S12 obwodnica Chełma

oddział: Lublin

długość – ok. 13,5 km

obecny etap – w przygotowaniu



 Etap zrealizowany:

2007 r. - Koncepcja Programowa dla budowy drogi ekspresowej S12 na odcinku obwodnicy m. Chełma.

26.05.2008 r. – Na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Dyrektorze Oddziału w Lublinie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad została przyjęta Koncepcja Programowa dla budowy drogi ekspresowej S12 na odcinku obwodnicy m. Chełma.

08.08.2008 r. – Na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad została przyjęta Koncepcja Programowa.

31.03.2010 r. - wystąpiono o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o ustalenie zakresu raportu dla przedsięwzięcia, które może transgranicznie oddziaływać na środowisko.

18.10.2010 r. – zakończono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

23.11.2010 r. – RDOŚ wydał postanowienie o konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia. Toczy się postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej.

14.12.2015 r. - RDOŚ wydał decyzję środowiskową dla wariantu rekomendowanego dla obwodnicy Chełma (wariant II).

27.03.2018 r. - ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji programowej.

31.08.2018 r. - podpisano umowę na opracowanie koncepcji programowej, wykonawca: Mosty Katowice, wartość ok. 3,1 mln zł.

15.12.2020 r. - ogłoszono przetarg na projekt i budowę obwodnicy Chełma

16.04.2021 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę obwodnicy Chełma

 

II. Opis inwestycji

 

Przebieg drogi:

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gminy Chełm (powiat chełmski) i miasta na prawach powiatu Chełm, w województwie lubelskim. Obydwa proponowane warianty omijają miasto Chełm po północnej stronie.

 

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji z przebiegiem wszystkich wariantów

 

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji z przebiegiem według wariantu wskazanego w decyzji środowiskowej

 

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa techniczna - S, 2/2
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna - 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu    - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • szerokość pasa rozdziału - min. 5 m 
  • szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m
  • obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś

Obsługa przyległego terenu za pośrednictwem istniejącej sieci dróg oraz projektowanych dróg dojazdowych.

 

Zakres inwestycji:

Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu. Budowa obiektów inżynieryjnych, dróg dojazdowych, przejazdów gospodarczych oraz przebudowa dróg bocznych. Powstaną miejsca obsługi podróżnych i obwody utrzymania dróg. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, sanitarnej, gazowej i wodociągowej. 

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

  • WARIANT I - Rozpoczyna się w m Stołpie i z uwagi na zabytkową wieżę oraz zabudowę m. Kolonia Nowosiółki odchodzi łukiem na południe od istniejącej DK 12. Trasa ekspresowa wraca potem do DK12 i zlokalizowanego tam węzła Janów. Dalej biegnie w kierunku północnego skraju obszaru leśnego „Leśnictwo Góry”, a za nim prosto na wschód dochodząc do węzła Horodyszcze na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 812. Po przejściu przez dolinę rzeki Uherka trasa skręca nieco na południe dochodząc do węzła Antonin zlokalizowanego na włączeniu do istniejącej DK12.
  • WARIANT II – Rozpoczyna się w m. Tytusin omijając Stołpie od południa, dalej biegnie wspólnie z wariatem I (od Parypse do Janisk), a nastepnie skręca na południowy wschód przekraczając po drodze rzekę Uherkę i linię kolejową Chełm – Włodawa podąża ku węzłowi Srebrzyszcze na przecięciu z drogą powiatową 1828L.

Wariant II jest rekomendowany do dalszych prac nad dokumentacją. 

 

Obiekty inżynierskie:

Budowa dwóch mostów, ośmiu wiaduktów nad istniejącymi drogami lub budowaną drogą ekspresową, wiaduktu nad linią kolejową.

 

Węzły:

  • Chełm Zachód (nazwa robocza Janów) - na przecięciu z DK12.
  • Chełm Północ (Horodyszcze) - na przecięciu z DW 812.
  • Chełm Okszów (Okszów) - na przecięciu z DP 1823L.
  • Chełm Wschód (Srebrzyszcze) - na przecięciu z DP 1828L.

 

MOPy:

  • Stołpie, kat. III strona lewa, kat. II str. prawa

 

III Ochrona środowiska

Budowa przejść dla zwierząt (dużych, średnich i małych), ekranów przeciwhałasowych, kanalizacji deszczowej, urządzeń podczyszczających i zbiorników retencyjnych.