14.12.2015 r. - RDOŚ wydał decyzję środowiskową dla wariantu rekomendowanego dla obwodnicy Chełma (wariant II).
27.03.2018 r. - ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji programowej.
31.08.2018 r. - podpisano umowę na opracowanie koncepcji programowej, wykonawca: Mosty Katowice, wartość ok. 3,1 mln zł.
15.12.2020 r. - ogłoszono przetarg na projekt i budowę obwodnicy Chełma
16.04.2021 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę obwodnicy Chełma
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gminy Chełm (powiat chełmski) i miasta na prawach powiatu Chełm, w województwie lubelskim. Obydwa proponowane warianty omijają miasto Chełm po północnej stronie.
Mapa orientacyjna inwestycji z przebiegiem wszystkich wariantów
Mapa orientacyjna inwestycji z przebiegiem według wariantu wskazanego w decyzji środowiskowej
Podstawowe parametry techniczne:
Obsługa przyległego terenu za pośrednictwem istniejącej sieci dróg oraz projektowanych dróg dojazdowych.
Zakres inwestycji:
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu. Budowa obiektów inżynieryjnych, dróg dojazdowych, przejazdów gospodarczych oraz przebudowa dróg bocznych. Powstaną miejsca obsługi podróżnych i obwody utrzymania dróg. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, sanitarnej, gazowej i wodociągowej.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Wariant II jest rekomendowany do dalszych prac nad dokumentacją.
Obiekty inżynierskie:
Budowa dwóch mostów, ośmiu wiaduktów nad istniejącymi drogami lub budowaną drogą ekspresową, wiaduktu nad linią kolejową.
Węzły:
MOPy:
III Ochrona środowiska
Budowa przejść dla zwierząt (dużych, średnich i małych), ekranów przeciwhałasowych, kanalizacji deszczowej, urządzeń podczyszczających i zbiorników retencyjnych.