Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
7 maja 1945 roku został podpisany akt bezwarunkowej kapitulacji III Rzeszy kończąc tym samym działania wojenne w Europie.
Z drugiej wojny światowej Polska wyszła zdewastowana demograficznie i gospodarczo. Skala zniszczeń i ogrom zadań do wykonania przy odbudowie kraju nie mogła zostać pozostawiona przypadkowi i musiała się odbyć w sposób racjonalny i przemyślany.
Wspólne świętowanie drogowców wywodzi się co najmniej z okresu międzywojennego. Coroczne spotkania odbywały się przeważnie z początkiem maja lub pod koniec lipca – w okolicy dnia Świętego Krzysztofa. Miały one charakter odświętny jednak mniej formalny i w przyjaznej, miłej atmosferze spotykała się cała rodzina drogowców, by na piknikach lub w specjalnie do tego celu wynajętych lokalach wspólnie bawić się i świętować. Z czasem organizowanym spotkaniom towarzyszyła oczywiście jakaś część oficjalna podczas, której omawiano bieżąca sytuację oraz odczytywano z tej okazji listy kierownictwa z podziękowaniami i pochwałami dla pracowników za włożony trud i zaangażowanie.
W dobie zmieniającego się klimatu coraz rzadziej mamy do czynienia z niskimi temperaturami, a co za tym idzie ze srogimi zimami, gdzie mróz dochodził do kilkudziesięciu stopni poniżej zera. Cyklicznie występujące surowe zimy powodowały, że na wszystkich rzekach w Polsce pojawiała się gruba pokrywa lodowa. W związku z tym na naszych rzekach dochodziło do tzw. pochodu lodów. Co kilka lat zjawisko to miało szczególnie dramatyczny przebieg czasem nawet dwa razy do roku. Pierwszy raz, gdy po srogich mrozach na początku zimy dochodziło do nagłej odwilży w grudniu lub styczniu a następnie kiedy po kolejnej fali mrozów lód znów skuwał rzeki, aż do odwilży na wiosnę w marcu.
Współcześnie koszt budowy kilometra drogi szacuje się w milionach złotych czy można więc wybudować ją za worek mąki? Co ma żyto wspólnego z drogą? Wydawać się nam może to niemożliwe, jednak takie sytuacje miały miejsce w historii drogownictwa i budowano drogi płacąc za pracę przy ich budowie i utrzymaniu mąką.
Świąteczny czas pozwala na sięganie w głąb naszej pamięci. Różne bodźce przywołują wspomnienia, wprowadzają w nastrój nostalgii, czasem też tęsknoty za tym co minęło, atmosfery i radości z bardzo przyziemnych rzeczy, które dziś są poza zasięgiem młodszych pokoleń lub zupełnie niedoceniane. Tak wygląda niestety upływ czasu i zmiany naszego społeczeństwa napędzane rozwojem techniki i potrzeb ludzi. Szczątki zwyczajów jednak zachowały się nie tylko w naszych domach, zakładach pracy ale w nas samych. Zapraszamy do wspomnień, w kolejną podróż w lata minione. Wracamy do lat 40 XX wieku.
„To co dziś dzieje się na naszych drogach musi budzić poważną troskę u wszystkich, którzy się nad tym zastanawiają i rozumieją, że mogłoby być znacznie lepiej, gdyby ludność nie lekceważyła przepisów ruchu. Na pewno wówczas nie byłoby tyle groźnych wypadków, o których wciąż słyszymy, nie byłoby tylu rannych i zabitych na drogach, nie byłoby wreszcie tyle strat pieniężnych, które stale ponosimy.” Te słowa brzmią bardzo współcześnie lecz napisano je ponad 80-lat temu. Ich autorem jest inżynier Julian Piasecki, wiceminister komunikacji w latach 1933-1939, a zapisano je w przedmowie do książki „Jak jeździć i chodzić po drogach” wydanej w 1938 roku.
W grudniu 1936 roku otwarto most drogowy na Pilicy w Białobrzegach, na drodze Warszawa - Radom. Czteroprzęsłowy most łukowy był najdłuższym, spośród betonowych i żelbetonowych konstrukcji w Polsce okresu międzywojennego. Rozpiętość każdego przęsła wynosiła 60 m, z pomostem dolnym zawieszonym na łuku. Autorem projektu był Wacław Straszyński. Kierownikiem budowy z ramienia Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie Leon Pniak (Józef Pniakowski). Most przeszedł również do historii… literatury.
Był twórcą nowoczesnych dróg polskich, o czym pisze „Encyklopedia Popularna PWN (1982)” i napis na jego grobie fundowany przez NOT. Obok Franciszka Ksawerego Christianiego i Melchiora Nestorowicza, jest na medalu wybitym dla upamiętnienia 160-lecia Powołania Jeneralnej Dyrekcji Dróg i Mostów (1819 – 1979) , jako jeden z trzech twórców polskiego drogownictwa. Pod kierownictwem A. Gajkowicza, w okresie 1945 – 1965, wybudowano 25 000 km nowych dróg, zmodernizowano 32 000 km, wybudowano 140 000 m mostów stałych.
Niestabilność polityczna która w polityce międzynarodowej była mocno odczuwalna od 1938 roku, nie pozostawała bez echa w drogowych strukturach administracyjnych. Rozpoczęto zintensyfikowane przygotowania organizacyjne i materiałowe do wojny z Niemcami. W październiku 1938 r. Joachim von Ribbentrop skierował żądania w stosunku do Polski włączenia Wolnego Miasta Gdańska do III Rzeszy oraz budowy eksterytorialnej autostrady i linii kolejowej łączącej Prusy Wschodnie z Rzeszą.
W kształtowaniu historii polskiego drogownictwa ważna role odegrali wspaniali inżynierowie, konstruktorzy z innowacyjnymi pomysłami, a część z nich była również nauczycielami, profesorami, którzy zaszczepili i wykształcili w swoich uczniach ciekawość świata, pomysłowość nazywaną dziś kreatywnością.